Foderhäst

K

Korint

Jag ska låna ut min häst på foder i höst och han ska vara utlånad i minst ett halvår. Jag har hittat en jättebra tjej som vill ha honom men vi är lite osäkra på hur vi ska skriva kontraktet.
För det första så undrar hon vad man gör om hästen skulle bli halt precis innan jag ska ta tillbaka honom igen. Fordervärden borde väll stå för kostnaderna så länge som han är halt eftersom det är något som hänt under tiden hon haft honom? Eller är det så att efter kontraktet går ut så är fodervärden inte skyldig att betala något längre?
Jag har aldrig haft ute honom på foder förut så jag vill gära höra andras åsikter om hur man lägger upp kontraktet.

Sv: Foderhäst

Jag hyrde en häst i vintras, kan dra några punkter ur kontraktet:

(Jag är "M", Hästen "D", ägaren "J")

"M skall under perioden hon har hästen rida den kontinuerligt och sköta om den och ge den bästa tänkbara omvårdnad"

"D levereras nyskodd och avmaskad till M och D skall lämnas tillbaka nyskodd och avmaskad"

"Sadel och träns ingår i priset. Återlämnnas i samma skick"

"D är försäkrad av J. M står för självrisken à 1500 kr och 25% av veterinärvården"

Sen var det även lite om om jag och D inte skulle trivas ihop sur mycket pengar vi skulle få tillbaka om vi lämnade tillbaka honom, samt att J förbehåller sig rätten att när som helst bryta kontraktet och ta hem D om hästen är synbart misskött hanter- eller ridmässigt.

Kanske inte sånt här svar du ville ha.. sorry isf :crazy:

Köp de färdiga kontrakt som finns, då får ni med allt. Finns det sen något ni ändå saknar så är det bara att skriva till det som en extra punkt.

Jag hade mitt sto utlånad i vintras, innan jag lånade ut henne så besiktigades hon utan anmärkning och när jag tog hem henne så visade hon hälta på TRE ben... odervärdarna fick betala självrisken på försäkringen eftersom hältutredning, smärtstillande och återbesök översteg självrisken.

Ullis

Halloj.
Jag hyrde ut min häst för ett tag sedan och jag stog då för försäkringen och hon stog för hovslagare och stallhyran. Det fungerade jättebra så helt enkelt. :) Varför tjaffsa till det när man kan göra det enkelt?

anväld som sagt de förtryckta standard kontrakten som finns, heter fodervärdsavtal, och du kan köpa på tex granngården. Täcker som sagt det mesta, hästen ska lämnas tillbaks i det skick den var i när du lånade ut den, osv osv..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 641
Senast: Imperiet
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 944
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 416
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30