Foderstat, tinker 850kg, digivande 2månader.

Knuzze

Trådstartare
Någon som möjligen skulle ha en bra foderstatus över, eller kan tipsa om bra foder, miniraler, vitaminer osv?
eller en bre Müsli, men får inte vara sojaprotein i och helst ingen olja heller, och absolut inte någon vitlök i?

Söker även efter ett bra vitamin -miniral foder till fölet. Hon kommer bli stor och tung och måste få ett foder hon växer sakta på men med rätt miniral - vitamin status :)

Ca/P kvoten är extremt viktig på just vårat sto då hon blir riktigt sjuk om det är minsta fel :)

Sv: Foderstat, tinker 850kg, digivande 2månader.

Höanalysen:
TS 79.7%
Råprotein 83 g/kg TS
Smb råprotein 37 g/kg vara
Energi 8.0 MJ/kg vara
Ca 5.0 g/kg TS
P 2.0 g/kg TS
Mg 1.7 g/kg TS
K 15.9 g/kg TS

Jag kan väldigt lite om foderstater för digivande samt föl men du behöver tillsätta protein. Kan rekommendera potatisprotein om du vill ha koncentrat. Annars är väl lusern det bästa att ge pga att det är ett grovfoder.

Skaffa "Utfodringsrekommendationer för häst" från SLU. Ett litet häfte som ger mycket kunskap.

Vad är en "fel" Ca/P-kvot? Varför vill du inte ge olja?

Jag rekommenderar verkligen boken hästens utfodring och näringsbehov (nåt i den stilen) av Planck och Rundgren. Suverän!

Jag kan inte det riktigt i huvudet men jag har för mig att digivande ston bör ha en smbrp/mj kvot på 12 och din analys visar en kvot på 4,6 så jag håller med MonteRose om tillskott av protein. Vad gäller ca/P så ligger den på 2,5 vilket är inom gränsvärdet för vad en sund häst klarar men den bör väl ligga mellan 1,2-1,8.
Sen är det inte fel att ge selen och e-vitamin för det är alltid låga värden i våra svenska jordar :) Men som sagt, låna/köp boken för den är till stoooor nytta!

Glömde ju ge exempel på foder :) blir väl så när man svarar mitt i natten :p om du vill få ner kvoten behövs mer fosfor och jag har för mig att krafft miner vit skulle hjälpa till där.

Jag kan väldigt lite om foderstater för digivande samt föl men du behöver tillsätta protein. Kan rekommendera potatisprotein om du vill ha koncentrat. Annars är väl lusern det bästa att ge pga att det är ett grovfoder.

Skaffa "Utfodringsrekommendationer för häst" från SLU. Ett litet häfte som ger mycket kunskap.

Vad är en "fel" Ca/P-kvot? Varför vill du inte ge olja?

hon får KRAFFT muskel just nu, men finns soja i, så vi vet inte hur länge hon klarar sig utan att få klåda, det är ända fodret med soja som hon klarat av än så länge.
Kalcium/fosfor kvot.
Hon tål inte sojaolja, utan får extrem klåda av det.

Vill du ha proteinkoncentrat utan soja är Vitafor proteinmineral ett alternativ.
Men det ska ju då ersätta även mineralerna och håll koll på maxgivan, för ger du för mycket så kan det bli överskott på selen.

Krafft muskel innehåller väl inte soja? (Fanns vist soja olja)

Liknande trådar

S
Foder & Strö Kanske ligger denna tråden fel, men då kan ni gärna flytta den till rätt plats, men jag hittade inget annat och det har ju ändå med avel...
Svar
9
· Visningar
961
Senast: Sevlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama