FODERSTAT konstig.

I

Ingen

Jag sitter här och försöker räkna ut en foderstat till min lilla unghäst men det går inte så bra. Hon fyller fyra år till sommaren, borde jag har nått mer tilläg än arbetet som hon går?

Hon går 25% tycker jag. För hon motions rids just nu bara.. Eller jag sätter igång henne efter vilan.

1. Just nu får hon ca 3kg krafft groov och 0,3kg betfor och när jag räknar ut det så får hon i sig för mycket av protien och energi och täntke därför byta ut lite GROOV till korn/havre.

2. Tänkte ge henne isåfall:
(10kg hö)
1-1,5 kg krafft GROOV
0,5- 1 kg Korn+havre eller bara korn/havre.
Och 0,3kg betfor.

Jag vet att krafft GROOV innehåller en en höl med vitaminer och annat men det blir dyrt och jag överfodrar henne ifall jag ger henne 3kg av det. Men istället för att ta bort det helt tänkte jag blanda det med annat foder, som korn/havre.

Skall jag ge både korn och havre eller skall jag bara ha ett av dom? Skulle hellre velat testa korn och se ifall det funkar före havre för jag vill inte att hon skall bli galen :smirk:

Sv: FODERSTAT konstig.

Hejsan!
jag har en arabhingst som blir 4 år i maj..och han går på 2 kg groov (1 kg morgon, 1 kg kväll) sen så ger jag honom 0,5 kg kross på eftermiddan med vitlökspulver och det har han funkat bra på..sen går han på 9 kg hö om dagen.
Jag ringde till Kraft när jag fick hem min häst dom är väldigt bra på att ge dig tips på foderstat =)

Ååååååååh, vad bra att du skrev :banana:
Någon som har häst i samma ålder som min ^^
Men hur hårt går din häst då?
Hur rider du?
Hur länge har du ridit honom?
vad gör du för arbete med honom?

Jag har gjort upp en liten foderstat som jag tänkte ta med till min lärare på skolan som vi har i stallet och se vad hon tyckte om den. Och jag hoppas hon tar upp kornet bra :)

En i stallet tyckte jag skulle ge min häst 3kg krafft GROOV, vilket jag tycker är ävldigt mycket när hon inte går speciellt hårt. Håller på att sätta igång henne. Men han själv överfodrar sin häst, enligt mig. eftersom att hans blir ofta gallig under sommaren. Vilket min häst blev, men kombinerade hennes hö med ett annat hö som såg ut att var mindre protioin i.

han är inte i nån hårdträning nu utan bara lättare träning =)
Jag rider mestadels bara i paddocken än så länge 3 grr i veckan ca 30 min pass..och där rider jag bara lättare övningar me dhonom det vill säga travar över bommar, tränar svängar med koner :smirk:

Ja jag fick också det tipset när jag ringde till groov att han skulle gå på mellan 8-10 kg hö om dagen och 3-4 gk groov om dan..var dte så att han blev tjock skulle jag dra ne rpå groovet något jag gjorde..den foderstaten han går på idag är super för honom..
Jag tog bort krossen för ett tag sen för jag tänkte att jag skulle testa betfor ett tag och det gick han inte bra på ska jag säga dte gick upp i huvudet på honom..han vart helvild..han behövde inge mer energi den grabben he he
Jag gav honom också 1 kg kross men dte gick han upp på så dte drog jag ner till 0,5 kg så får vi se om dte blir bättre annars tar jag bort dte också=)

Sådan träning gick min häst innan vintervilan med, fast jag galopperade lite på henne när hon hade bättre kondition. Men det var bara galopp i "hennes tempo" ett varv sen sakta ner.

Men nu när jag sätter igång henne tänkte jag jobba henne från skritten, mycket svägnar bommar och sådant och samma med traven. Så jag har fått till det och sedan börja med galoppen.

tömkör/longerar/löshoppar du honom något?
Nu på vitnern har jag inte ritkigt tillgång till det så det blir väldigt svårt, men skall köra igång emd det ordentligt när det börjar bli varmare och hon har bättre kondition. Men hon har inte riktigt förstått det där med volten =/

Förästen, jag har ett litet problem med min lilla tokstålle.
Hon är så himmla pigg, och tjuter lite hoppar stillastående upp i luften ibland, vill iväg. Jag vet inte riktigt om det beror på betfor (hon får bara 0,3kg) eller om det är för kylan (vintern). (när jag travar första biten från stallet (kanske en 100 meter) så är hon jätte lugn och fin)
Och innan vilan var hon mycket lugnare, eller när jag red i ridhuset så var hon lite stressad i början men efter att ha jobbat henne lite lugnade hon ner sig och kändes bra.

Har du några tips om några roliga bra övningar? :)

jag har haft väldiga problem med galoppen på min vilde jag med..han har inte riktigt förstått dte här med galoppskänkeln konstigt nog ha ha..men fick upp honom i galopp för första gången i måndags weiee var överlycklig :banana:
Japp jag longerar ganska så mycket dom dagarna jag inte rider och när marklaget tillåter..det har varit glashalt hos oss *suck* jadu betfor ska ju vara tillfällig energi men för många hästar blir dte för mycket iaf..det blev dte för min så jag tog bort det..han blev genast lugnare..så du kan testa att ta bort det och bara ha korn..
sen kan du göra så att du longerar din häst innan uppsittning det brukar jag göra för min hingst är väldigt pigg cokså och vill bara dansa runt och springa..så longera så får hon bort lite utav överskottsenergin..
Ja svängar är ju jättebra övning för hästen..det du får tänka på alltid när du gör övningar eller när du jobbar din häst är att så fort hon gör nåt bra så släpper du efter på tyglarna för det är som en belöning för hästen..då vet hon att hon gjort nånting bra! sen att du alltid klappar henne på bogen och inte på huvudet.Gå eller trava över bommar är cokså nånting som är bra för då får hästen träna lite på vart hon/han sätter fötterna sen tänka lite..min häst älskar att trava över bommar.
Är dte så att din häst drar iväg eller har för bråttom många grr så kan du ta in henne i små cirklar och släpp efter så fort hon gör nåt bra..
det jag har fått lärt mig är att när man ska #bestraffa" en häst ska man sätta dne i arbeta inte skrika eller slå..man ser mycket förändringar =)

Lås inte fast dig vid procenten. 25% tillägg för arbete är rätt mycket dessutom. Om din häst behöver mer så är det mer troligt underhållsbehovet som är högre än du räknat med.

SE på din häst. Vad ger du idag och hur funkar hon på det? Räkna ut vad du ger idag och justera upp eller ner om hon är smal/tjock, korrigera sen balansen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, sitter och försöker göra en ny foderstat till hästen då han bara tappar mer och mer i vikt. Veterinär har undersökt, tandläkare och...
Svar
13
· Visningar
929
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama