Fodermorötter samt foder för piggare häst

S

Smulan85

Hej!
Jag undrar om det är någo som har tips på vart man kan få tag i fodermorötter i närheten av Örebro.

Jag undrar också om någon har något tips på hur man får sin häst piggare.

Jag har ett varmblod och så snart hon får bättre kondition och jag börjar rida varje dag så blir hon slö. Just nu går hon fortfarande på bete men så småningom stallas hon upp i box på natten. Vårat hö är av utmärkt kvalité.

Jag har provat havre, betfor, vilodag och olja men inget vill riktigt fungera. Enligt förra ägaren så tål inte min häst havre för hon blir för pigg men när jag provade havre under nån månad så hände absolut ingenting... Jag har ökat fodergivan allteftersom jag rider mer men utan resultat... Så om någon har tips så tages det tacksamt emot. Kan även tillägga att jag har haft en kiropraktor som kollat henne utan att hitta något som helst fel.

Sv: Fodermorötter samt foder för piggare häst

Bor själv utanför Örebro, mot Odensbacken och vi köper alltid fodermorötter på lanthandel. Tex i Torsborg, men det kanske blir långt för dig att åka? Men kika runt om det finns ngn lanthandel nära dig, det brukar vara både bra och billigt.

Vi köper morötter på solvalla, vet inte vart det kan finnas runt dig.

Hur rider du då? Är de mkt ridbana som gäller? Vad gör du för övningar? Gå ut några ggr per vecka i skogen och träna galoppfattningar, galoppera på ordentligt och ha roligt.

Sitter du på ridbana kan det hjälpa att göra övningarna kortare stunder, och sätta in lite rask galopp emellanåt så hästen tänker lite mer framåt.

Hur verkar den må i magen? Är träcken fin och är den blank och fin i pälsen? Klipper du hästen när den sätter mkt päls? Hur ofta fodrar ni och hur mkt?

Hej hopp.
Tack för svaren hittills.
Jag rider ut mycket och "busar" en hel del i skogen. Men jag skall tänka på att prova att galopera på mer emellanåt i paddocken också och se om det hjälper.
Hon är mycket fin i både päls och träck. Jag klipper henne när hon satt mycket päls. (ca 2ggr/vinter). Just nu går hon på bete men sen skall hon fodras tre ggr/dag + att hon kommer få lite när jag ridit. Hon kommer få ca 8-10kg hö/dag.

Du kanske skulle prova med att behålla samma foderstat en längre tid, hästen kanske störs av att du provat många olika foderstater på kort (?) tid. Har den fått vila något i sommar?

Eller så håller hästen helt enkelt på att bli lite äldre och bekvämare av sig, inte lika intressant att springa på helt i onödan som det var när den var yngre. :o

Fodermorötter finns dyrt på Granngården, billigare via Stallpartner.se och billigast via lanthandel ut mot Stora Mellösa i Röhammar. Stallpartner kör ut det till stallet gratis :)

Hej! Då skall jag kolla upp ställena med fodermorötter.

Jo min häst har fått vila en hel del både förra och den här sommaren. Men jag skall nu försöka med att sakta öka på foderstaten samtidigt som jag så sakteliga sätter igång henne. Ska försöka rida ut i skog och mark mycket och bara ha roligt och även varva med tex hoppning på banan så hon tycker det är roligt där med.
Tack för alla svar!

Jag undrar också om någon har något tips på hur man får sin häst piggare.

Jag skulle vilja svara att ni måste hitta en balans.
Alltså RÄTT foderstat, och till det rätt form och mängd av arbete. I grund och botten är det stimulansen som skall vara "lagom" - utmanande utan att trötta ut, och inte minst intressant.

Gäller f ö även livsbetingelser som hage och stall.

Jag skulle vilja svara att ni måste hitta en balans.
Alltså RÄTT foderstat, och till det rätt form och mängd av arbete. I grund och botten är det stimulansen som skall vara "lagom" - utmanande utan att trötta ut, och inte minst intressant.

Gäller f ö även livsbetingelser som hage och stall.

Jupp. Jag skall som sagt sakta öka på foder och motion nu ett tag framöver så får vi se. Hon står i ett jättebra stall med stor, ljus och fin box. Hagarna är stora och hon verkar trivas väldigt bra med sina hagkompisar.
Vi har ganska nyligen flyttat så kanske är det den här nya omgivningen osv som behövs för att vi båda skall hitta "gnistan" igen. Anledningen till att jag skrev och frågade om foder var ifall någon kanske hade något tips. Dock verkar det inte så så vi provar oss fram med det foder vi har nu ett tag framöver och försöker i stället enbart med omväxlande arbete och mycket bus.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Foder & Strö Hej! Jag har en väldigt pigg häst som absolut inte ens kan äta havre. Jag har testat lusern men känner att hon blir för pigg och nästan...
Svar
15
· Visningar
4 969
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar