Foderråd vid korsförlamning/fång

skjona

Trådstartare
Jag läser mycket faktaartiklar och forskning om "foderrelaterade sjukdomar" som fång och korsförlamning och har lagt märke till att foderråden vid dessa båda sjukdomar är likartade.D.v.s. att undvika stärkelse och snabba kolhydrater och att istället fodra med luzern och olja ex.Stämmer detta?
Är det kanske så att flera problem som drabbar våra hästar beror på den kraftiga ökningen av pelleterat kraftfoder?

Sv: Foderråd vid korsförlamning/fång

Jag läser mycket faktaartiklar och forskning om "foderrelaterade sjukdomar" som fång och korsförlamning och har lagt märke till att foderråden vid dessa båda sjukdomar är likartade.D.v.s. att undvika stärkelse och snabba kolhydrater och att istället fodra med luzern och olja ex.Stämmer detta?
Är det kanske så att flera problem som drabbar våra hästar beror på den kraftiga ökningen av pelleterat kraftfoder?

Jag har också kommit fram till samma sak. Jag ger min fånghäst hö, lusern och betfor (utan vattnet). Hästen är vad jag förstår egentligen inte anpassad till att äta mkt stärkelse även om vissa hästar (många?) klarar det ganska bra ändå. Många problem med hästar verkar komma från hur de bryter ner maten.

Sedan förstår jag inte riktigt varför just pelleterat kraftfoder skulle vara speciellt problematisk. Men det beror nog på att jag inte känner till det alls.

Tycker egentligen att det bästa vore om man klarade sej helt utan kraftfoder ,bättre att hitta ett riktigt bra grovfoder som inte behöver kompletteras så mycket.En grövre sort med mycket fibrer som är tagen lite senare och innehåller rätt mycket energi så man slipper krafften.De flesta bönder här är kobönder som hellre tar tidigt tyvärr....får som du ge lite lusern också.
Har hört att pelleterat kraftfoder ofta baseras på större mängd havre(Stärkelse) än vad man tror och att den mesta energin i den kommer från snabba kolhydrater.:confused:vet inte om det stämmer,jag tror inte det har något med konsistensen att göra.( om inte hästen har benägenhet att få foderstrupsförstoppning förstås)
Verkar som hästar borde leva på G.I kost:grin:

Tycker egentligen att det bästa vore om man klarade sej helt utan kraftfoder ,bättre att hitta ett riktigt bra grovfoder som inte behöver kompletteras så mycket.En grövre sort med mycket fibrer som är tagen lite senare och innehåller rätt mycket energi så man slipper krafften.De flesta bönder här är kobönder som hellre tar tidigt tyvärr....får som du ge lite lusern också.

Jag tror inte heller på kraftfoder och ger därför inte det till min häst. Ingentign av det jag föreslog är ju kraftfoder.
Men sedan förstår jag inte vad du menar. Ett hö/ensilage som är taget senare innehåller ju mindre protein och då förhållandevis mkt energi jämfört med ett som är slaget tidigare. Det är om man ger ett sådant hö som man måste lägga till protein som ex lusern.
Till min fånghäst vill jag inte ha ett hö med låg kvot. Jag tar hellre ett som är tidigt. Även om jag är lite tveksam till alla de vallar som har slagits här runt omkring i det torra vädret som är just nu. Sedan ser jag inte det som en nackdel att lägga till lusern (annat än att det kostar pengar).
Däremot måste jag ibland ge proteinkraftfodermedel till våra två stora hästar när vi har sämre värden på grovfodret.

många hästar äter inte tillräckligt mkt hö för att täcka sitt behov.

jag skulle gärna haft min fångis på enbart hö men då svälter han ihjäl.^^ får lägga till lusern, olja, kli, betfor och revital cubes för att han inte ska bli för tunn.

btw så innehåller betfor hela 25% rent socker... i form av melass. jag häller av vattnet, i flera omgångar.

Jag tror definitivt det beror på kraftfodertrenden om man kan kalla det så.
Inte enbart pelleterat (lusern är ju pelleterat grovfoder) utan stärkelserika, energirika kraftfoder som hästen inte är byggd för att äta.
Jag tror många av sjukdomarna beror på:

- för mycket kraftfoder i kombination med för lite grovfoder
=kort ättid
=för lite fibrer och tuggbehovet tillgodoses inte

-att man fodrar kraftfoder innan grovfoder
-för snabba foderbyten!! både för ökning och minskning av både kraft-och grovfoder.

många hästar äter inte tillräckligt mkt hö för att täcka sitt behov.

Om det är ett näringsfattigt hö och hästen är svårfödd - ja.
Annars tror jag inte det är så vanligt problem.
Det stora problemet vi har är fetma. Pga för mycket kraftfoder oftast.

nja så ovanligt är det väl inte, finns många kräsna hästar.:p och även äldre hästar, som min, orkar inte få i sig tillräckligt med hö för att täcka behovet.

sen vet jag inte ang kraftfoder och fetma... dom flesta riktigt feta hästar jag ser är såna som går på fri tillgång!! och knapt får kraftoder öht. utan dom tränas för lite och står bara och äter o äter hela dagen. hästar som får mkt kraftfoder tränas oftast ordentligt. därmed inte sagt att det är bra att ge mkt kraftfoder, men att det är en orsak till fetma är jag inte med på.

sen vet jag inte ang kraftfoder och fetma... dom flesta riktigt feta hästar jag ser är såna som går på fri tillgång!! och knapt får kraftoder öht. utan dom tränas för lite och står bara och äter o äter hela dagen. hästar som får mkt kraftfoder tränas oftast ordentligt. därmed inte sagt att det är bra att ge mkt kraftfoder, men att det är en orsak till fetma är jag inte med på.

Indirekt menar jag. Mer energi än de gör av med --> fetma.
Finns säkert hästar som äter sig tjocka på hö för att de inte får någon motion.
Men det vanliga verkar vara hästar som får kraftfoder trots att de inte motioneras. Eller de som får stora mängder kraftfoder för att ägaren tror att de räknas som högpresterande hästar...

jo fast såna brukar dra ner på höet också. och resultatet blir då snarare en häst med magsår och kf-problem än en fet häst. det är givetvis minst lika illa! men ja, du fattar säkert hur jag menar. ;)

Jag tror definitivt det beror på kraftfodertrenden om man kan kalla det så.
Inte enbart pelleterat (lusern är ju pelleterat grovfoder) utan stärkelserika, energirika kraftfoder som hästen inte är byggd för att äta.
Jag tror många av sjukdomarna beror på:

- för mycket kraftfoder i kombination med för lite grovfoder
=kort ättid
=för lite fibrer och tuggbehovet tillgodoses inte

-att man fodrar kraftfoder innan grovfoder
-för snabba foderbyten!! både för ökning och minskning av både kraft-och grovfoder.

Och att vissa hästars foderstat inte stämmer i förhållande till det arbete som krävs av dem. T ex hästar som rids i skogen varannan dag i lite lätt arbete får mängder med energirikt grovfoder + kanske 4-5 kilo kraft. Och 2 liter blöt betfor + några kilo morötter och massor med hästgodis. Sedan undrar ägaren varför hästen får fång?

Hej!

Jag tror inte att man riktigt vet förklaringen och mekanismerna bakom fång. Har också hört att man ska undvika kraftfoder och så vidare.
Min fångfjording - sto född 1999 - hade fång för ett antal år sedan då den dåvarande ägaren släppte henne och ett gäng kor på en klövervall.
När jag övertog henne stod hon på bete, dåligt näringsinnehåll men fri mängd, var jättefet. Jag började träna henne och vips magrade hästen.
Numera får hon, för att hålla hullet, fri tillgång på hösilage (ungefär 10 kg/dag; bra värden) och ca 3 kg havre per dag (doseringen har ökats sakta gällande både hösilage och havre, under ett års tid). Håller hullet och inga symtom från buk eller hovar. Hon går barfota och har inga ömheter, och i och med verkning enl AANHCP-metoden har fångförändringarna som fanns i hovarna helt försvunnit.

Extrem forderstat för vilken fjordning som helst och helt anmärkningsvärt för en fånghäst, inte sant. Så sanningen är nog inte så enkel som att det finns någon foderstat som alltid är rätt utifrån en viss diagnos.
Skulle dock inte rekommendera att man slentrianmässigt fodrar "alla" fånghästar som min!!!

kl*

Jag puttar upp den tråden lite.

Hur gör ni vid betesgång när det gäller korsförlamning?
Min släpptes på bete i mitten på maj. Fick gå ute på natten någon gång i veckan då vädret var bra.
Fram tills nu i veckan då fick hon korsförlamning efter att ha gått 3-4 nätter ute.

Och sen är lusern okej att ge? Ser att det är flera här som fodrar upp med det.
Helst vill jag inte att hon ska ha något kraftfoder alls, men hon tappar hull och sen behöver hon något för att få i sig vitaminerna och mineralerna.

Hjälp! :bow:

Nu kan jag inte så mkt om korsförlamning annat än att man ska undvika socker och stärkelse. Det finns andra på detta forum som kan betydligt mer om korsförlamning än vad jag kan. Ett tipps kan vara att söka i gamla trådar.
Du bör alltså kunna ge hästen lusernhack/pellets men utan melass, betfibrer men ej betfor som innehåller melass också, olja, sojaprotein. Det beror naturligtvis på om det är energi eller proteiner som ska tillföras.

Sedan kan man undra varför den blev dålig efter att ha gått på bete på natten.

Tack!
Jag var lite snabb med sökandet. Bläddrade några sidor bakåt och har hittat svar på allt utom betet än så länge. ;)

Jag har kopplat ihop korsförlamning med för lite grovfoder? Kanske stress/vantrivsel?
Magproblem=korsförlamning?

När min fjording gick på ridskola fick hon alldeles för liten mängd grovfoder, sen nån liter havre.
Hon fick korsförlamning flera ggr!

När jag köpte henne höjde jag grovfodret (Tack vare buke!) men ÄVEN havren samt så har jag för mig om att hon fick mer betfor.
Efter att jag tog över henne 2001 så har hon inte haft korsförl. en enda gång.
Kanske bara är en slump dock.

Sen ang fång så vet jag inte. Jag börjar faktiskt fundera på om för mkt ensilage gör att hästen får fång. :confused:
Vi har haft två hästar med fång. Ena hästen fick fri tillgång på ens. och lucern, soja o olja för hullet. Inget gräs.
Hon var i UNDERhull när hon fick fång.
Andra hästen fick en större mängd ensilage, gräs några timmar om dagen, samt ett par dl havre/dag.
Hon var i bra hull och tävlingskondition när hon fick fång.

Vi är de enda i stallet som ger våra hästar en större (vettig) mängd grovfoder. De flesta andra hästar får minimigiva.
Vi är de enda som haft fånghästar. :crazy:
Vi är också de enda som inte ger rent korn lr havre. :p

Sukkerinnholdet i gresset er ikke konstant medn varierer veldig med temperatur, nedbør og solforhold. Lite nedbør, mye sol og temperaturer under 10 grader på natten er alle forhold som øker sukkerinnholdet i gresset. Lavest sukkerinnhold er altså i gress som er tilstrekkelig fuktig og med høy nok temperatur om natten til at det gror godt - og da før klokken 10-11 om formiddagen slik at solen ikke har stått på for lenge. Sammenholdt med mengden gress som spises så vil hester kunne spise på seg sykdom ved de rette værforholdene.

Sjekk: http://www.safergrass.org/articles og lignende sider for å få litt mer oversikt.

Just foderrelaterad fång skrämmer mig inte så mycket längre, vad som däremot gör det är fång som uppkommit via medcin (som min häst fick fång av..)
Mitt fullblod fick fång i juli/augusti förra året och i år fick han känningar i mild grad. Han är extremt svårfödd därmed inte så jättebra för honom att drabbas av fång..

Jag har fodrat med ett bra hö och sen fortsättningsvis med lusern och olja. Sedan har jag försiktigt satt in kraftfoder igen, min kan absolut inte vara utan. Kan man däremot enbart hålla sig till hö och lusern är det toppen, sen finns det ju massvis med bra "fångfoder" att köpa

Tilläg angående gräset är det ju bättre med gödslade beten och beten som växer rikligt än tex beten som växer sakta då det innehåller mycket mer socker!

Tilläg angående gräset är det ju bättre med gödslade beten och beten som växer rikligt än tex beten som växer sakta då det innehåller mycket mer socker!

Det undrar jag förstås. Vad jag vet så finns det inte visat någonstans att gödslade beten skulle vara bättre för en fånghäst. Eller för en korsförlamningshäst, antar att de hästarna har behov av ungefär samma foder som en fånghäst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 851
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10