Foderlära!

S

SessCa

Jag vill veta VAR man lär sig så mycket som möjligt om foder. Finns det några bra böker att köpa?? Va gällande foder till häst är jag helt nollställt :confused: Och jag vill hinna lära så mycket som möjligt innan jag köper egen häst till höst. :D :D :D
 
Gå en 2-åring jordbrukslinje och bygg på med specialkurser eller så gå agronomen på universitetet :)
 
Läs "alla" fodertrådar här på Buke. :idea:

Jag har lärt mig nästan allt jag kan genom att följa med i diskussionerna här på forumet.

mvh Jessica
 
Christina Planck har skrivit en bra bok som heter Näringslära och utfodring. Där står det mesta.
 
...fast inhämta all kunskap på nätet kan vara farligt. Mycket på nätet är baserat på troende istället för vetande.
Mitt råd, börja med att läsa några böcker. Leta efter böcker/häften skrivna av SLU, t.ex. C Plancks, C Müller.
Gå på öppna föredrag som handlar om foder men som INTE är sponsrat av något foderföretag.
/M
 
Ursäkta Maggan2, lånar din svarsknapp.

Det finns massor med info här på Buke som är grundat på just den litteratur som du räknar upp. C Planck och SLUs häften är citerade väldigt mycket.

Det var den informationen jag menade.

Sedan finns det väldigt mycket folk som man kan fråga och som andra har frågat och fått svar ifrån. Jag kan nämna de användarnamn jag har lärt mig mycket av:

Nina83
Gammeln
Magdalena
Majola
Peter Lundin

Dessa personer tycker jag verkar ha på fötterna när de skriver sina inlägg och ofta är källor presenterade, eller kan plockas fram om man ber om det. Det finns säkert fler men jag kommer inte ihåg dem på rak arm.

Sedan finns det ju vissa som kan vara snorkigare i sina svar än andra men informationen brukar inte vara sämre för det.

Jag menar inte alls att man ska läsa "hejvilt" och inte gallra bland informationen, och jag tycker också att mitt förra inlägg var klumpigt skrivet. :o

Men som tur är finns det ju en uppsjö av folk som mer än gärna redigerar/editerar felaktiga och/eller slarviga inlägg. Ingen nämnd, ingen glömd. :devil:

mvh Jessica
 
Ja, det finns det, MEN för att kunna avgöra om sidan är bra eller inte så behöver man kunna lite om ämnet, alternativt veta att det är en trovärdig författare.
/M
 
:eek:

Jag vill ändå poängtera att jag är, eller i alla fall försöker vara, jättenoga med att påpeka att jag absolut inte är någon så kallad expert på foder, samt att tala om varifrån jag har hämtat informationen. Jag vill inte att någon okritiskt (menar inte att du är det Jessica!) ska ta till sig det jag skriver (jag skriver så mycket dumheter nämligen).

Däremot tycker jag inte som t ex Gammeln att man måste gå en hel eftergymnasial utbildning och helst också forskarutbildning för att ha häst. Inte heller måste man doktorera i statskunskap för att få vara medborgare och gå och rösta, eller i pedagogik och :devil: och hans moster för att få skaffa barn. Vi kan ju inte heller ha hela landet fullt med agronomer och annat löst folk, utan några måste ju studera andra saker eller ha hederliga yrken.

De böcker som har nämnt tidigare i tråden tycker jag är rätt käcka att börja med.
 
Jag tolkar det som ironiskt. :p

Antar att du gillar att ditt namn var med. ;)

Kanske inte är så idiotiskt att använda Buke som informationskälla ändå. :angel: Bara man vet hur man ska läsa det som skrivs.

mvh Jessica
 
:rofl:....... Men nu var ju frågan som stod i första meningen följande: "Jag vill veta VAR man lär sig så mycket som möjligt om foder". Och som någon sa så måste man nog veta lite runt omkring också för att dels kunna förstå dessa böcker fullt ut och för att kunna sålla information som man tex kan ta del av på tex Hemsidor osv. Men tex agronomlinjen är ju bara en grundutbildning liksom 2-årig naturbruksgymnasium. Vill man sen förkovra sig så finns ju specialkurser och dessa är ju de som verkligen ger nåt. Dessa kan man inte gå förren man genomgått grunden. Men en bra grundutbildning räcker gott och väl :). Dessutom för att förstå fodermedelslära bör man ju även ha läst lite husdjur o växodling för dessa går ju in i varandra

Men du är ju säkert expert på ditt område :bow:
 
Du glömde "Foder"! Fast det var länge sedan vi hade "fin-besök"
/M
 
Jag är inte expert på någonting. Däremot irriteras jag när folk refererar till sitt specialområde som om det vore allmängods (vilket du säkert har märkt :smirk:). Men det har ju inte med den här tråden att göra.
 
Undrar just hur mycket du har studerat svenska språket och argumentationsteknik, för annars är du nog inte lämplig att argumentera för din sak, på svenska. :angel:

Om jag letar riktigt noga så kan jag nog hitta både ett och annat stavfel och även grammatiska fel i dina inlägg och då kan man ju faktiskt undra hur du, som lallare inom dessa områden, kan anse dig lämplig att skriva inlägg överhuvudtaget. :devil:

Tyckte bara det var kul att ge igen med samma typ av argument som du själv brukar använda. Jag misstänker att du inte är så känslig för kritik. :D

mvh Jessica
 
Vad kan vara viktigare än att vara här. :confused: ;)

Fast jag skall inte klaga, hon och hennes kollegor svarar snällt på e-post när man har frågor som är svåra att finna svar på i litteraturen. :bow:
/M
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Lejd
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
759
Senast: Kakis
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 467
Senast: PrinceFair
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp