foderkostnad

M

Milli90

på ett ungefär hur mkt ligger foderkostnaden per månad på om man ger hästen 1 kg havre samt mineraler. vet ju att priset varierar beroende på vilken typ av mineraler man ger, men är bara intresserad av en grov uppskattning.

Sv: foderkostnad

tja 1 kg havre kostar 4 spänn eller? (har noll koll, odlar eget)
med lite mineraler blir det nån spänn extra :D

1 kg havre/månad + mineraler blir högst en tia ;) billigt i längden :rofl:

Jag står inhyrd i ett litet stall på landet.

Min häst får ca 10 kg hösilage om dagen och 2 kg hö.

Jag ger ungefär 400 kronor i månaden för hösilaget och 120 för höet

Min häst får ca 1 kg havre om dagen

Havren, kostar cirka 60 kronor i månaden

Min häst får knappt 1 kg lucern om dagen

En säck lucern kostar 120 kronor och räcker en månad.

Min häst får ca 3 dl betfor (torrvara) om dagen

Betforn, kostar cirka 30 kronor i månaden

Jag ger min häst knappt 1 dl minervit om dagen

Jag köper storsäck, vilket nog ger mig en månadskostnad på 30-35 kronor, vet inte så jättenoga...

Min foderkostnad/månad för en lagom rund hobbyhäst i sina bästa år, med barocka idéer, ligger alltså på i runda slängar...

760 kronor

ska förtydliga att jag menade 1 kg om dagen ;)

30 kg havre/månad, säg 5 kr/kg för att vara på den säkra sidan. 150 kr. Mineraler skiftar i pris, men säg 200 kr/10 kg, du behöver ge ungefär 100-200 gram (är du säker på att du behöver mineraler? Går hästen på bete kanske du ska välja en mineralslickbalja?)

Kort sagt; inte många kr/månad.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 550
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
637
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder