Foderknölar

Gallardo

Trådstartare
Eftersom min arabvalack gick ner en del i vikt efter kastrering och några veckors sjukdom, så har jag börjat ge honom en del lucern eftersom jag vill få upp honom i vikt.

Nu har han fått foderknölar.
Vad beror det på att hästar får knölarna? Vad i fodret är det som hästen oftast inte tål?
En del säger ju att knölarna beror på för mycket protein, men det mesta utav hans protein kommer ifrån lucern och hösilage, dvs grovfoder, så det borde väll inte vara någon fara i sig?!
Har för mig att det är sämre om det kommer ifrån kraftfodret.

Mår de dåligt utav foderknölar så jag behöver dra ner på fodret?
Känner att jag vet alldeles för lite om det här, så det vore skönt om någon kunde upplysa mig om de här grejerna.

Han får i dagsläget
9kg hösilage (78%TS, 6,6MJ, 43,4Smrp)
1,5kg lucern
0,5kg korn
0,3kg betfor
2 dl rapsolja

Vad tror ni?
Tacksam för svar!

Sv: Foderknölar

Om du lade på allt foder ganska snabbt reagerar en del trots att vi kallar det grovfoder. Du kanske kan dra ner aningen och se om det blir bättre för att trappa upp igen lite långsammare?

Kvoten är ju 6.5 i hösilaget, redan helt ok hög, så varför inte ge mer hösilage och lite mindre lusern så sparar du lite pengar samtidigt? 9 kg är ju rätt lite, så äter den vore ju det jättebra. En del har lite lättare för att reagera på just lusern trots att det inte är lika farligt sopm att plötsligt ge väldigt mycket kraftfoder.

Åh! Äntligen ett svar :)

Jag har dragit ner på lucernen nu och ökat på kornkrossen istället för det har han ätit sedan han var lite, så han borde inte få problem med det.
Kan tyvärr inte få i honom med hösilage än 9kg. Han lämnar alltid kvar i boxen om jag lägger in mer.

Men om han har fått 0,5kg kornkross (dvs kraftfoder) och jag ökar till 1kg så borde det väll inte vara någon fara eller vad tror du?
Hur mycket anser du är "väldigt mycket kraftfoder"?

Nä ett kilo korn är inte för mycket. Han får nu ca 1,5 kilo kraftfoder och det är ju helt normalt. Vad synd att han inte äter mer hösilage. Men håll koll på foderknölarna.

Ja är lite nojjig med att ge kraftfoder om hästen inte rör på sig, så det är bra om han motionerar varje dag.

Är det för att du är orolig för korsförlamning?
Min kille är ju inte inriden eller så och han har dessutom sadelgjordstvång som ska utredas av en equiterapeut innan jag kan dra på honom en gjord, så isf är det lite longering och promenader som gäller som motion.

Nu har jag ökat på kornet till 1kg och dragit ner på lucernet till 1kg, så nu får han ha de så några dagar.
Sen blir det 1,5kg korn och bara 0,5kg lucern. Sen när han har gått upp lite i vikt (han är redan på väg åt rätt håll), så drar jag bort lucernet helt och hållet. Då får han stå på 1,5 kg korn, betfor och kanske lite olja. Det lär ju märkas vad han står sig bäst på.
Tror du att det låter som en bra idé?

Tack för svar btw :bow:

Mineraler! Han behöver mineraltillskott för att kunna tillgodogöra sig näringen i det foder han äter.

En hästägare har testat det i praktiken, det visade sig att ex.vis. en hösilagebal i hagen räckte i 7 dagar när hästarna fick mineraler.
När mineralerna togs bort så åt de upp den på 5 dagar.
De behöver alltså äta mer för att hålla hullet om mineraler saknas.

Det är samma kemiska process som ex.vis. att vi måste äta järn för att tillgodogöra oss C-vitamin.

Så vore jag du så skulle jag öka korngivan och komma upp till ett kilo morgon och kväll, lägga till mineraler samt en multivitaminblandning (den här tiden på året så är det inte mycket vitaminer kvar i grovfodret).

Jag har själv haft araber och de kan också ha väldigt jobbigt med pälsfällning och -sättning och i samband med det rasa rejält i vikt. Så extra B-vitamin kan vara en god idé nu också. I övrigt är araber ofta väldigt lättfödda.

Nu skrev vi samtidigt. Tycker att du har en vettig plan. Lägg till mineraler bara så blir det säkert bra. Lycka till!

Oj då! Jag har glömt skriva att han får mineraler ;)
Han får 1dl Krafft miner grön/dag + en skvätt av kraffts multivitamin

det behöver ju inte vara foderknölar, det kan vara massa saker!

tex inflamerade hårsäckar

han kan ha blivit biten av nåt sattyg

eller så kan det vara nån bakterie

eller i värsta fall cancer, men det tror jag inte, mkt ovanligt!

Eftersom han började få dom när han började äta lucern, så är det högst sannolikt att det är det det beror på.

fast det kan ju vara en tillfällighet, det vet man ju inte förens efteråt, men prova att ta bort lusernen och se om det blir bättre, blir det inte det så kan man ju anta att det beror på nåt annat.

Eftersom han började få dom när han började äta lucern, så är det högst sannolikt att det är det det beror på.

Regnskållor kan de få vid foderomställningar, den informationen fick jag av min vet när min lille arabkille fick mystiska knutor förra året. Men efter idogt badande med klorhexidinschampo blev han bra igen....
Så tänk brett det kanske inte är proteinknutor!?

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Min häst kommer förmodligen att byta ställe nu, från uppstallning till lösdrift. Jag funderar på hur jag ska göra med maten på...
Svar
18
· Visningar
1 938
Foder & Strö Har ett 9-årigt sto. Jag tycker att hon ser ganska fin ut med fick påpekat igår att hon behöver tappa en del vikt till. Och visst...
2
Svar
31
· Visningar
2 953
Senast: Domino_s
·
A
Foder & Strö Har en åring med vad jag tror är foderknölar (har lagt in en tråd tidigare men inte fått svar...). De är som små ärtor under huden och...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Armani08
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka