Foderstater?

Maoam

Trådstartare
Detta har säkert varit uppe i omgångar förr men tyckte det var intressant med en tråd om foderstater nu när det börjar närma sig installning och foderstatsberäkningar. Har precis köpt ny häst och funderar ju lite på vad som kan vara lämpligt att fodra med.
Vad äter era hästar? Varför ger ni det ni ger? (Så klart spelar ju grovfodret in i vad man ger). I vilken mängd? Hur är fodringarna fördelade över dagen? Väljer ni ett färdigt kraftfoder eller "mixar" ni själv ihop vad hästen behöver?
Jag har bra koll på att räkna på foderstater och har en tanke på hur pållens foderstat ska se ut men alltid kul att höra vad andra ger och varför.....

Det blir alltid att räkna, stallet tar in eget hösilage och gör analys på det.

Förra året hade vi, ganska random, väldigt mycket fosfor i fodret (från att alltid ha haft väldigt mycket kalk). Kommer inte ihåg värdena men hästen fick 13kg silage, 200g havre, 200g alfa grow müesli, 150g foderjäst, 100g betfor, 80g vitafor mineral och 35g kalk per dygn. (havre och betfor får vi köpa till reducerat pris via stallet)

Så ja, får oftast 'dutta själv' för att få balans i foderstaten. Tror inte att jag nåt år klarat mig med färdigfoder.

Jag ger mina hö fyra gånger/dag. Jag skulle aldrig köpa något färdigfoder utan ger det hästen behöver. Utöver hö´t behöver de jodsalt, fosfor, koppar, zink, selen, lysin och e-vitamin. För att få i dem det blandar jag det med 60 gram speedibeet och 70 gram linfrökaka. Jag ger dem det jag gör eftersom det är vad som fyller deras behov.

Kommer inte ihåg exakt till toppen mm
Toppen köpes på hösten förra året som 3 åring och hade dålig överlinje och hon fick fri tillgång på hö, var uppe i 4 eller 5 kg lussern, 2 eller 3dl olja och mineraler, sto som är 158 cm är ett engelskfullblod och gick promenader ca 3 gånger vecka

Simba född 04 som är 160 cm och är en korsning med halvblod/fullblod/ponny och mellan lätt och medelhård träning.
Fri tillgång på hö och lite lussern att blanda mineralerna med så det skramlade lite i hans matspann oxå.

Simba hade mycket högre behov vid samma träning som yngre och hoppas på att det är samma med Toppen.

Detta har säkert varit uppe i omgångar förr men tyckte det var intressant med en tråd om foderstater nu när det börjar närma sig installning och foderstatsberäkningar. Har precis köpt ny häst och funderar ju lite på vad som kan vara lämpligt att fodra med.
Vad äter era hästar? Varför ger ni det ni ger? (Så klart spelar ju grovfodret in i vad man ger). I vilken mängd? Hur är fodringarna fördelade över dagen? Väljer ni ett färdigt kraftfoder eller "mixar" ni själv ihop vad hästen behöver?
Jag har bra koll på att räkna på foderstater och har en tanke på hur pållens foderstat ska se ut men alltid kul att höra vad andra ger och varför.....

Pågrund av lågt protein i vårat hö så kommer min få Krafft muskel, eftersom det har så hög andel protein så behöver han inte speciellt stor mängd. Kommer blanda det med mineraler(Hippofoders standard).

Min klarar sig på grovfoder, 14-15 kg hösilage fördelat på 4 givor. Det är iprincip vad hon äter på ett dygn vid fri tillgång.

Så får hon mineraler efter behov samt några dl havre på morgonen samt linfrön.

SWB 165cm 8 år. Varierad, normal hobbyridning.

Min pålle får utöver hösilage:
Lucernhack: för att han ska tugga krubbmaten ordentligt
Müsli
Mineraler
Linfrökaka

Efter arbete får han mash på sommaren och lucernpellets på vintern, tillsammans med varmt vatten, magnesium, jodsalt (vid behov) och foderjäst.

Vi hade som vanligt lågt protein i vårt hö så det blir att ge 3 dl krafft muskel utöver 8 kg hö för att balansera upp behovet. Behöver också tillsätta mineraler och då passade Kraffts blå miner bra.

Har två islandshästvalacker som går ute på lösdrift året runt. Den äldsta, 9 år, tränas medelhårt 4 ggr i veckan och unghästen, 4 år, kommer tränas lätt (nyss inriden) 3 dagar i veckan. Båda lättfödda.

Fodrar hö 4 ggr/dygn. 5 ggr om det är riktigt kallt för då får dom ett nattmål också. Kraftfodret får dom på kvällen.

Ger samma mat utöver grovfoder året om, hittills har jag hittat grovfoder m tillräcklig proteinnivå för att inte ens behöva justera mängderna. Mineralerna justeras efter grovfodret dock såklart.

Blötlägger 1 dl av speedi beet, hel havre och ren lusernpellets. Vid fodring linfrökaka ca 250 g, jodsalt 25 g som standard, alcar 10 g som standard, selenjäst efter behov, litovet enl träningsdos, mineraler från Forageplus anpassade till säsong/grovfoder. Enskilda mineraler för att balansera vid behov. Potatisprotein vinterhalvåret, mest hösten (ger halm länge).

Skulle aldrig lyckas ge färdigfoder.

Jag vill pytsa så lite som möjligt till så låg kostnad som möjligt. Vet inte vad han kommer äta i vinter då det inte finns analys än men förra året åt han först 2 kg krafft groov 150, sedan 2,4 kg krafft groov 125, sedan typ 2kg krafft rider + soja för att fylla proteinbristen (saknades ca 300g smrp/dag)

Mitt swb-sto (165 cm) äter nu 11 kg (torrt) hösilage, 2 dl betfor, 3 dl Krafft muskel, 1½ dl Krafft Blå mineraler, foderjäst och nypon. Kommer öka på silaget med några kg när det blir kallare/inget gräs i hagen.

I år har jag valt att köpa ett dyrare grovfoder med bättre värden (mer protein, mindre energi). Det kommer portioneras ut 3-4ggr/dag och resten av tiden har de alltid gott om fräsch halm i ligghallen som de äter av.

När jag behöver komplettera med kraftfoder köper jag rent. I mitt fall brukar det bli potatisprotein, för mer energi har mina ponnyer aldrig behövt.

Kompletterar med en slatt linfrökaka och betfiber mix (men ska nog börja med urvattnad betfor istället) då min senior har behövt hjälp med magen och så behöver jag röra ut mineralerna i något.

Mineraler sätter jag också ihop själv efter mineralanalys (även på gräset då de lever på det april-november ungefär).

De äter alltså inget hösilage ännu, har galet mycket gräs kvar i hagen, med hyfsat mycket klöver i så de bör klara proteinbehovet. Annars ger jag potatisprotein.

När det är dags för silage lägger jag till att börja med ut ca 30kg/dygn (TS 56%) och justerar efter hull allteftersom. Det är två B-ponnyer och en D-ponny som delar på det. När det är -15 och kallare under en längre period får de fritt med silage, de går på lösdrift och brukar behöva det då.

Jag inväntar alltid analysen; annars har man ingenting att gå på. Vi tar eget hö och har haft samma åkrar och man vet lite hur analysen ungefär kan se ut; så fodrar med förra årets mineraler tills jag vet. För det mesta har vi kvar av fjolårets hö som vi fodrar slut på först och tills nya analysen är klar.

Förra året gav jag kraft muskel då det saknades lite protein och räckte med 1-2dl till mina hästar. Ger alltid extra salt året runt :) förra året Miner Vit (Krafft) det passade bäst 1/2dl :) försöker ha så enkelt så möjligt och så mycket grovfoder som möjligt.

Vi fodrar morgon/kväll, fritt på halm och stora hagar med diverse att "pilla i sig". Har lösdrift :) enstaka hästar som går in på natten och då går de in lagom till kvällsfodringen

Jag har en hel drös med hästar och alla får sina foderstater uträknade utefter deras egna behov. Har två dr ston som äter silage och Hippolyts EquiLac - även det digivande stoet äter det.
Tävlingshästen äter Hippolyts Nutristar, havre och Iris Mash plus 12 kg silage.
Jag har också alltid gett selen - och då valt Granngårdens. Nu har de slutat med den och jag måste hitta något annat alternativ. Någon som något råd?

Jag har en hel drös med hästar och alla får sina foderstater uträknade utefter deras egna behov. Har två dr ston som äter silage och Hippolyts EquiLac - även det digivande stoet äter det.
Jag har också alltid gett selen - och då valt Granngårdens. Nu har de slutat med den och jag måste hitta något annat alternativ. Någon som något råd?

Selevitan på apotek. Lilla burken är receptfri.

Eller selenjäst från Polen eller England. Blir dock dyrt om man inte köper annat samtidigt.

Digivande ska du ju absolut ge selenjäst enl senaste rönen. De kunde väl öht inte se att fölet tog upp natriumselenit vad jag minns.

Jag ger alltid så stor andel som möjligt i hö. Sen kompletterar jag oftast med lucernhack, ibland med nån proteinrik havrefri müsli, men nu har jag bara matglada hästar hemma så lucern och lite linfrö brukar räcka. Helst inget foder man behöver blöta då stallet ser ut som ett h-vete när en av hästarna äter det. ;)

Brukar inte komma upp i full fodergiva förrän runt nyår eftersom det brukar vara mycket gräs länge i hagarna, men det beror lite på vädret. Nu får de typ 1-2 kg hö och resten gräs. Kom hem från betet idag :)

I år blir det nog ca 7 kg hö (8,5 MJ/kg, 40g smrp),ca 0,5 kg lucernhack, 150g linfrökaka, 50g mineraler, samt lite halm i boxen att tugga på. Även i hagen när det är kallt. Detta till en lättfödd D-ponny av kallblodstyp.

Större kallblodstravare: ca 12 kg hö, 0,5kg lucern, linfrökaka, mineraler.

Shettis: 5 kg hö, typ ett hekto lucernhack, lite linfrökaka och lite mineraler.

Fodertider vintertid:

-Frukosthö ute 7-8, som brukar räcka en bit in på förmiddan. Flera foderställen runtom i hagen att gå och plocka från när frukosten vid foderplatserna är slut.
-Lunch-hö från automat klockan 13.
-Intag och kraftfoder plus liten högiva ca 19 vintertid. Går de in senare får de lite extra hö ute innan.
-Kvällshö ca 22.

när det är kallt och inget att plocka med ute brukar de ha tillgång till halm ute. Vår och höst när det finns lite gräs kvar är de ute mer. Dessa tider avviker jag ifrån lite hur som helst vid behov, ser bara till att anpassa fördelningen av foder i förväg.

Intressant att läsa vad alla ger (och ffa kul att se att alla ger grovfoder i första hand). De andra hästarna har ju fått grovfoder stora givor 3 ggr/dag och då så stora givor att de i princip blir fri tillgång, blir bara ngt glapp på eftermiddagen innan de kommer in på kvällen. Får se vad jag kommer komplettera med för kraftfoder. Vill helst ge så lite av det som möjligt men misstänker att nya damen kommer att behöva äta lite mer än vad jag är van att ge.

Räknar alltid. Ger det som behövs. Basen är grovfoder och det räcker oftast förutom vad gäller mikromineralerna som får tillsättas. Samt salt, selen och vitamin.

Fodrar var 4:e h när det inte finns gräs. Finns gräs får de av förståeliga skäl annan fördelning.

Just nu går de på gräs med munkorg 8-20. Äter lite silage och får en slatt betfibermix att blanda alla tillskott i när de kommer in. Får lite mer silage någonstans kring 23-00. Sen får de en giva kl 03 och en liten tuss vid 07. Fri halm inne.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 698
Senast: mackan
·
Foder & Strö Japp, jag håller på o försöker räkna foderstat! Det går sådär. Har en lite allmän fundering, ska kolla under dagen hur stort problemet...
Svar
2
· Visningar
558
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 502
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama