Foderkunniga; sojaprotein, för o nackdel?

AstaKask

Trådstartare
Räknar på foderstat för en häst som behöver rejält mycket mer protein pga fattigt grovfoder. Men ägaren vill spara så mycket pengar som möjligt, därför hamnar vi på sojaprotein. Jag har tidigare varit skeptiskt till detta foder och vill nu höra för och nackdelar med just sojaprotein!

Hur mycket får man ge av det?

Sv: Foderkunniga; sojaprotein, för o nackdel?

Det finns säkert mer kunnigt folk som kan svara dig, men själv är jag inget fan av soja, då det bl.a är starkt och lätt att överdosera. Jag har för mig att maxgivan är 100 g per 100 kg häst och dag.

Jag skulle inte ge soja om grovfodret inte var katastrofalt dåligt. Vilket det var för oss för ett par år sedan. Befann mig då i liknande situation som du, stallägaren ville ha billigt proteintillskott till det usla höet. Själv testade jag en del "vid sidan om", men stallägaren erbjöd "vanligt" pelleterat kraftfoder samt soja. Min häst fick märkligt håravfall i ansiktet, som jag misstänker kan berott på sojan - så aldrig mer soja för oss!

Enda fördelen jag kan komma på är att det är billigt... och proteinrikt - på gott och ont!

Skulle annars rekommendera lusern, som iofs innehåller mindre protein men som också är betydligt snällare och naturligare för hästen.

Soja är ett utmärkt fodermedel som är lättsmält och skonsamt för hästens mage. Man kan ge max 100 gram/100 kg häst och utfodringstillfälle.

Är det verkligen skonsamt för magen på hästar? Jag är vego och råkar veta att många männsikormagar inklusive min egen inet mår så bra av sojaporotein samt att männsikor lätt kan utveckla överkänslighet mot det. Men det är ju männiksor, hästars magar fungerar ju helt annorlunda.

Jag är också vegetarian och bland de mest skonsamma proteinet är just soja för oss vegetarianer. Sedan kan man bli överkänslig mot mycket ändå men soja är skonsamt mot magen. När man kokar sojabönor bör man ju hälla bort första kokvattnet men det är ju en helt annan historia. Det har ju med själva skalet att göra. Då är qorn betydligt mer svårsmält.

För hästar är soja lättsmält och skonsamt.

Räknar på foderstat för en häst som behöver rejält mycket mer protein pga fattigt grovfoder. Men ägaren vill spara så mycket pengar som möjligt, därför hamnar vi på sojaprotein. Jag har tidigare varit skeptiskt till detta foder och vill nu höra för och nackdelar med just sojaprotein!

Hur mycket får man ge av det?
Soja är absolut inte fel att ge om höet har kassa värden. Det positiva är att sojan har mycket högre kvot än lusern t ex. Oftast behöver man inte ge mer än någon dl/ca 100 g per dag för att få upp kvoten på foderstaten. Nackdelen som jag ser det är endast den miljömässiga aspekten när soja odlas.

Jag hade samma problem tidigare så jag rådfrågade min Veterinär ang om jag skulle ge soja och det svar jag fick var att det skulle jag endast fodra med om inget annaf foder hjälpte då hästar kan reagera väldigt stakt på just soja. Hästar kan tom få en sån kraftig reaktion så de är bara döden som väntar om man fodrar för stora mängder.

Jag skulle aldrig ge soja om jag verkligen inte måste.

Misstänker att det var "Baron Gruff" vet syftade på? Det beror inte på soja som så, utan över utfodring. Därav rekommendationen 100 g proteinfodermedel/100 kg häst och giva.
Har själv använt soja helt utan problem till och från i flera år. Undviker det dock så mycket som möjligt på grund av miljömässiga själ.

Fast just soja är det extra lätt att bli överkänslig mot och skonsamt mot människan DET ställer jag mig tveksam till men med häst kan det ju vara annorlunda.

Det enda jag har hittat om soja är att man inte ska ge det till små barn då man inte vet om de kan vara allergiska mot nötter. Är man allergisk mot nötter så kan man vara allergisk mot soja också.

Jag har fodrat med soja i perioder under 20 år utan att ha märkt någon som helst negativ effekt. Billigt och smakligt. Ända negativa är väl miljöaspekten men man förbrukar ju å andra sidan inte så mycket.

min häst funkar superbra på soja. I år har vi tyvärr dåligt med protein och högt med energi i höet så jag kan inte ge massor med hö, och för att kunna fodra så mkt hö som möjligt så ger jag så konsentrerat proteintillskott.

I år får hon 7-8 kg hö, 0,2 kg kli, 0,2 kg soja, 80 g mineraler.

Jag har provat tex krafft müsli grön men det blev hon "flygande" av.. :p

Nackdelen med soja är som de andra sagt; miljöpåverkan.

Visst finns det risker med att ge hästar stora mängder soja.

Soja innehåller fytinsyra som bland annat hämmar upptaget av viktiga mineraler, t.ex. zink, koppar, järn och magnesium. Hästen kan inte tillverka det enzym (fytas) som bryter ner fytinsyra.

Soja innehåller även ett starkt trypsinhämmande ämne (trypsin är ett enzym som spjälkar protein till peptider och bryter ner aminosyrorna arginin och lysin).

Dessutom finns det risk för hormoniella effekter av soja (soja innehåller fytoöstrogener) och negativ påverkan på sköldkörtelfunktionen (soja innehåller isoflavoner).

Små mängder soja är nog inte farligt att ge men större mängder bör man nog undvika.

Intressant svar, men vad är små mängder/ stora mängder för dig?

Jag har även hört att soja kan fungera som katalysator för spjälkningen av långa proteinkedjor men har ingen källa... Vet du något?

Jag ger soja för det är relativt lätt att få tag på, har hög kvot(så jag tillför så lite mj som möjligt via kraftfodret) och kan ge maximailt med grovfoder utan att han blir för rund.
Sen vill jag inte att min häst ska äta mellas och andra socker produkter(haft fång) så de flesta färdig foder går bort.

Utan att ha läst övriga svar i debatten:

Jag tycker inte att man ska ge hästar något foder som de inte naturligt finner i naturen. Hästar i det fria äter inte soja. Det finns däremot många olika lusernsorter du kan utfodra med som har olika höga halter av protein och du hittar säkert något lusernfoder som kompletterar din foderstat bra.

Alfalfa produkter är ett bra alternativ till lusern det innehåller ofta högre halter av protein

Hur vet man att hästar i det fria inte skulle äta soja?

Potatisprotein kanske kan vara ett bättre alternativ? Vet inte prisbilden, men kanske värt att kolla upp?

Rent miljömässigt är soja en katastrof, enbart av den anledningen tycker jag det är värt att fundera två gånger innan inköp.

Linfrökaka har inte riktigt lika hög proteinhalt som soja, men är betydligt mer miljövänligt (svensk biprodukt) och bra för hästarnas mage.

/Keb

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel