Foderrådgivare

milly

Trådstartare
Hur kan de säga att Groov 90 räcker till ett hö med 32g smbrp/kg?? (8.2MJ)
Jag får då inte ihop det...hittade i o för sig inte MJ-värdet på grooven men det är väl minst 10? Då blir det ju bara en kvot på 4.5 (med 9kg hö och 1kg groov 90) eller 5.0 (8kg hö och 2kg Groov 90).

Hur kan man då säga det räcker? Oavsett häst och ras bör man väl ha en kvot på minst 6?

Sv: Foderrådgivare

Därför att du ska vräka på med mer 90 o inte ge så mycket hö.:idea:
9MJ innehåller 90.
Hade de räknat med 125 så hade det räckt med 8 kg hö o 2 kg 125. Du vet väl om att hästar ska ha mycket krafftfoder? :rofl:

Sorry, kunde inte låta bli:D
// Linda

Jajust ja... dom vill bara sälja.... :p

Vadå menar dom då att man ska ge bara 7kg hö och 3kg Groov 90???

Mitt förslag är att ge 2kg lusern och 7-8kg hö. Det ger en kvot på runt 6 (beroende på vilket lusern man använder) och mer grovfoder i foderstaten (eftersom lusernet räknas till grovfoder).
Man kan ju givetvis också använda groov 125 men frågan är då vilket förslag som lönar sig bäst?

Vet någon vad Grooven kostar?

Mne jag förstår inte varför de inte föreslår sitt eget lusern istället? Är det kanske för att de får in mer pengar för Grooven?? Kostar mer per kg än lusernet??!!

Senast ändrad:

Jag har av Kraffts râdgivare fâtt följande râd:
1 kg grov 125 samt 100 gr miner blâ ELLER
1 1/2 kg grov 90 samt 80 gr av mineralerna.

Vände mig till Krafft dâ det är deras foder man fâr tag pâ hos oss.

Jag hade gärna gett grunden men den skulle ge överskott pâ energi.

Höanalysen 8,7 energi och 46 smb râprotein (ts var 83%).

är dock rädd för att hästen ska bli smal:confused: han är väldigt ädel samt hispig och sâ...164 cm hopphäst.

I Belgien gav dom massor av kraftfoder och nästan inget hô, jag vill kunna göra tvärtom. Tyvär sâ har mina senaste balar varit sämre, mkt damm och dom äter MINDRE av det (tror jag). Fast ibland tror jag dom har blivit sâ vana vid att ha hö jämt att det är därför dom inte äter allt pâ en gâng. Hade en annan häst hos oss över helgen, den dammsög sin box pâ hö! Vad tror du?

Med ditt hö är det ju passande med det dom föreslått! Du har ju 14g MER smbrp/kg.

Jo,jag har nog förstâtt det, är bara skraj att det inte ska räcka.....jag är skitdâlig pâ foder, det har jämt andra skött

Sa du till foderrådgivarna att hästen är svårfödd då? Så att de tog hänsyn till det??
Annars kan ju du öka mängden om du känner att det känns för lite.

Det kan ju vara så att Groov 90 är det som finns att få tag på, eller ger den billigaste totalfoderstaten (optimala), eller helt enkelt att hästens behov täcks med det.

En totalkvot på runt 6 (inte minst...) passar normalhästen, men det finns variationer. Åt båda hållen...

Det kan ju vara så att Groov 90 är det som finns att få tag på, eller ger den billigaste totalfoderstaten (optimala), eller helt enkelt att hästens behov täcks med det.

En totalkvot på runt 6 (inte minst...) passar normalhästen, men det finns variationer. Åt båda hållen...

Därför är jag väldigt nyfiken på vad GROOV kostar per kg??

Men med en kvot på under 5 är väl ändå inte "runt 6"? Det tycker jag är för lågt, enligt de kunskaper jag har.

Det finns ju hästar som folk här har som går bra på kvoter över 7, så det borde ju finnas hästar som passar på kvoter under 5 också. (Dock ingen av de lättfödda, trinda herrar jag pysslar med...:angel: )

Det finns ju hästar som folk här har som går bra på kvoter över 7, så det borde ju finnas hästar som passar på kvoter under 5 också. (Dock ingen av de lättfödda, trinda herrar jag pysslar med...:angel: )

Men hur vet dom om just denna häst passar på en kvot som är så låg?? De känner ju inte hästen. Det är en kallblodstravare som är normalfödd/lättfödd och han behöver sätta muskler! Då skulle jag inte vilja chansa på att han kanske kan fungera på en så låg kvot.

Nej, det låter inte optimalt, och även om det är en foderrådgivare från Krafft så har de ju mer proteinrika fodermedel (för att slippa få en för rund häst i slutändan...), precis som du skrivit.

Men räcker proteinet så kan man väl i och för sig säga att "det räcker", även om det blir överskott på energin...?

Nej, det låter inte optimalt, och även om det är en foderrådgivare från Krafft så har de ju mer proteinrika fodermedel (för att slippa få en för rund häst i slutändan...), precis som du skrivit.

Men räcker proteinet så kan man väl i och för sig säga att "det räcker", även om det blir överskott på energin...?

Ja det skulle vara intressant att veta hur de har tänkt. Kanske man skulle maila o fråga... Vet inte hur mycket av grooven och hur mkt av höet de föreslog, bara att de hade sagt att groov 90 skulle räcka åt höet i fråga.

Hehe nu VET jag! DE :devil:-larna vill ju bara tjäna pengar!! 1kg Groov 90 kostar tydligen ca 5.60kr/kg medans lusern bara kostar 3-4kr/kg. De skulle förlora pengar på om de föreslog lusern!! :mad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 585
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka