Foderjäst?

E

eloon__

Är det någon här som använder det? Jag har hört av en i stallet att det är väldigt bra, hon ger det till sin häst "för att det innehåller allt som behövs". Antar att hon menar att alla vitaminar, mineraler och sånt som behövs finns i jästen.
Stämmer det? Vad har ni för åsikter?

Sv: Foderjäst?

*PUUUUTT*

Ingen som vet något eller använder det? :confused:

Godmorgon!
Jag ger det till min häst. Men inte för Vitamin/mineralernas skull.
Det hjälper även till att balasera den störd tarmflora, bra vid foderbyte, stress, mm. Jag byta stall för en vecka sedan och nu är han lös..
Innehåller mycket B-vitaminer, bra för päls och hovar!
Tror dock inte att det innehåller alla vitaminer och mineraler som hästen behöver. Det kan du läsaom på burken/hinken.
Lycka till!

Jaha, för tarmfloran! Verkar ju bra! Är det någon mer som använder eller har åsikter? :)

Foderjäst även kallad bryggerijäst är en restprodukt från ölframställning. Är mycket rikt på protein,. ca 400 g/kg och ganska mycket energi, ca 13,5 MJ. Bryggerijästen är också rik på B-vitaminer bortsett från vitamin B12 (kobalamin). Fosfor och spårämnen är ganska högt, tillgängligheten på selen är högre i bryggerijäst än i något annat fodermedel. Foderjäst har störst användningsområde då hästens tarmflora är störd. Så det verkar ju bra onödigt av din kompis att ge det hela tiden.

Foderjäst har störst användningsområde då hästens tarmflora är störd. [/QUOTE skrev:
Då skulle man kunna ha det till sin fånghäst under vår, sommar och höst eller??:rofl:

hej!!!
foderjäst är jätte bra! mina hästa va jätte lösa i magen för de åt så mycket lera på grund av vädret!

det ända är att det är så tort så mina för vatten till;)
hoppas duu fick någulunda innsyn i det hela!?

Vem säger att en häst som haft fång promt måste få det sommar och höst då ?? Fattar inte vad du menar. en fånghäst som är frisk har ju knappast störd tarmflora.

Vem säger att en häst som haft fång promt måste få det sommar och höst då ?? Fattar inte vad du menar. en fånghäst som är frisk har ju knappast störd tarmflora.

Beror inte fång till en viss del av att tarmfloran är störd? Nu menar jag att man ger det i förebyggande, och givetvis kan det ju ges året runt, då fång kan uppstå när som helst. För en häst som har haft fång en gång, har ju lätt att få det igen och man vill ju göra allt för sin häst så hon inte får det igen. Eller är jag helt ute och cyklar???:confused:

Vi ger våra för B- vitaminernas skull. Dom får även fin man o päls av det. Sedan så fäller dom av snabbare av det. Vi ger en vecka sedan så håller vi upp i 2 veckor. osv.

Jag ger min häst foderjäst.
Dels för pälsen,hovarna och tarmfloran... Det är bra att ge en äldre häst foderjäst!

Jag ger min gamle 32-åring igen. Slutade ett tag men har börjat igen eftersom magen håller sig bra och han verkar lägga på hullet bättre sedan jag började igen. Ger två gånger om dagen nu (ett mått till morgon och ett till eftermiddagsmaten). Kommer aldrig mer att lägga av. Som Annely skrev toppen till gamla hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar