foderproblem

L

liljekonvall

Hur sjutton ska jag få hundskrället att äta mer:confused:
Jag har snart prövat vartenda foder på marknaden(billiga/dyra/stora/små/blött o torrt).Min blandrastik är ca 14 månader och är en korsning mellan golden/schäfer och labrador.Hon har sedan jag tog över henne vid ca 7 månaders ålder ätit så lite.Förra ägaren sa att hon även åt dåligt innan så problemet är ju inte nytt.Jag har testat med att blanda i diverse godsaker(ägg,lever,nötkött,skinka,korv,blodpudding)och då kan hon väl äta ett par bitar,men oftast bara luktar hon o går därifrån.Vår andra hund är i stället ett riktigt matvrak så även konkurens finns ju.Jag får vakta dem o plocka bort maten efter ca 10 minuter när den andre gått därifrån.Innan har jag inte vart så orolig då hunden vart smal men inte direkt underviktig,men nu tycker jag hon smalnar av mer o mer.Hon ska ju bredda sig o sätta muskler nu ju.De får ordentligt med motion dagligen och det är inget fel på varken orken eller konditionen,hon leker och är allmänt pigg.Jag var hos vetrinären i förra veckan angående en annan sak och frågade där,men allt jag fick till svar var att det är bättre de är för smala än för tjocka.Ska på återbesök om ca en vecka och ska höra igen,men till dess...
Är det någon som har några tips om vad jag kan göra?:(

Sv: foderproblem

Glömde nämna att ben,grisöron o frolic äter hon med glädje o även pinnar o gräs ute....Någon brist elller vad????????

Jag hade samma problem med min hund när han var kring 1års ålder.. och fick åka till vettrinären dom sa att jag skulle ge extra B-vitaminer för det kunna göra att hundar kännde sig mer ochngrig och fing tillbaka sin hunger.. och om inte det skulle funka så skulle jag komma tillbaka och få nå pencelin likande sa dom att det var som gjorde hunden hungrig... så jag började med att bland mjukhund mat med torrfoderkulor och sedan blanda in flytande B-vitaminer i det och det har funkat på min hund.. Han är ju lite med så lättare att få upp i vikt..Men kan ju vara en ide att testa iaf:)

Tack för ditt svar,ska genast testa B-vitamin.Var köper man det,hälsokost,apotek,djuraffär eller matbutiken?
Enda gången min har vart riktigt hungrig var när hon löpte,då åt hon hur mycket som helst.....

Är hon frisk? inget halsont eller så?
Valpar och unghundar kan ju drabbas av tex. tonsillit, det kan i stort sett ligga utan symptom och bli en ond cirkel iom att det gör ont att äta. Hört om en del hundar som gått med lite halsont en längre tid och ätit dåligt och sen även fortsatt äta dåligt efter att de blivit friska/behandlade eftersom det har gjort ont/varit obehagligt att äta under en längre tid.

Är hon frisk? inget halsont eller så?
Valpar och unghundar kan ju drabbas av tex. tonsillit, det kan i stort sett ligga utan symptom och bli en ond cirkel iom att det gör ont att äta. Hört om en del hundar som gått med lite halsont en längre tid och ätit dåligt och sen även fortsatt äta dåligt efter att de blivit friska/behandlade eftersom det har gjort ont/varit obehagligt att äta under en längre tid.

Jag har inte märkt av några halsproblem men jag kan ju ta upp det med vetrinären när jag ska dit på återbesök.Men hon verkar väldigt frisk o äter ju utan problem ben,godis o diverse saker ute.Hästskit är en favorit om hon får tag i...:devil:

Glömde nämna att ben,grisöron o frolic äter hon med glädje o även pinnar o gräs ute....Någon brist elller vad????????

Har exakt samma problem som du!
Godis (grisöron,frolic;mm;MM)går jätte bra men mat gå inte.
Jag har försökt att motionera lite extra,men nej mat är ingen hitt.
Ska prova att ge en äggula om dagen,det ska vist hjälpa(om han nu äter äggulan)

Har exakt samma problem som du!
Godis (grisöron,frolic;mm;MM)går jätte bra men mat gå inte.
Jag har försökt att motionera lite extra,men nej mat är ingen hitt.
Ska prova att ge en äggula om dagen,det ska vist hjälpa(om han nu äter äggulan)

Din kanske gillar äggula men min slickar bara någon gång på det......
Jag har också testat om det funkade med mer motion men efter både bus med andra hundar och två timmar lös i skogen gjorde det ingen skillnad alls....:mad:

Nä ,vet inte vad man ska göra!
Var på en mässa där dom sålde hund foder,var någon bakad variant
dom nästa garanterade att hunden skulle äta fodret,tror du att han gjorde det,näe han luktade på det och tittade på mig och undrade vad
:devil:jag gav honom.

Nä ,vet inte vad man ska göra!
Var på en mässa där dom sålde hund foder,var någon bakad variant
dom nästa garanterade att hunden skulle äta fodret,tror du att han gjorde det,näe han luktade på det och tittade på mig och undrade vad
:devil:jag gav honom.

Och jag har vart runt i djuraffärer och hört mig för,de har rekomenderat extra smakrika foder o foder som ALLA hundar gillar.Funkar inte!!!!!!

Och jag har vart runt i djuraffärer och hört mig för,de har rekomenderat extra smakrika foder o foder som ALLA hundar gillar.Funkar inte!!!!!!

Det är tur den andre är ett riktigt matvrak så jag iallafall blir av med alla foder jag köpt.Lyckligtvis har ju ingen av hundarna fått några problem med magen av alla foder iallafall.

Har du provat att ställa fram maten till natten?
Många hundar vill gärna äta på natten när allt är lugnt omkring dom.

ett tips ! har du prövat James well be loved? Jäkla namn men utmärkt foder !

Tesora

Har du provat att ställa fram maten till natten?
Många hundar vill gärna äta på natten när allt är lugnt omkring dom.

Tyvärr går det inte då den andre skulle äta upp allt på nolltid.......När vi lämnade bort den andre ett par dagar(hos min sambos föräldrar)så hade vi mat stående framme hela tiden,det gjorde ingen skillnad tyvärr

Lättast är att du kollar deras hemsida
http://www.jameswellbeloved.se/
Kan säga att det är ett kanonfoder, själv kör jag med kalkonfodret till mina hundar, en schäfer och ett antal taxar ,
Sen så blötläger jag alltid mitt foder ordentligt, Och dom har max 5 minuter på sig att äta , äter dom inte åker det väck !!

Men som någon annan sa här kolla halsen !
en av mina golden var som du beskriver din hund och han hade tonsillit! När vi opererade bort dom så åt han som en elefant ;)

Tesora

Lättast är att du kollar deras hemsida
http://www.jameswellbeloved.se/
Kan säga att det är ett kanonfoder, själv kör jag med kalkonfodret till mina hundar, en schäfer och ett antal taxar ,
Sen så blötläger jag alltid mitt foder ordentligt, Och dom har max 5 minuter på sig att äta , äter dom inte åker det väck !!

Men som någon annan sa här kolla halsen !
en av mina golden var som du beskriver din hund och han hade tonsillit! När vi opererade bort dom så åt han som en elefant ;)

Tesora

Tack för tipset,ska kolla upp medetsamma:bow:

Här står det en del om tonsillit http://www.freewebs.com/tangotimes/tonsillit.htm.
Tycker absolut att du ska be veterinären kolla, sådär kräsen är inte ens min pudel och hon tycker jag är kräsen. Jag tror inte james wellbeloved kommer funka revolutionerande heller, för det ger jag min (bl.a.) och hon gillar det inget vidare men det är ett bra foder annars.:)

Tack för ditt svar,ska genast testa B-vitamin.Var köper man det,hälsokost,apotek,djuraffär eller matbutiken?
Enda gången min har vart riktigt hungrig var när hon löpte,då åt hon hur mycket som helst.....

Jag bruka ha handlat mitt på granngården men bruka finnas i vanliga djuraffärer:) se bara till att det är flytande då bruka hundar gilla det mera med;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka