Foderhjälp, mj...

Mustang

Trådstartare
Är riktigt snurrig nu...

6 årigt QH-sto, konvalecent = vilat i 2 månader. Går på fri tillgång grovfoder,
men jag väger varje dag för att ha lite koll och hon petar i sig mellan 12-16kg
per dag. Kompletterar med soja då taskigt med smb, och kvoten diffar ju lite
då hon äter olika mycket strå. Serveras 800g soja per dag, vilket hon äter.

Väger 590 kg.

TS 79, mj 8.7, smb 34.

Får även 0.25 kg torr betfor delat på morgon och kväll för att "tvinga i" henne
vatten =12 liter vatten och betfor*2/dag.

Så, kort, kände på henne idag och hon håller på att tunna ur!
Häst i vila, drygt 130 mj/dag! kvot ~6 (lite diff som sagt) men ändå tunnar ur.
(revbenen ligger precis under huden, men syns inte pga all päls)

Maskkollad för två månader sen, epg "typ" 0...

Kan ju knappast vara normalt? Har inte haft henne någon vinter tidigare,
köpte henne i somras. Nu när jag tänker efter blev hon inte fet på sommar-
betet heller.

Kan hon bara vara svårfödd eller finns det något som kan vara fel?
Och om det förstnämnda, vad gör jag då?

Sv: Foderhjälp, mj...

Åh! Bollplank! Härligt! :D

Jag TROR inte det, då jag fick lägga på soja för att hon började tappa överlinjen
samt blev bukig. Började med fritt strå samt mycket mindre giva soja, och då
tappade hon. (därav min tidigare fråga om ifall man skulle "skita" i låg kvot så
länge som proteinbehovet som sådant var täckt)

Hur små förändringar kan ge resultat? Kan dom vara "magra" på 6, men öka på
5.5 eller måste det vara större hopp?

Jag vet inte så där noga, men vet bara att just nu bantar jag min på hög kvot. Och mycket mera mat per dygn.

Eftersom hon har fri tillgång och ändå faller ur så skulle jag stödfodra med ännu mer protein OCH energi. Kanske lusern? Där finns ju både gott om proteiner men också en del energi. :)

Hur kan de falla ur av för mycket mj? Syftar du på det där med att de får det "jobbigt" att smälta mängder med energi = tappar energi?

Om det var min häst hade jag börjat med att introducera lite lusern och olja. Öka gradvis till ca 1 kg lusern och 2 dl olja morgon och kväll och se vad som händer.

Mvh JV

Så då blir det en ökning med 36? mj och drygt 200 smb.

Vad gör det med kvoten? (Frågar hon som sitter utan miniräknare)

Höjs den eller sänks den?
Och varför olja o Lucern istället för då t ex annat kraftfoder som blir
likvärdigt? (OBS är inte näsvis utan frågar seriöst)

Jag har varit med om hästar som fått alldeles för mkt energi och stressat bort vikten istället för att lägga på sig, däribland ett fullblod som när mj sänktes började lägga på sig istället.

Den blir något lägre men man kan ju ge lite mindre olja/mer lusern om man vill höja kvoten. Jag hade hellre gett lusern än kraftfoder för magens skull. Man kan inte HELT utesluta att en sådan här häst har problem med magen eftersom han/hon verkar ha svårt att ta upp näringen. Därför skulle jag välja något som är skonsamt mot magen. Mest troligt skulle jag även ge bakjäst en period för att se om det gör skillnad men jag brukar ändra en sak i taget så att man ser VAD som gör skillnad.

Jag gillar inte heller att ha hästar som faller ut på fri tillgång. Givetvis ska de få äta så mkt de får i sig men det är bra att veta exakt hur mkt det är vilket är svårt om man t.ex. har en rundbal i hagen. Bättre då att lägga ut mycket och se vad hästen stoppar i sig.

(Därmed inte sagt hur ts gör eller inte gör för det vet jag inget om.)

Mvh JV

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 686
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 156
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10