Foderövergång från bete

J

Juliae

Idag kom mitt arabsto hem från betet hon varit på i en månad. Där har hon bara ätit gräs. Nu när hon är hemma igen undrar jag vad hon ska få för något at äta?
Hon går i en gräshage nu på dagen och till kvällen tar de in hästarna och ger dem hö.. tänkte vänta med att börja ge henne kraftfoder så att det inte blir för mycket direkt. Men räcker det att hon får hö morgon middag kväll nu i början?

Vad ska man tänka på när man tar hem hästen från betet och ska gå över till vanligt foder?

Tacksam för snabba svar, Mvh Julia

Sv: Foderövergång från bete

Idag kom mitt arabsto hem från betet hon varit på i en månad. Där har hon bara ätit gräs. Nu när hon är hemma igen undrar jag vad hon ska få för något at äta?
Hon går i en gräshage nu på dagen och till kvällen tar de in hästarna och ger dem hö.. tänkte vänta med att börja ge henne kraftfoder så att det inte blir för mycket direkt. Men räcker det att hon får hö morgon middag kväll nu i början?

Vad ska man tänka på när man tar hem hästen från betet och ska gå över till vanligt foder?

Tacksam för snabba svar, Mvh Julia

kan hon inte få kvar ute o äta gräs dygnet runt? det är ju det härliga med sommaren. det är ju fortfarande mitt i sommaren, tråkigt att börja ge hö redan nu .. enligt mig.

Hur mycket/bra gräs är de i hagen nu? Om de är bra gräs som hon klarar sig på så tycker jag att det räcker med morgon och kvällsfodring med hö.

Tänk på att fodra upp lååååångsamt. Ca 2 dl/vecka brukar man säga.

Jag brukar alltid börja fodra då de går på betet, då hinner magen och hela hästen vänja sig bättre.
De blir mycket från bete dygnet runt, till installning, kratfoder och hö.
De är bra att du har tillgång till gräshage iallfall :)
Kanske kan hon gå ute dygnetrunt? Med någon kompis kanske?

Det är så att jag haft henne på bete 4 mil härifrån och då bussarna slutade gå dit var vitvugna att ta hem henne igen till stallplatsen jag hyr. Och hon som har det stallet låter dem gå in på kvällarna (inte så mycket att säga till om där) och dessutom ger hon bara hästarna mat 2ggr dag. Jag håller på att leta en annan stallplats pga detta men tills dess vet jag inte riktigt hur jag ska fodra henne. De har inget gräs i hagen. De här första dygnet har jag gått ut och gått med henne till ställen där det växer gräs och så har hon fått beta där, plus hö morgon och kväll.

Okej, de är jobbigt med lite knepiga stallplatser. De är ju jätte bra om du kan beta henne ett tag en eller flera ggr/ dag. Mellan hö givorna.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 075
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?