Foderjäst på granngården?

MaRomer

Trådstartare
Var inne på deras hemsida men kan inte hitta något om foderjäst. Bara info om Krafft MagTarm. Och det har jag bra erfarenhet av att ge till hästar som blir lösa i magen.

Har 1 ponny som behöver tillskott hela sommaren för att stabilisera magen och en som behöver nu vid betessläppet. Så nu är frågan, foderjäst eller MagTarm? Det är 2 st shettisar. Och säljer granngården foderjäst?
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Jag skulle föreslå vanlig bakjäst istället. Det är det enda som SLU har kommit fram till att det verkligen hjälper till att stabilisera tarmfloran och kan då hjälpa till att förhindra fång. Till så små hästar räcker det säkert med en halv paket bakjäst om dagen. Du tar den blå-gula som är till vanliga degar. Bakjästen hjälper både mot oroliga magar och att stabilisera mag-tarm floran inför foderbyten som ju övergång till bete är. Man kan ge bakjäst året runt för att hjälpa till att stabilisera mag-tarmfloran. Jästen i foderjäst är avdödad och har ingen effekt på mag-tarmfloran utan det enda man kan ha det till är som proteintillskott och det brukar ju inte behövas om hästen går på bete.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderjäst på granngården?

Jag skulle föreslå vanlig bakjäst istället. Det är det enda som SLU har kommit fram till att det verkligen hjälper till att stabilisera tarmfloran och kan då hjälpa till att förhindra fång. Till så små hästar räcker det säkert med en halv paket bakjäst om dagen. Du tar den blå-gula som är till vanliga degar. Bakjästen hjälper både mot oroliga magar och att stabilisera mag-tarm floran inför foderbyten som ju övergång till bete är. Man kan ge bakjäst året runt för att hjälpa till att stabilisera mag-tarmfloran. Jästen i foderjäst är avdödad och har ingen effekt på mag-tarmfloran utan det enda man kan ha det till är som proteintillskott och det brukar ju inte behövas om hästen går på bete.

Tack! Blir glad av ditt svar! Då ska jag köpa vanlig Jäst, Får köpa för 1 vecka i taget:) Brukar man få tvinga i hästarna det eller äter dem det själva? Det är små ponnier jag har. Ena är bara 74 i mkh och den andra är 97 i mkh. Lillen väger max 100 kr och stora max 200kg.

cimg2686_206785711.jpg


(Ursäkta att någon viftar med sina ädlaste, han är hingst;))
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Min på 470 kg fick ett helt paket om dagen. Hon åt tillslut ett helt paket ur handen, eller söndersmulat i krubban.

Blanda med några få havrekorn eller en nypa ursköljd betfor om de inte vill ha?
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Mina hästar får bara ett halvt paket och det räcker för dem (ca 400, 500 och 550 kg häst).

En av dem äter direkt ur handen om den får, till de andra smular jag ner det i foderhinken precis innan utfodring (så att det hamnar överst). Om de inte äter något kraftfoder annars (vilket jag gissar att de inte gör) så kanske du får blanda ut det lite med något, men prova först om de äter det som det är :)
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Hingsten åt det med glädje ner blandat i lite kraft, men valacken (han som verkligen behöver det) Med honom var det värre och jag fick hälla på en massa kraft:/ å det var knappt han åt det...
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Han vänjer sig förhoppningsvis. Fortsätt du att ge dem båda två. Min tant var kräsen i början men kan i princip äta en hel direkt ur handen numera.
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Jag rörde ut en liten mängd jäst i vatten och hällde på "hinkgodiset" innan jag gav det för att vänja in smaken, efter någon vecka åt han det smulat i lite lusern och riven morot. Tror han ätit det direkt ur handen om jag testat!
Dom andra fem hästarna som fått har ätit det utan tvekan från dag ett.
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Tanken är bra, men släppte dem på bete idag. Så måste få i dem det, men ska testa och lösa upp i vatten innan. Kraften är någon hö/lucerne blandning. Alltså inte pellerts.
 
Sv: Foderjäst på granngården?

det går att smula det på strå också om de bara äter det ur någon form av behållare. Kanske du kan blöta det lite?

Sen vet jag iofs inte om det verkligen hjälper så snabbt som samma dag. Prova ge dem ur handen, funkar det inte, så servera det med "hinkfodret" (om det är hö/lusern så är det inte kraftfoder, utan grovfoder ;))
 
Sv: Foderjäst på granngården?

det går att smula det på strå också om de bara äter det ur någon form av behållare. Kanske du kan blöta det lite?

Sen vet jag iofs inte om det verkligen hjälper så snabbt som samma dag. Prova ge dem ur handen, funkar det inte, så servera det med "hinkfodret" (om det är hö/lusern så är det inte kraftfoder, utan grovfoder ;))

Det går som kraftfoder, men det är strå i det, någon musli form (fibergi?) Hämtade valacken i lördags så har inte kollat exakt vad det är för något!

Testade att ge honom ur handen men han ratade. Får se om det går bättre i morgon! Han har tidigare fått foderjäst.
 
Sv: Foderjäst på granngården?

till min kräsenfis köpte jag en liten påse vetekli på ICA o tog en näve kli o blötte upp o blanda jästen i, gick ner utan problem, nu äter han jästen ur handen
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Man kan köpa yea-sacc i torrt pulver som är samma typ av jäst som bakjäst. Men yeasacc är den enda jäst som är utprovad på häst. Enklare och billigare att ha det torrt hemma än att kladda med färsk.
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Lite sent svar men ändå ;)
Om du inte får i dem jästen som den är så lös upp den i lite vatten precis innan du ska ge det och blanda med något gott. Om det ändå inte går så dra upp det i ett spruta och spruta direkt in i munnen.
I början fick jag lösa upp jästen till våran ena som är riktigt kräsen men nu äter han också ur handen som min andra har gjort hela tiden. De brukar alltså vänja sig vid smaken med tiden så om du behöver spruta i honom nu så prova att ge det upplöst över lite foder igen om en vecka.
Nästa gång du ska byta foder så börja gärna med jästen två veckor innan foderbytet. Då har du maximal effekt redan ifrån början.
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Lite sent svar men ändå ;)
Om du inte får i dem jästen som den är så lös upp den i lite vatten precis innan du ska ge det och blanda med något gott. Om det ändå inte går så dra upp det i ett spruta och spruta direkt in i munnen.
I början fick jag lösa upp jästen till våran ena som är riktigt kräsen men nu äter han också ur handen som min andra har gjort hela tiden. De brukar alltså vänja sig vid smaken med tiden så om du behöver spruta i honom nu så prova att ge det upplöst över lite foder igen om en vecka.
Nästa gång du ska byta foder så börja gärna med jästen två veckor innan foderbytet. Då har du maximal effekt redan ifrån början.

Nu äter båda det:) Valacken får lite mer gottis i sin krubba.

Ang börja innan så behöver valacken jästen hela sommaren, blev bara ett uppehåll på 4 dagar. så jäst har han fårr hela våren. Ingen av dem är lösa i magen. Vilket hingsten iof inte brukar bli;)
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Vad skönt att du slipper tvinga i dem det. Det är ju alltid lite knöligt att spruta in det i munnen.

Jaha, då missuppfattade jag. Jag trodde inte att du hade gett bakjäst tidigare :)
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Vad skönt att du slipper tvinga i dem det. Det är ju alltid lite knöligt att spruta in det i munnen.

Jaha, då missuppfattade jag. Jag trodde inte att du hade gett bakjäst tidigare :)

Nej inte bakjäst, men fodergäst:)
 
Sv: Foderjäst på granngården?

Så jäst är att rekommendera framför typ linfröolja som jag annars hört ska vara bra för magen? Har en häst som är ganska lös, i alla fall om man jämför med de andra trots att de då fått samma invänjning på betet. Likaså var det när vi hämtade hem henne och hon bytte från hösilage till vanligt hö. Har testat med olja ett par veckor nu snart, men det tar väl ett tag innan effekt. Borde jag prova jäst istället? Och i så fall är bakjäst och yea-sacc bättre än foderjäst?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 941
Senast: Habina
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 953
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp