foderstater.

Sv: foderstater.

Min 10åriga vbl. valack rids i stort sett varje dag, inte direkt jättejobbiga pass eftersom jag håller på att rida igång honom...
På dagarna har han fri tillgång på hö.
På kvällen får han 4-5 kg hö, ½dl grund, 1 dl korn, 1 msk soja och 3 dl betfor...

mitt 7åriga fullblods sto rids lätt/medel
9kg hö
3l musli
1l have
delat på 3 måltider

Min 3-åriga islandsvalack får 5,5 kg hö, 1 kg nya Krafft groov, 0,2 kg betfor, 0,3 kg soja, 1 dl majsolja samt 100 gr Krafft miner grön. Foderstaten är uträknad efter höanalys och hästens arbete. Han longeras & tömkörs 5-6 dagar/veckan och har fint hull, är pigg & glad. Han får inga extra vitaminer, då grooven innehåller precis allt han behöver.

Mvh Linda

jag ger min stjärna ca det här:
Havre 1 kg
Kornkross 1 kg
Betfor 0,4 kg
Biovimin vitaminer 30 ml
B-vitaminer 30 ml
Vitlök
7-9 kg hösilage beroende på hur mycket han äter. Hade gärna petat i honom flera flera kilon till men han äter inte mer än så tyvärr och har aldrig gjort men han är fin i hullet ändå. Tandläkare kommer även ut snart o kollar tänderna på honom.
Sen får han ca 1-2 kg hö i hagen.

Jag tror han kan anses gå i medelträning (vad det nu innebär :) )
han är en varmblodsvalack på 15 år som är 155 cm stor.

Någon som har tips på något man kan ändra på? Förutom höet då för det äter han inte mer av :( (om ingen har tips på hur man får hästen att äta mer hö då)

Senast ändrad:

Hbl, 16år , är under igångsättning efter vila, markarbete/promenader varje dag och skrittas 1-2 ggr/vecka just nu, svårfödd.

(hösilage ts 69%)
morgon:
2,5 kg hösilage
0,4 kg korn
2 dl kli (140 g typ)
25 g hippo mineral vitlök
+ morötter och MSM

Lunch: 2-3 kg hösilage beroende på hur mkt han vill äta, går de i beteshagen äter han inte mer än 1 kg, fast han får 3 kg, och pillar i snön sen istället. Går han i rasthagen äter han 2 kg högst 3 kg sen går han och gör annat.

Middag:
3 kg hösilage
0,5 kg halm
0,6 kg korn
1 dl kli (70 g)
+ morötter och MSM

Natt:
4 kg hösilage
+ morötter och sen pillar han i sig kanske ½kg halm till.

Han får även 2 mått Muskel-E fördelat på 2 ggr/vecka och 1 gång i veckan 15ml Torsklevertran

Senast ändrad av en moderator:

Molvi skrev:
vad ger ni era hästar för mat ?
mycket tillskott m.m ?
berätta gärna lite hur ni rider
och hur ni anpassar foderstaten efter det.
även hur mycket hö ni ger era pollar.

molvi

Jag rider 4 gånger i veckan, olika tempo.
Hästen är en nordsvensk brukshäst, sto, 21 år gammal.

Hon får:
Halm obegränsat
Hö 5-6 kg
Hösilage 3 kg
Betfor 2 dl
Hippo LinCubes 100 gr
Krafft Miner Grön 80 gr
BioMag 0,5 dosmått
Hippo Multivitamin 10 ml
Emin B-vitamin 15 ml
Morötter ca 0,5 kg

Ser ut som mycket blandande och pytsande, men hon behöver tillskoten, jag ger dem inte "bara för att".
Jag kan berätta varför jag ger de olika fodersorterna också:

Halm: Ute får hon det för att ha nåt och göra, inne står hon på halm som strö och äter också av det.
Hö: 6 kg, ganska kraftigt hö så hon kan inte få mer av det. Därför ger jag också..
Hösilage: 3 kg, lägre värden på detta och jämnar ut höet.
Betfor: För att ha något att blanda tillskotten i, samt lite extra gas.
LinCubes: Bra för magen, använde det vid invänjningen på hösilage och har kanske 3 kg kvar som vi ska ge slut på.
Mineraler: För att täcka behoven förståss.
Multivitamin: Samma som ovan.
B-vitamin: För pälsen nu vid fällningen, även bra för magen på gamla hästar.
Morötter: Krubbskrammel, godis.

Molvi skrev:
vad ger ni era hästar för mat ?
mycket tillskott m.m ?
berätta gärna lite hur ni rider
och hur ni anpassar foderstaten efter det.
även hur mycket hö ni ger era pollar.

molvi

Min pålle får:
11 kg Hö (utdelat på 4 fodringar)
0,5 kg korn
2 dl betfor
100 g mineraler
2 kg morötter

Hon är hetlevrad och ganska svårfödd, rids 6 dagar/vecka. Markarbete/galloparbete/hoppning/dressyr/lugn uteritt

Har ett halvblod, 5 år som rids/tömkörs 4-5dgr/v. Arbetas rel lätt/medel med något hårdare pass nån gång i veckan.

Har analyserat hö och har fått hjälp med att räkna ut en foderstat efter analysen. Har mkt egen energi i hästen och ville inte ge för mkt kraftfoder. Sätter igång och växer emellanåt så dår får jag öka lite på högivan, annars är han relativt lättfödd. Lägger även till nåt extrakilo hö när det är riktigt kallt ute.

Morgon:
2 kg hö

Lunch:
2 kg hö

Insläpp:
2 kg hö
1 kg Krafft Grov (nya)
60gr mineraler, Krafft Blå
Betfor, ca 1 liter blöt

Kväll:
3 kg hö

Han får även B-vitamin vår och höst under fällning och pälssättning. Och så morötter och äpplen förstås...:D

Min nordispojke 5 år. Rids inte alls just nu, promenader o tömkörning så gott som varje dag!

Morgon: Hö 3 kg
Morötter 1 kg
Krafft Grund Hälften av en halv dl
Biotin 1 msk
B-vit

Lunch: Hö 3 kg

Middag:Hö 3 kg

Kväll: Samma som morgon

Har gett Miner blå förut också.

Båda mina får så mkt hösilage dom äter, dom lämnar alltid lite i hagen vid varje fodring för att gå tillbaks nån timme senare och äta lite, gå därifrån, gå tillbaks och sen är det nästa fodring.
Inne i boxarna är det alltid lite kvar, alltså äter dom det dom vill ha.
De får grovfoder 3 ggr i hagen morgon, lunch och e.m, och sen har dom när dom kommer in plus för hela natten.
Äter runt 10-15 kg var skulle jag tro, stoet äter lite mindre.

Kraftfodret alltså:

Vbltravarsto, 14 år, 154 cm, körs 3 dagar/veckan, rids 2 och resten tömkörning/promenad/går på släp efter valacken när jag kör han.

Morgon: 0.5 kg havre, 2 dl betfor
Kväll: 0.5 kg havre, 3 dl betfor, 1 dl mineraler, 20 ml b-vitamin
+ morötter, äpplen, knäckebröd

Vbltravarvalack, 4 år, 164 cm, travtränas

Morgon: 1.5 kg havre, 4 dl betfor
Intag: 0.5 kg havre + morötter
Kväll: 1.5 kg havre, 4 dl betfor, 1 dl mineraler, salt, olja

Mitt fullblod får ca 6 kg hö, 5 kg hösilage, 2 kg lusernhack och 1/4 kg nya groov.

Frukost
1 kg hö
1 kg lusern

Lunch
ca 2-3 kg hö

Middag/kväll
5 kg hösilage
3 kg hö
1 kg lusern
1/4 kg groov
B-vitamin

Arbetas knappt, håller på med igångsättningen och har just börjat trava så smått.

Har analys på höet, men stallägaren ville plötsligt att jag skulle byta ut lite mot hösilage eftersom det fanns för lite hö eftersom de inte räknat med min häst när de tog in det. Så jag har tyvärr ingen analys på hösilaget :/

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?