Foderkalk.

åke

Trådstartare
Har fått tipset att ge min ena häst foderkalk mot dåliga hovar. Fungerar det? Hur mycket ger ni och hur länge? Pris? Berätta lite om det ni som har erfarenhet av det. :banana:

Sv: Foderkalk.

Får din häst tillräckligt med kalk nu?
Ett överskott gör ingen extra nytta, dessutom är horn inte speciellt kalkrikt.
PL

Vad är teorin, varför skulle extra kalk vara bra för hovarna?
Jag har aldrig hört det förut...

jag ger 1 dl extra kalk i vecka, utöver det som finns i maten han käkar. eftersom att lite för mycket kalk inte gör någon skada så ger jag honom så att jag vet att han får tillräckligt. vet inte om det påverkar hovarna någonting.

Ok skall börja göra det, hon skall även föla i maj och det är ett QH sto med lite dåliga hovar.

jag tycker du ska ge henne det extra kalket så länge hon är dräktig, det är inte ovanligt att man kompletterar foderstaten till ett dräktigt sto med kalk, skelettet består ju som bekant av kalk, fölets utveckling av skelett kan behöva extra kalk.
Inget skadligt iaf. dessutom ingen kostnad att tala om.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
640
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30