Fodersnack??

kolfinnur

Trådstartare
Ja, vad betyder ex. s.smb.prot.MJ?? :crazy: Har lust att lära mig lite fodersnack :D Kan nån skicka en länk eller nåt till en hemsida det står förklarat? Om ingen orkar förklara :rofl: Tacksam för hjälp! :bow:

Sv: Fodersnack??

När man gör en höanalys tar man reda på vad det innehåller av energi, protein och vissa mineraler.
Energi räknas i MegaJoule, förkortas MJ
Det proteinvärde vi använder när vi räknar foderstater heter smältbart råprotein, förkortas på lite olika sätt t.ex smb.rp eller srp. På analyssvaret ser man både det totala proteininnehållet och smältbart råprotein, där det senare då anger hur stor andel av totala proteininnehållet som hästen kan tillgodogöra sig.

Sv: Fodersnack??

Ja, vad betyder ex. s.smb.prot.MJ??

Just DEN förkortningen har jag aldrig sett men förkortningen smbrp står för "smältbart råprotein" och MJ står för "megajoule".
Ameo har ju förklarat bra vad det innebär.

Har du fler frågor så fråga på bara! Vi (iaf jag) hjälper gärna till. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka