Fodermorötter

nyponros

Trådstartare
Någon som köper fodermorötter säckvis?
Vart får man tag på det och hur mkt kostar en säck för er?

Vill gärna ha morötter som en del av foderstaten istället för bara godis lite då och då..
Men hur fungerar det vintertid, hur förvarar man dem så de inte fryser?
Kan man isolera på något vis?
Det är ju lite jobbigt att ha hemma och ta med sig dagligen, men i värsta fall så:p

Sv: Fodermorötter

mjapps det har jag haft. En säck kostade 50 kr. Jag hade de i en mörk stor tunna, någe sånär torrt. Det fungerade utmärkt!:) Om du har det jättekallt i stallet så att de fryser så kan du väl bygga något litet "bo" åt dom i något hörn med isolerande material (rockwol) se till så att det inte kommer in på morötterna bara!! lite mer naturvänligt alternativ är packad halm, dock inte lika effektivt tror jag....
lycka till!
mvh matilda

Jag köper här, det finns en i närheten som kör ut varannan vecka.
Kostar då 45:-/säcken. Hämtar man där tror jag det kostar 40:-/säck

Dom brukar vara bra och hålla sig fräscha så vida det är torrt inne i stallet. Har ju varit himla konstigt väder i år så de har tyvärr möglat ganska fort men de är alltid superfina när vi får dom. De flesta, liksom
jag brukar förvara dom kvar i säcken. Hade dom även i en trälåda med halm på ett tag men de höll sig inte så mycket bättre tyvärr.

Vet inte riktigt vad man ska göra för att de inte ska frysa dock. Jag funderar själv på och ta hem kommande säckar och ha ståendes i garaget i stället och sedan ta med ut i små påsar ett par gånger i veckan. Vore ju klart smidigast och ha dom i stallet men det är träligt när det är kallt och dom fryser.

Vi köper själva på en morotsodling för 20 kronor säcken. Efter att i början förvarat i säcken insåg vi att det var förkastligt och häller nu upp på låda. Har hört att det ultimata för att få dem att hålla lär ska vara att förvara dem i sand. Kanske något att prova. Har själv inte testat (ännu).

Vad tror ni om frysväskor? Nå´n som har provat? Jag vet en del som har en gammal frysbox att förvara morötter i. Det funkar tydligen bra. Men då måste man ju ha gott om plats.

När jag var super engagerad och oldalde egna morötter förvarade vi dem i trälådor med sand mellan lagren. Det fungerar bra och de fryser eller möglar inte. Man kan förvara de så en hel vinter. Nackdelen är att det är jobbigt att gräva fram dem och en låda med sand går inte att rubba (tungt).

Hej vi köper fodermorötter på POtatisboden,en grönsaksaffär.25 kg jätte fina tvättade för 70 kr/säck.Jag skär upp i ett spann ca 7 kg i lagom bitar så att jag har i några dagar och förvarar allt i källartrappen.Peppar peppar där har dom aldrig blivit dåliga.

Jag köper hos en odlare i närheten. De sorterar ju bort alla morötter som är lite krokiga och ifall det är lite "fläckar" på dem och de morötterna säljer de som fodermorötter.

Jag ger 20 kr säcken och vi har dem längst inne i stallet i ett förråd så där fryser de inte men det är så pass svalt att de håller sig.

Hör efter hos någon odlare, de har säkert att sälja.

Här kommer det en lastbil en gång i månaden där man kan köpa fodermorötter o potatis mm. Betalar 50kr/säck fodermorötter, brukar köpa 4 st åt gången.

Ja, småsäckar kostar 30 kr stycket här, kan dom väga 12-15 kg cirka? Något sånt är det.
Köps i vanlig foderbutik.

Vi får en säck levererad varannan vecka till stallet :banana: . Det är verkligen jättebra och värt sina 70:-.

Har en såndär svart 80-liters (vatten)tunna med halm i och har täcken/några tjocka schabrak över. Slänger bara ned säcken där och ser till att det är halm runt om. Jag byter halmen minst varannan leverans, halmen blir fuktig.

här har vi en morotsbonde en bit bort som säljer fodermorötter för 25:-/20 kilosäck. vi har fodret står på lastpallar så det räcker det att lägga en filt över säcken så håller sig frosten borta. superduperbra!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 647
Senast: Habina
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023