Foderjäst

Maria_81

Trådstartare
Vet inte om detta skulle tillhöra foder eller vård men nu sätter jag denna fråga här. :) Har precis köpt hem foderjäst för min gamlings bajs:turd: är så jädrans vattnigt. Han har liksom jättefina pluttar men det kommer massa vätska med när han bajsar och det sätter sig ju gärna i hela svansen och på bakbenen.:meh: Så nu ska jag prova om detta hjälper något, han är förövrigt superglad och pigg och alert. :D Min fråga är då till er bukisar hur man ger det? Jag ger honom nämligen end Pavos natures best och mineraler och det ger jag torrt. Kan man ge jästen torr också eller måste jag blöta upp det? Hur länge bör man ge jästen för att kunna se några resultat? Och om/när det ger resultat, ska man då sluta med det eller ska man fortsätta med det? :grin:
Tacksam för svar om era erfarenheter kring detta. :D

Jag blöter helst jästen lite då den känns "dammig" annars.
Du kan inte ta lite vatten i fodret bara? Jag har müsli i min hästs blöta mat också.

Jag blöter helst jästen lite då den känns "dammig" annars.
Du kan inte ta lite vatten i fodret bara? Jag har müsli i min hästs blöta mat också.
Vad jag har förstått med kraftfoder är att dom mineraler och vitaminer som redan finns tillsatt blir försämrade. :confused:
Det var vad hon sa på foderbutiken, själv har jag ingen aning då jag helst blöter fodret för att undvika foderstrupsförstoppning. Men efter att hon sa detta så har jag kört torrt. :o

Jag vet inte, då menar hon i så fall att de vattenlösliga vitaminerna skulle förstöras?
Det låter i mina öron som en myt vi människor dricker ju c-vitamin brus, och berocca (järn).
Rent kemiskt bör man behöva tillföra energi (värme) för att bryta ned en molekyl som är stabil i rumstemperatur.
Och Lucern som ska blötas tappar då allt utom protein och energi?

Hittade inget om foder just utan mer matlagning.
Det finns en del på länken nedan:
http://www.radron.se/artiklar/myter-om-mikron-/

Utdrag från psoriasisförbundet om vitaminer i matlagning.

Vitaminerna delas in i två grupper, vattenlösliga och fettlösliga och totalt känner vi idag till 13 olika vitaminer. De flesta finns i både animaliska och vegetabiliska livsmedel, med undantag för vitamin c som finns i huvudsak bland frukt och grönt samt vitamin B12 och D som i princip finns enbart i animaliska livsmedel.

De fettlösliga vitaminerna behöver lite fett i tarmarna i samband med att man äter dem så att vitaminerna kan tas upp lättare. Exempelvis lite olja på salladen är ett sätt att bidra till detta. Vissa av dessa vitaminer är också lättare för kroppen att ta upp om de är tillagade De vattenlösliga vitaminerna är känsligare än de fettlösliga och kan förstöras av exempelvis vatten (kokning), värme och ljus. Totalt sett är det därför bra att variera vad och hur man äter för att täcka alla ämnen.

källa: http://www.psoriasisforbundet.se/mabra/halsa-livsstil/kost/vitaminer/

Vet inte om detta skulle tillhöra foder eller vård men nu sätter jag denna fråga här. :) Har precis köpt hem foderjäst för min gamlings bajs:turd: är så jädrans vattnigt. Han har liksom jättefina pluttar men det kommer massa vätska med när han bajsar och det sätter sig ju gärna i hela svansen och på bakbenen.:meh: Så nu ska jag prova om detta hjälper något, han är förövrigt superglad och pigg och alert. :D Min fråga är då till er bukisar hur man ger det? Jag ger honom nämligen end Pavos natures best och mineraler och det ger jag torrt. Kan man ge jästen torr också eller måste jag blöta upp det? Hur länge bör man ge jästen för att kunna se några resultat? Och om/när det ger resultat, ska man då sluta med det eller ska man fortsätta med det? :grin:

Jag kommer säkert få en slägga i huvudet att "så kan man inte göra". Men det fungerade bra på min gamla, "vackra vita". Hon var periodvis kass i magen, när hon enbart gick på "isisarnas" hösilage innan jag kom på att det var hösilaget som var boven. För att återställa tarmfloran fick hon ett par dagars kur med 1/2 paket hederlig bakjäst, morgon o kväll i fodret. Det märktes skillnad på två dagar på henne. Men jag fortsatte oftast en "femdagarskur".

Jag kommer säkert få en slägga i huvudet att "så kan man inte göra". Men det fungerade bra på min gamla, "vackra vita". Hon var periodvis kass i magen, när hon enbart gick på "isisarnas" hösilage innan jag kom på att det var hösilaget som var boven. För att återställa tarmfloran fick hon ett par dagars kur med 1/2 paket hederlig bakjäst, morgon o kväll i fodret. Det märktes skillnad på två dagar på henne. Men jag fortsatte oftast en "femdagarskur".
Ahaa men det låter ju toppen! :D Skönt att det blev bättre för pållen. ;) Hur länge brukar magen hålla sig efter "5dagarskuren" ungefär? :)

Foderjäst innehåller avdödad jäst och ger ingen hjälp till mage och tarm. Foderjäst är ett proteinfodermedel.

Personen i din foderbutik är långt ute och cyklar. Varken vitaminer eller mineraler blir försämrade för att man blöter fodret.
Finns foderjäst som inte alls är "avdödad" jäst.....

Runt 80-talet köpte man stora säckar med öljäst till hästarna. Jag undrar om den var avdödad eller aktiv, och om den var aktiv så undrar jag varför det inte säljs så på foderbutikerna nu för tiden?

Det måste ju vara betydligt billigare att köpa öljäst på säck.

Ledsen att låta negativ, men just sådant "bajsvatten" på gamla hästar är väldigt svårt att få bukt med. Det beror ofta på att uppsugningsförmågan i tarmen blivit sämre. Har testat det mesta genom åren och absolut ingenting har hjälp, faktiskt. Så länge hästen inte tappar i vikt eller verkar må dåligt i övrigt, så får man nog helt enkelt lära sig att leva med det.

Ledsen att låta negativ, men just sådant "bajsvatten" på gamla hästar är väldigt svårt att få bukt med. Det beror ofta på att uppsugningsförmågan i tarmen blivit sämre. Har testat det mesta genom åren och absolut ingenting har hjälp, faktiskt. Så länge hästen inte tappar i vikt eller verkar må dåligt i övrigt, så får man nog helt enkelt lära sig att leva med det.
Ingen fara, men jag ger inte upp hoppet. ;) Om inte detta fungerar så tänker jag testa Yea-sacc och efter det vanlig bakjäst. :D

Runt 80-talet köpte man stora säckar med öljäst till hästarna. Jag undrar om den var avdödad eller aktiv, och om den var aktiv så undrar jag varför det inte säljs så på foderbutikerna nu för tiden?

Öljästen man kunde köpa var (oftast) inte avdödad. Det var alltså ett bättre alternativ än foderjäst. Jag vet att jag såg att något företag sålde öljäst på nätet för kanske 8-10 år sedan men om det fortfarande säljs och huruvida jästen var avdödad eller inte vet jag tyvärr inte.

Jag tror att det är som med allt annat att fina säcken med flashiga namnet som lovar guld och gröna skogar säljer helt enkelt. Folk har ingen kunskap och vet inte vad hästen faktiskt behöver och de har heller ingen analys så de köper något kraftfoder "så att hästen ska få i sig allt" eftersom de tror på vad som står på den fina förpackningen. Jag funderade senast igår på hur mycket hästnäringen omsätter enbart på b-vitamin på ett år. Det hade varit intressant att veta hur mycket pengar som slängs ut helt i onödan.

Jag köper öljäst, eller bryggerijäst. Foderjäst är utspädd med massa onyttigt som bla vetefodermjöl. Öljäst är ypperlig näring till de goda bakterierna i tarmen.

Jaså? Det har jag aldrig sett. Vilket märke har det?

Varför skriver du avdödad inom parentes?
Jag rättar mig själv efter ett telefonsamtal med en fodertillverkare....:o
Foderjäst är oftast baserat på bryggerijäst, och jästen är s.k. "avdödad" (OBS med citationstecken....;)) men effekten för mage och tarm är fortfarande detsamma.
Detta efter ett samtal med en trevlig, kunnig och välrenommerad stor producent av mineral- och hästfoder.

Jag rättar mig själv efter ett telefonsamtal med en fodertillverkare....:o
Foderjäst är oftast baserat på bryggerijäst, och jästen är s.k. "avdödad" (OBS med citationstecken....;)) men effekten för mage och tarm är fortfarande detsamma.
Detta efter ett samtal med en trevlig, kunnig och välrenommerad stor producent av mineral- och hästfoder.

Vad skulle avdödad jäst ha för effekt på mage och tarm? Det som ger effekten är ju borta!

Att fodertillverkare säger saker och ting tar jag med en väldigt stor nypa salt. Jag litar inte på dem för fem öre. De ljuger sig blåa och tillsätter diverse i foder som ibland är rent skadligt för hästen och ibland bara helt meningslöst. Allt för att sälja och tjäna pengar.

Prova att ge foderjäst i några dagar (eftersom du redan köpt det). Om det inte blir bättre hade jag provat att ge vanlig bakjäst för matbröd. 1-2 paket de första dagarna och sen trappa ner.

Jag gav min just bakjäst, och han blev bättre och sen behövdes det inte längre. Tog ett tag innan han åt det, men smulade ner det i fodret (som ska vara torrt!!!).

Det är ju ändå ett billigt alternativ som är värt att prova innan du köper massa dyra mag-medel!

Prova att ge foderjäst i några dagar (eftersom du redan köpt det). Om det inte blir bättre hade jag provat att ge vanlig bakjäst för matbröd. 1-2 paket de första dagarna och sen trappa ner.

Jag gav min just bakjäst, och han blev bättre och sen behövdes det inte längre. Tog ett tag innan han åt det, men smulade ner det i fodret (som ska vara torrt!!!).

Det är ju ändå ett billigt alternativ som är värt att prova innan du köper massa dyra mag-medel!

Nä, det kan man ge blött.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 659
Senast: Amha
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 735
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Jag ska hämta hem en ny häst i helgen, en rätt så smal krake som gått på bete tills nu med knappt något stödfoder. (en bal i hage med 20...
Svar
4
· Visningar
1 240
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama