Foderstater utanför Sverige?

Trissa

Trådstartare
Ni som har erfarenheter av fodring utomlands, skiljer foderstaterna sig mycket från vad vi "generellt" ger i Sverige? (Tex har jag hört att man ger mindre grovfoder i Tyskland.) Även kraftfoder borde ju variera lite, beroende på vad som produceras lokalt?

Sv: Foderstater utanför Sverige?

det ända jag vet är att det är ovanligt att man utfodrar med betfor i andra länder...

En stallkompis berättade att det ställe hon varti på i tyskland så fodrade de hö en gång om dagen (snyft) och kraft fyra gånger om dagen.

Vet en häst som fick pelleterat hö i Belgien. Så när han kom hit visste han inte att man kunde äta sånt som var stråigt, och så har han ständiga problem med magen.

I England är det vanligare med hösilage och pelletterade färdigfoder än här. Man verkar också använda mer homeopatiska mediciner och fodertillskott. (Upplever jag det som i alla fall.)

Man brukar också säga att hästen ska ha en total fodermängd som motsvarar 2% av dess kroppsvikt/ dag. Dvs om du har en häst som väger 500 kg ska den ha 10 kg foder/dag. Vidare säger en del att 25% av den totala fodermängden ska utgöras av kraftfoder och de resterande 75%:en av stråfoder. I mitt exempel skulle den hästen få 2,5 kg kraftfoder och 7,5 kg stråfoder. Naturligtvis varierar man detta beroende på det arbete som hästen utför.

I Portugal är det vanliga att hästarna bara får halm och kraftfoder. Det odlas inte så mycket hö, och det som finns är dyrt.

När jag var där stod jag i olika stall. I det första hade hästarna fri tillgång på halm och fick kraftfoder ett par gånger om dagen. I det andra stod hästarna på spån och fick fyra skivor halm om dagen (stora hästar!!!) och kraftfoder. I det tredje fick hästarna fri tillgång till halm, ett par kilo silage eller hö, plus kraftfoder.

Hade praktik i Italien. Där fick hästarna hö och någon slags müsli. Var iofs hos en svensk tränare. Men de andra hästarna på anläggningen fick också hö.

Svårt att få tag på bra hö var det iaf... De tog eget hö där och de var glada om de fick ihop balarna innan det började regna=höet var inte torrt när det balades. Kände i en bal och det var stekhett :crazy: Var på an annan anläggning som hade en svensk anställd, hon hade köpt in horsehage eftersom höet var så kasst.

Intressant det där med att ge 2% av hästens kroppsvikt, när man barfar hundar säger man att de ska ha 2-4% av sin kroppsvikt, och så fördelar man kött, ben och övrigt enligt vissa procent.

Intressant med 2%. Är det en engelsk tumregel? Har inte hört den tidigare men det låter ju logiskt.

Her i Norge er det ikke så stor forskjell.
Tror det er mindre vanlig å analysere høyet, og jeg synes personlig at det gis mindre høy. Noen staller jeg har besøkt på jakt etter stallplass har en øvre grense på 8 kg pr dag. (må evt betale ekstra for mer)
Mer interessant er bygg(korn)pellets som er SÅ vanlig her, er så godt som ukjent i Sverige!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 290
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag har spanat lite på amerikanska forum på sistone och blev överraskad att det i princip är lag på att alla måste ge foder med spannmål...
Svar
12
· Visningar
1 981
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?