foderstat?

Vet inte om det här hamnade rätt men provar...

Jag har mina hästar inackoderade där fri tillgång på hö ingår i stallhyran.

Idag ringde stallägaren till mig och sa att det nya höt (årets skörd) är väldigt protein rikt, så därför bör jag halvera högivan.

Någon analys rappoert finns inte utan hon baserar det på förra årets analys.
Hon föreslog även att jag ska dra ner på kraften, just pga för högt intag av protein.

Mitt sto är en äldre arab på 148 , som lätt faller ur.
Jag rider ca 6 dagar i veckan. När jag rider ut rider jag mellan 1-2 timmar. En till två dagar i veckan rider jag 45 min på ridbanan.

Hon får 8 kg hö och 0,5 lusern+ 1 kg kornkross.

Varför jag tvekar till hennes "råd" är för att hon har knorrat lite för att hon fått hämta hem så mkt hö. Att det går åt så fort.

Jag har bett om en analys rapport, och det ska komma.

Ska jag dra ner på fodergivan eller vänta på rapporten?
Hur ser man på hästen om den får i sig för mkt protein?

Mkt tacksam för svar!! :)

Sv: foderstat?

Om du ska ta bort något så är det ju kraftfodren i så fall. Jättebra om det är näringsrikt hö, men har hon ingen analys så har hon faktiskt ingen aning om innehållet. invänta analysresultatet innan du ändrar i foderstaten.

Hej!

Först- utan analys kan man bara gissa sej till värdet i höet. Som exempel kan jag ge höet vi gav i vintras. Odlat på åker helt utan klöver (som ger mer protein) och förra året var ju ett dåligt höår och ändå hade vi 6.8 i kvot, dvs ett klart bra hö proteinmässigt.

Om jag hade haft fri tillgång hade jag utan problem gett min häst helt fri tillgång och speciellt om det är mycket protein i höet, för då kan man ta bort alla andra tillskottsfoder (kraft, betfor mm).

Och ytterligare ett exempel: Min arab på ca 155 cm blir något tjock på fri tillgång men på vinterns hö blev hon på gränsen till för smal, trots att hon fick 10 kg. Nu ska man ju gå på vikten men min väger runt 450 eller strax därunder och ska enligt "minimått av ts" ha minst 8 kg hö (räknar på 1,5 kg ts/100kg häst), men gärna klart mer. Om hästen dessutom är svårfödd eller åt det smalare hållet ska den såklart få mer.

Och avslutningsvis- proteinöverskott från grovfoder är inte farligt, så gör dej själv en tjänst och ge din häst mer hö och mindre kraft istället:-)

/Lavinia, gick SLUs foderkurs för 2 år sen

Håller med bigglan. Och halvera en grovfoder giva på 8 kg blir ju 4 kg. Och det är ju väligt lite. Brukar man inte säga att minimum är 1,2 kg hö per 100 kg häst. Och jag antar att din häst väger mer än 300kg.

Hej!

Nuförtiden säjer dom 1,5 -2 ks ts om inte hästen måste banta. Vid bantning 1,2.

/Lavinia som alltid ligger på minst 1,5

håller med dom andra, minska kraftfodret om det visar sig att höet har höga värden.

måste vara en duktig människa som kan gissa sig till att höet har höga värden så att man "måste" minska givan.. låter mer som en snål stallägare........?!

Jag har haft (och har) islandshästar som går på fritt med hö (av gott protein och MJ) samt även behövt extra i form av lucern, betfor, linfröolja. Islandshästar är normalt relativt lättfödda, med visst undantag. Så det här låter helt galet. Halvera grovfodret?? Skulle aldrig gå med på det, det är det viktigaste för hästen.
Allt foder analyseras.

Jag stämmer in i kören! Vänta på rapporten. Låter bara helkonstigt att halvera en högiva på det sättet.

Jag tycker att det låter som att stallägaren är snål/lat helt enkelt. Har man skrivit in fri tillgång i kontraktet så är det ju det som gäller.

att ge grovfoder med ett överskott av protein är inte farligt! det du kan då göra är att ta bort lusernen. För annars fodrar du ju med "samma" sak och det blir en onödigt kostnad för dig. Sen efter ett tag märker du ju hur hullet är och hur pälsen ser ut osv. Då kan du eventuellt göra justeringar!

Har fått ett hö med hög proteinhalt, vad går gränsen för överskott av protein från grovfodret? Har en lättfödd häst som haft fång. sockerhalten var perfekt 9,4 procent. Skall försöka att få tag på fin havrehalm att blanda med. Han har fodrats med det en månad och jag tycker att han är jättefin men undrar över vad ett stort proteinöverskott kan göra för "skada".

Till Ts ursäkta trådkapning BiMi

Det finns ingen sådan övre gräns, överskott av protein från grovfoder är inte farligt. Min favorittråd i detta ämne är den här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=707775 och läs då framförallt inlägg nr 5

Fördelen med att hö med högt proteininnehåll är att du kan ge mindre av det och ändå täcka hela proteinbehovet, förhoppningsvis ändå täcka tuggbehovet och ligga i underkant på energin...

Tack för länkningen. Vet ej om man kan lita 100% på analysen, trodde inte att det kunde vara så hög halt av protein i ett ogödslat hö på urgammal vall. Vet att man inte får be om foderstater men jag har räknat och då blir det nästan dubbelt så mycket protein som han behöver. Kommer att få ge halm för att få tuggbehovet tillgodosett vad jag kommit fram till annars blir det för mycket energi också. Värdena var ts 88,2 smrp 70? energi 8. Mineraler behöver tillsättas en hel del men det tror jag att jag har koll på efter en herrans massa räknade hit och dit. Blir i alla fall billigt om inte halmen blir dyr, behöver havrehalm för varken korn eller vete verkar gå hem, gett 1 kr/kg för höet.
Tack för hjälpen BiMi

Tack för alla svar!

Jag tog bort lusernen och behöll kornkross samt 8 kg hö.
Hon har nu två ggr poängterat för mig att höt är mkt proteinrikt, men samtidigt ser jag hur hon ökar höt till sina egna (som hon drog ner till :) )

Jag har väldigt svårt med folk som snålar på sina djur.
Det är en sak att spara pengar som såna saker som att ta bort lusern när det ändå ges hö (som ngn skrev.kommer inte ihåg vem,förlåt :(

Men att dra ner på hö för att "det går åt så mkt, och jag hinner inte åka o hämta hela tiden", tycker jag är tragiskt..

Det är ju en sak att dra ner lite på fodret men att halvera höet till endast 4 kg är ju horribelt! :crazy:

Här har vi en av orsakerna till varför jag själv vill inhandla och styra över fodret till min häst. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 047
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka