Foderkomplement till föl!!! Hjälp mig

maria_b

Trådstartare
Har en fölunge som står på boxvila och bara ska äta grovfoder. Proteinvärdet i vårat hö duger till de äldre hästarna men tycker det är lite för fattigt för henne. Dessutom har vi tagit in ett till hölass nu som är andraskörd och inte blivit analyserat så proteinhalten där antar jag är ännu lägre? Min fråga är om man kan kompletera med lucern till ett 5månaders föl eller bör jag köpa ett helt nytt hö?? Vore ju skönt att slippa köpa nytt om det går att kompletera på annat sätt då vi redan betalt allt hö o det är intaget på skullen så vi har ganska dåligt med plats för mer.

Hon får inte äta något kraftfoder men jag komplterar med mineraler. Är det nått mer jag behöver tänka på??

Mvh Maria

Sv: Foderkomplement till föl!!! Hjälp mig

Har en fölunge som står på boxvila och bara ska äta grovfoder. Proteinvärdet i vårat hö duger till de äldre hästarna men tycker det är lite för fattigt för henne. Dessutom har vi tagit in ett till hölass nu som är andraskörd och inte blivit analyserat så proteinhalten där antar jag är ännu lägre? Min fråga är om man kan kompletera med lucern till ett 5månaders föl eller bör jag köpa ett helt nytt hö?? Vore ju skönt att slippa köpa nytt om det går att kompletera på annat sätt då vi redan betalt allt hö o det är intaget på skullen så vi har ganska dåligt med plats för mer.

Hon får inte äta något kraftfoder men jag komplterar med mineraler. Är det nått mer jag behöver tänka på??

Mvh Maria

lusern är bra eftersom du säger att höet är för fattigt för henne.
men lusernpellets är nog det bästa till henen om du blöter det alltså.(eftersom hon bara är fölis)
'varför kan hon inte käka krafftfoder????

Okej vad bra att hon får äta lucern!! Jag visste inte om det tex var något i det som är svårsmällt för fölungar eller så!

Hon har ätit kraft grov i några veckor men vi har varit på klinik häromdagen o resultatet blev boxvila i minst en månad. Hon har senkontraktur, alltså är senorna lite för korta. Hon ska därför inte växa för fort för då blir det värre. Med kraftfoder är risken större att hon drar iväg på höjden och senorna inte hinner med.

Mvh Maria

okej,men kmör på lusern det är ett bra grovfoedrmedel,bra för fölisar dom behöver ju protein;)

Har nu inhandlat lucern o bebis tyckte det var mums! Aldrig har hon ätit så aptitligt förut;)

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 657
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 827
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 866
Senast: Cut3Leo
·
S
Foder & Strö Är nybörjare på det här med hästfoder. Vill någon vänlig själ förklara för mig hur man ska tänka? Har förstått att grovfoder är basen...
Svar
6
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka