Foderjäst på granngården?

Sv: Foderjäst på granngården?

Så jäst är att rekommendera framför typ linfröolja som jag annars hört ska vara bra för magen? Har en häst som är ganska lös, i alla fall om man jämför med de andra trots att de då fått samma invänjning på betet. Likaså var det när vi hämtade hem henne och hon bytte från hösilage till vanligt hö. Har testat med olja ett par veckor nu snart, men det tar väl ett tag innan effekt. Borde jag prova jäst istället? Och i så fall är bakjäst och yea-sacc bättre än foderjäst?

Vanlig jäst är aktiv och bättre för magen. Är de lösa i magen ska de inte ha olja:/ Det gör ju att bajset blir poröst!
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Så jäst är att rekommendera framför typ linfröolja som jag annars hört ska vara bra för magen? Har en häst som är ganska lös, i alla fall om man jämför med de andra trots att de då fått samma invänjning på betet. Likaså var det när vi hämtade hem henne och hon bytte från hösilage till vanligt hö. Har testat med olja ett par veckor nu snart, men det tar väl ett tag innan effekt. Borde jag prova jäst istället? Och i så fall är bakjäst och yea-sacc bättre än foderjäst?

Linfröolja har jag aldrig hört rekomenderas till taskiga magar, däremot linfrökaka som ger ett slem som skyddar magslemhinnan. Olja hade jag inte gett till en häst som var dålig i magen. Det känns som om det skulle göra saken ännu värre. Om du vill ha de bra effekterna ifrån linfröt så ge linfrökaka istället. Det har en balanserande effekt, dvs en häst med diarre kan bli bättre och en med förstoppning kan också bli bättre och få normal avföring.

Vanlig bakjäst är det enda jag vet som har gett effekt vid SLU´s tester. Foderjäst innehåller avdödad jäst och ger alltså ingen effekt alls på magen utan är enbart ett protein tillskott.

Jag gissar att yea-sacc är ett sätt att få hästmänniskor att betala dyrt för vanlig jäst.
En snabb googling ger att yea-sacc kostar mellan 3,50-7 kr/dag medans det kostar 1,40 kr/dag att ge en hel bakjäst och ofta behövs det bara en halv i underhållsdos vilket alltså ger en kostnad på 70 öre/dag. Om det sedan ger samma effekt som vanlig bakjäst vet jag inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderjäst på granngården?

Jag ger också bakjäst varje dag, har hållit på med det minst ett år.
Mina hästar får 1 pkt morgon och ett 1/2 på kvällen. Det kanske är för mkt
men vågar inte dra ner eftersom den ena hade fång för 2 år sen och mår bra nu och även betar gräs (begränsad tid 2 tim/ dag 1 tim morgon 1 tim em).
Är det onödigt att ge så mycket om det räcker med mindre för effektens skull?
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Nej inte bakjäst, men fodergäst:)

Nu ska jag vara lite petig... foderjäst och bakjäst är ju som sagt helt olika saker. Foderjäst ger ett proteintillskott medan bakjäst stabiliserar magen.

Att linfröolja kan användas för magen vid foderbyten har jag aldrig hört något om? (däremot brukar jag stöpa hela linfrön ibland och ge några dagar om någon är lite halvkass i magen)
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Hrm... då ska jag nog införskaffa vanlig hederlig bakjäst då... Men har sett flera som använder linfröolja för det. Sen om det verkligen har effekt vet jag inte.

"jag gav en av mina hästar linfröolja pågrund av att hon var lös i magen. vilket gav resultat :) efter någon vecka var hon inte lös i magen längre!"

"Ifjol sommar änvände jag linfröolja och hästen mådde mycket bättre i magen, fes mycket mindre och mådde bättre"

"Han hade lätt att få dålig mage så den blev bättre när vi gav olja"

"Linfröolja byter sakta men säkert ut fettvävnaden i mage och tarm, på så sätt blir mage och tarm mindre känslig för bl a foderombyten eller andra förändringar som kan ge magproblem."

Och jag som inte precis är expert på foder tror ju såklart på allt jag läser :P
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Förresten är det någon då på färsk bakjäst eller den torra? Tänker mig att det är lättare att förvara i stallet om det är torrt.
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Det är på färsk jäst studierna har gjorts så jag vet inte om den torra har samma effekt. Det går bra att förvara den färska jästen i rumstemperatur i några dagar utan att den blir dålig.
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Jag hakar på denna tråd... var ute för att leta info om bakjäst. Min häst har varit lös i magen i omgångar, nu är han bra, men funderar på att ge bakjäst i förebyggande syfte. Han behöver lägga på hullet så vill ju att magen ska fungera, är det en bra idé att ge han bakjäst för magen? Har det några negativa sidor?

Och ang ts fråga, foderjäst finns på granngården, jag köpte min där... dyr och inte vet jag om den gett någon effekt. Så därför funderar jag på bakjäst....
 
Sv: Foderjäst på granngården?

*KL*

Granngården har både foderjäst (vet ej märke) och Diamond V. Diamond V är också jäst.

Jag har gett både bakjäst och Diamond V och märker ingen skillnad mellan de två, förutom hållbarhet, förvaring och pris. Det är mer praktiskt med DV men dyrare.

Båda har fungerat fint som understödjande/förbyggande, och även de (få) gånger jag använt det för att hjälpa befintlig magstörning.

Diamond V åt fbl som vägrade vanlig jäst glatt, så det smakar nog inte päckel. Å andra sidan har mina ponnyer ätit bakjäst utan problem, trots blandningen "mycket jäst - lite mat att blanda i". Både rört ut det i mat och bara smulat över, gått ner ändå. Den ena ponnyn är dels kräsen OCH t ex omöjlig medicinera i mat, han synar bluffen - och vägrar sen äta NÅT ur krubban på två veckor. Även han gick utan knot med på bakjäst.

Vanlig jäst/bakjäst i texten ovan = färsk jäst.

Tillägg: Krafft Magtarm har jag inte sett nån effekt alls av, och de jag provat på har ansett det smakat bajs. Däremot finns, på Granngården det med, Protect Bakteriebalans. Luktar inget, smakar inget, funkar fint - mkt billigare än MagTarm. Dock så tog de bort både rek och doseringen till häst pga nån EUregel. Ingen av mina jag gett efter det har mått dåligt av det dock, men numera ger jag jäst istället så inte använt det på flera år.

Tillägg 2: jäst (av den typen som är i bakjäst) är det enda som det finns studier på till häst som visar att det kan hjälpa magtarmfloran/-balansen.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderjäst på granngården?

*kl*

Hur förvarar ni bakjästen i stallet?


Känns som om det är lite väl varmt att ha den inne i stallet just nu. (>20 grader i vårt stall)
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Jag har stallet hemma på gården, så har den i kylskååpet i huset. Annars är det nog svårt.

Har sett nästan lika bra effekt av Diamond V som av färsk bakjäst, och det går ju ha i stallet. Men dyrare blir det ju..
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Linfröolja är bra om de brukar få lite kolik/förstoppning. Lunfrökaka med, pga det fett som är kvar trots att det mesta är bortpressat, bildar dessutom slem som är bra för tarmarna. Är hästen däremot lös i magen är ju bakjäst!
 
Sv: Foderjäst på granngården?

*kl*

Hur förvarar ni bakjästen i stallet?


Känns som om det är lite väl varmt att ha den inne i stallet just nu. (>20 grader i vårt stall)

Jag hade det hemma i kylskåpet och tog med jäst varje gång jag åkte till stallet:)
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Ha, jag hade A L D R I G kommit ihåg att ta med jästen hemifrån till stallet. :rofl:
Åker dessutom ofta direkt från jobbet.

Kom på att det finns ett kylskåp i fikarummet, stoppade in dem där.

Min fick smaka jäst innan i helgen, fick den då i mat, gjorde konstiga grimaser men åt allt. Idag tog hon den direkt ur handen som godis... :cool:
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Jag kör direkt till stallet från jobbet och förvarar jästen på jobbet i ett kylskåp och har en stor lapp på min dörr där det står JÄST. Mina kollegor är lite undrande. Tyvärr funkar inte lappen helt vattentätt.
 
funderar på att börja ge i mest förebyggande syfte inför pälsfällningen. Hon ha enomt med hår som skall bort.. huvaligen
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 941
Senast: Habina
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 953
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp