foderjäst

catya

Trådstartare
jag upplever att foderjästen lätt blir klistrig o "kleggig", kan det täppa igen urin röret? Jag blandar alltså foderjästen med betfor, ibland upplever jag som han har problem att kissa och att det kliar i skapet- kan detta vara ngt sammband?

Sv: foderjäst

Nej, foderjästen kan inte göra så att urinröret kleggar igen. Det som rinner genom urinröret är vätska som först hamnat i njurarna och sen i urinblåsa. De fasta partiklarna i jästen stannar kvar i tarmsystemet.

Är det B-vitaminer du är ute efter så är frågan om du alls behöver ge några såna tillskott? Hästar tillverkar sina B-vitaminer själva... Men vill du ändå ge B-vitamin så kan man ju alltid kolla vilket som är mest prisvärt, hur mycket vitaminer man får/krona...
Det finns nog inget som är generellt "bäst" utan det är en smaksak vad man väljer att ge.

här kan jag hoppa in lite snabbt och rekomendera vanligt bakjäst. Fick det rekomenderat för ett par år sedan, och det har gjort underverk både för päls och mage.

Kanske kan få kapa lite jag med, onödigt att göra en ny tråd för en sån här liten sak:p

I vilket fall, min ponny har vart lite lös i magen till och från och tänkte ge henne en kur med bakjäst och se om det kan hjälpa, men min fråga är:
Hur mycket ska jag ge henne?
Hon är modell tjock b-ponny:D

jag ger min häst regelbundet, och han får då 1/4 paket. Min förra ponny (c) fick gå på kurer då och då vid pälsfällning/sättning, och då fick han 1/2 paket dagligen under 2 veckor.

svarar alla på en gång, jag ger extra b-vitamin vid päls fällning och päls sättning då han blir mkt irriterad o påverkad av detta. Och om jag tänker efter så omvandlas ju det på vägen innan det blir urin så det är ju klart att inte det kan påverka kisseriet- vet inte riktigt hur jag tänkte där...
Ngn som har samma problem, hjälper B-vitamin sputa?

Jag frågade veterinären om bakjäst senast hon var ute och hon sa att för att det ens skall vara effektivt iaf på kor så behöver man ge 1kg bakjäst och kor och hästar är ju lika stora så det där med 1 fjärde del av ett paket kan ju inte göra mkt nytta, sen tyckte hon att man hellre ska köpa riktigt foderjäst eftersom bakjäst inte är testat på hästar och man vet inte alls hur mkt som skall ges eller om det kan skada...inga tester är gjorda folk chansar bara.

Där har nog din veterinär fel. Helena Handberg skriver i den tråd att 10 gram om dagen visat sig ge effekt. Hon brukar ha koll på sådant här. Tester är visst gjorda.

För att undvika att foderjästen blir så klumpig kan man blanda den med pellets och blöta upp istället. Rör man om ordentligt slipper man klumparna.

Tycker det verkar vara ett oöverlagt uttalande, hästar och kor har ju vitt skilda matsmältningssystem vilket väl bör ha betydelse för hur effektivt ett preparat kan tas upp.

Har själv använt jäst för att stabilisera magen, fungerar utmärkt om hästen äter det. Den kräsne som INTE äter det får istället Mag/Tarm (utrört i kli). Shetlandsponnyn får 1/2 paket jäst i kur om 3-5 dagar vid t ex betesinvänjning eller om han visar magstörning.

Ts: Foderjästen har förmodligen inget med saken att göra, men mår hästen inte bra så kontakta veterinär! Har den problem med att kissa kan den vara sjuk.

Ni som ger bakjäst, hur ger ni den? Blandar upp i vatten, smular ner i fodret eller äter dom det "frivilligt" som det är?

Jag brukar lägga jästklumpen i betforhinken.
Skulle jag råka glömma det äter hästarna jästen direkt ur handen :D

jag gav min häst bakjäst förut och eftersom hon får blötmat på kvällen och jag endast var där på dagen så smulade jag jästen direkt i krubban, då kunde hon antingen äta den som den var direkt hon kom in eller så blandades den med kraftfodret när det hälldes på... slut var det nästa dag iaf... hon ville dock inte äta direkt ur handen!

Fråga: Ska man blöta foderjästen eller kan man blanda det i havren? Jag vet inte ens hur den ser ut eftersom jag inte köpt nån än.

En till fråga..... :angel:
Ger ni er häst bakjäst under en period typ 1-2 veckor (eller vad det kan vara) eller får den det varje dag året runt eller hur gör ni?

Du ska blöta den. Annars hostar hästen ihjäl sig och det flyger.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 910
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 235
Senast: Mineur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka