Foderstat innan+ under betet?

Totola

Trådstartare
Jag är helt förvirrad nu ang. foderstaten eftersom hästen nyligen bytt stall. Vi har ju "nytt" hö då och det finns ingen analys. Jag vill göra en (men inte ensam eftersom det kostar en slant) men de andra tycker det är onödigt eftersom det snart är dags för bete.

DÄR kommer problemet - då har jag ju ingen aning om vad han ska ha för foder varken nu eller under betet :confused:

Han går inte så hårt, men jag vill att han ska ha tillräckligt med energi och protein för att behålla och bygga muskler. Och så komemr jag rida långa uteritter bl a.
Just nu får han så gott som fri tillgång på hö (11kg, han brukar inte äta mer) ca en halvliter korn om dagen med Glokosamin för hans leder, lite Magnesiumtillskott eftersom det tydligen brukar vara brist på det i höet där jag bor. Och mineraler självklart.

Skulle ni ändrat något nu eller inför betet? Kan tillägga att hästen än så länge ser fin ut i muskler och hull, men då gick han ju på annat foder innan flytten så det säger inte så mycket. Eller finns det NÅGOT sätt att gissa sej till/räkna ut hur mycket näring han får medans han går på bete eller om man inte har höanalys?

Sv: Foderstat innan+ under betet?

Bete brukar duga bra...dvs du ser ganska snart om du behöver strödfodra. Bete är oftast en underskattad resurs..många tror att gräs dygnet runt inte är tillräckligt..oftast brukar det vara fullgott.

Hoppas du menar förutom mineraler/saltsten ;) jodå, det lutar åt att det inte blir något kraftfoder under sommaren. Jag är lite orolig för sömnbrist och/eller proteinöverskott så egentligen vill jag inte ha honom på bete :( han är liksom inte van vid det. Min förra häst var knappt ridbar under betet för att han var för trött och dessutom kliade han sönder svansen troligen av för mycket protein. Så jag tar det lite lugnt med sånt.. Men jag förstår om stallägarna hellre har alla hästar på betet under sommaren så de slipper utsläpp och fodringar.

Mineraler brukar det oftast ÖVER utfodras med på bete. Du vet: mineraler finns i gräs...Så länge det växer och hästen håller hull så får den faktiskt i sig det den ska. OM det råder allvarlig mineralbrist i dina marker så kommer gräset inte växa så bra..;) Saltsten bör du ge åtminstone.

Senast ändrad:

Blä jag gillar inte att ha hästen på bete :( Han är tjock nog som det är ;) blev helt chockad igår när jag skulle hoppa upp barbacka och jag såg hans breeeda rygg! Det var nämligen en spinkis när jag fick honom.

Visst, bete är naturligt för hästen. Men kan det verkligen gälla en travare som troligen inte varit på bete många gånger i sitt liv? Det måste vara skönt att slippa hålla utkik när man är van att sova i sin trygga box.

Inget svar på din fråga men kom att tänka på en sak när jag läste den...
Den du köper hö av är skyldig att kunna tillhandahålla en höanalys, fråga honom/henne om det redan finns en analys, annars kan du kräva att få en.
Om höt även används till kossor brukar det finnas en analys (Bönder brukar vara noga med det eftersom det påverkar mjölkningen).

Men annars är det väl inte så himla dyrt att göra en? brukar gå att få hjälp av Granngården, bara att skicka lite hö i ett kuvert.

Hur gör ni med era digivande ston. Hur mycke extra foder får dom??

I vanliga fall på betet får mitt sto inget annat än mineraler saltsten.
men nu matar jag mogon kväll med pellets och lusern hack.För att ge bra mjölk.

Vad får dig att tro att den som säljer hö är "skyldig" att tillhandahålla en analys av sitt hö? Det stämmer verkligen inte, men är en god service av säljaren. :)

Ja, alltså det skulle bli svårt att fixa analys i nuläget tror jag. Ingen i stallet (inklusive jag) som är tillräckligt sugen på att göra analysen precis innan hästarna ändå ska ut på bete. Och till dess kanske vi fått köpa nytt hö, vem vet? (Tydligen inte jag iaf :p )

Skrev förresten fel i första tråden, jag ger inte Magnesiumtillskott utan Fosfor.
Nu är foderstaten ändrad ngt, han får 13,5kg hö (men det är svårt att avgöra om han äter så mycket eftersom han har en hagkompis) och ett halvkilo korn uppdelat på två fodringar. Inte för att jag tror han behöver det, utan mest för att han ska få något gott att äta till frukost och kvällsmat. Såå mycket är det ju inte :p Har även lagt till 3dl betfor för att kunna blanda i lite kosttillskott, och för tillfället det Finadyne som han får för musklerna ett par dagar till.

Nu har de "fri tillgång" på mineraler men de äter inte så mycket. Och det jag blandade i fodret sorterade han ut. Vilket jag ser som ett bra tecken.

Fredag skrev:
Vad får dig att tro att den som säljer hö är "skyldig" att tillhandahålla en analys av sitt hö? Det stämmer verkligen inte, men är en god service av säljaren. :)

Jo precis så är det, de ÄR skyldiga att kunna tillhandahålla en höanalys, om de inte har någon ska de ordna en.

Sen om det är genomförbart att "tvinga" någon till det är en annan sak..det var just därför jag tipsade om granngården också.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 077
Senast: Estivuz
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 987
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama