Foderlära!

Ja, jag vet att man har vissa "rättigheter" vad gäller att näpsa unga töser när man har uppnått en aktingsvärd ålder. :p

Speciellt om man, som ung tjej, försöker "sticka upp" och tro att man kan något. Då kommer det gärna någon gammal stofil :o och talar om att man är utanför sitt område och snokar.

Det finns flera stycken där jag jobbar. ;) Men jag har lärt mig att de inte är något att bry sig om, jag kommer finnas kvar när de går i pension/slutar och då kan jag göra som jag vill. Hahahahahah!!!!

mvh Jessica
 
"Foder" måste har varit före min tid.

Märker ni att det har blivit lite av ett chat-rum på den här stackars tjejens tråd????

Himla roligt tycker jag, men undrar vad hon tycker. :o

mvh Jessica
 
Apropå att veta lite rund omkring också. Tänkte på Cyllene som skrev tråden ang föreläsning med Plack. Plötsligt hade man uppfattat som om Plack tyckte att havre innehöll oerhört mycket stärkelse och osv. Men vi som vet lite runt omkring vet ju att havre innehåller minst stärkelse av de 4 sädesslagen :smirk:. Så även om det är en expert som uttrycker något så måste man ju förstå vad personen menar så att säga.
 
Tar (trots allt) Gammeln i försvar. Gammeln diskriminerar inte utan behandlar alla på samma sätt. Dessutom är Gammeln så hemlig att vi egentligen inte vet om han är vare sig man eller äldre. Vilket ju också kan kvitta. :)
 
Stämmer. :bow:

Och alla har ju goda sidor också, som man kanske inte nödvändigtvis visar här på Buke. :angel:

mvh Jessica
 
Jag kan, jag kan!!!!! *räcker upp handen*

Du menar "Hets".

Det var väl frågesport. :confused:

mvh Jessica
 
Om man har lite egen tankeverksamhet så kan man gallra bland informationen...

Jag håller på med en sida om foder.
När jag hittar information som jag inte är säker på vänder jag mig till SLU och hippocampus. Jag har en tjej(Anna) där som jag mailar till (ganska ofta nu mera) för att kolla av saker jag läst eller kolla så att det jag lärde mig på någon av de 3 foder"kurser" jag gått fortfarande är aktuellt. Jag har även läst "alla" c.Planck`s foderböcker... Nej, inte alla. Den sista har jag inte fått ännu :)

Men vissa saker man läser... kan man nästan säga på en gång... Detta stämmer inte.
Har man bara lite bas kunskap så är det lättare att gallra.

Sidan jag gör( i samarbete med 15 foderleverantörer) kommer att ge både baskunskaper, men även den som har hållt på ett tag kommer att hitta grejer som är intressanta(hoppas jag).

Anledningen till att jag samarbetar med foderleverantörerna är att jag får ta del av mycket av det dom får veta inom forskning mm och det kommer att finnas analys listor på de olika fodrena (så att man kan jämföra olika märken med varandra). Men för den skull kommer sidan inte att vara ett reklam ställe för vissa märken...
 
Jag tycker idén med en sådan här sida är himla bra, men kan det inte bli problem med den längre fram?

Kommer du (någon) att hålla dig uppdaterad ang allt nytt som hela tiden "poppar upp" i forskningssammanhang och uppdatera sidan? Det gäller ju självklart alla liknande sidor på nätet.

Hur är det tänkt att uppdateringen ska gå till?

mvh Jessica
 
Träffade "Foder" förra veckan, hon verkade vilja förtränga det här med bukefalos. Personligen har jag lärt mig mycket, man kan ha ett vettigt hum om saker men lära sig mycket genom att kolla upp innan man svarar. Vissa missar blir det ju men det som gäller innan fodret passerar munhålan brukar ju Gammeln dyka på direkt.
PL
 
Man lär sig genom att läsa alla böcker och info man hittar, gå kurser, lyssna på andra tänka kritiskt och genom erfarenhet återigen, andras eller din egen. Att alltid tänka på källan är viktigt som tidigare sagts, är det en pålitlig källa, ligger det ekonomiska syften bakom, är personen verkligen kunnig eller bara tvärsäker osv.
Att var nyfiken och fråga många är ju aldrig fel.
 
Jag vill bara säga en eloge till dig som tänker på detta sätt!! :bow: Det är viktigt att vara intresserad och VILJA lära sig mera. Fullärd blir man ju ändå aldrig ;)
Så länge intresset finns tror jag man söker sig till böcker, kurser och fakta som en magnet till.. kylskåpet? :confused: :angel: :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Lejd
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
759
Senast: Kakis
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 467
Senast: PrinceFair
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp