Foderstats funderingar :D

_L_

Trådstartare
Jo om man ska räkna ut en hästs MJ och går efter formeln 0.5 gånger hästens vikt upphöjt 0.75, blir ju ett 600 kg kallblods underhållsbehov av energi lika med 60,6 MJ
Om man har en ponny på 200 kg blir det 26,6 MJ

Om man räknar 1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt blir det för kallblodet 9 kg hö och för ponnyn 3 kg.

Om man har ett hö på 8 MJ/kg blir det för kallblodet 72 MJ och ponnyn 16 MJ. Skillnaden mellan hästarnas energi är 54 MJ men bara 34 MJ om man går efter formeln!

Alltså min undran är varför en lättfödd ponny ska ha mer energi än ett kallblod?
Hur räknar ni och varför?

Mvh Lisa

Sv: Foderstats funderingar :D

Om man har ett hö på 8 MJ/kg blir det för kallblodet 72 MJ och ponnyn 16 MJ. Skillnaden mellan hästarnas energi är 54 MJ men bara 34 MJ om man går efter formeln!

Nu räknade du väl lite fel?
9kg hö av 8MJ ger ju 72Mj - korrekt, men för ponnyn blir det ju inte 16mj om man ger 3kg utan 24MJ.

Jag brukar följa tabeller och så ändra efter individen. Enligt tabellerna stämemr det att ett kallblod på 600kg har ett udnerhållsbehov på 61Mj och en ponny på 200kg 27MJ.

Jag skulle ge kallblodet 9-10kg hö och ponnyn 4kg. Hellre snäppet högre MJ än för lite grovfoder.

Ja jag räknade lite fel där :o
8x3 är ju 24 :smirk:
Men det skiljer iaf 14 MJ...

Om man räknar efter vikten, ska det man ger kallblodet vara tre gånger mer än ponnyn, men då finns det risk för överutfodring av kallblodet, eller underutfodring av ponnyn :crazy:
Det förstår jag inte alls :confused:

Jag har även sett tabeller där det är 30 MJ för 200 kg, och 60 MJ för 600 kg! Några MJs skillnad spelar mindre roll?

Vilken av MJ och smb rp är den största boven när det gäller fetma?
Förutom bristande motion!
För oftast när jag räknat foderstat har det blivit jämt med energi, men för lite protein.
Är det bättre att fodra med proteinrikt kraftfoder, tex luzern ist för att höja hömängden?
Eller hur mkt underutfodring av smb rp kan det vara i en foderstat?
Detta gäller hästar/ponnyer som är i medelålder, mest bara i underhållsbehov och i mkt gott hull.

Om man har ett hö med låga värden 7 MJ och 25 smbrp/kg
blir det för ponnyn (4 kg hö) 28 MJ och 100 smbrp
Den ska ha ca 27 MJ och (6 smbrpxMJ) 162 smbrp.
2,5 kg kg till täcker protein behovet med då blir det ju ca 18 MJ för mkt!
Proteinrika kraftfoder har även MJ och det blir för mkt energi iaf.
Men energi från hö är ju mindre skadligt än för mkt enegi av kraftfoder.

/Lisa

Ja inte lätt när man har en så låg kvot i höet. Då blir det lite krångligt och svårt att ge dom tillräckligt med grovfoder samtidigt som de ska få proteintillskott...

Iaf, släpp det där med att det skiljer så mycket mellan kallblodet och ponnyn. Det finns så klart en förklarning till det, har läst om det i boken men kan inte formulera det med egna ord... Har med att göra att det går åt dittan och dattan för en levande varelse...

I tabellen i boken minskar skillnaden hela tiden ju längre uppåt man kommer: (kallblod och oförädlade ponnyer)
Mellan 200kg och 300kg skiljer det 9MJ medans det mellan 700kg och 800kg skiljer bara 7MJ.

Kör med minst 27MJ till den lilla och minst 60MJ till den stora. Märker du att de behöver mer eller mindre ändrar du efter det! Dock inte mycket neråt... är min rekommendation (obs! amatör :angel: ).

För att komma till foderstaterna och hur mkt du ska ge av vad...
Med de värdena på höet får du helt enkelt byta ut delar av grovfodergivan mot lusern, helst hack för att de ska få mer att tugga på.

*räknar*

Kallblodet:
6.5kg hö = 46/163g smbrp
2.5kg lusern = 21MJ /262g smbrp
Totalt 67MJ/425g smbrp kvot 6.3 :idea:

Ponnyn:
3kg hö = 21MJ/75g smbrp
1kg lusern = 8.5MJ/105gsmbrp
Totalt 30Mj/180g smbrp kvot 6 :idea:

Vad säger du om det?

min foderstat blir väldigt lika den du precis räknar u om jag ska få den att gå ihop. Men det känns inge roligt att ge så lite hö till en stor häst...

Lucern är ju också grovfoder så om du ger det som hack så är det typ samma som att ge mer hö fast med bättre värden :idea:
Det är ju inte samma sak som att byta hö-kraftfode, utan mer som hö-annat hö :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
764
Senast: Sesca
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
871
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Jag har en liten ponny på under 1 meter, en smäcker modell. Har henne nu i en hage tillsammans med en annan liten ponny men ägaren...
Svar
11
· Visningar
2 906
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka