Foderhäst, vad tänka på?

Zqathan

Trådstartare
Två tjejer i mitt stall (14 och 15 år gamla) har hittat en annons om en trevlig häst som lämnas ut på foder.
De har ringt på annonsen och den ena tjejen har med sina föräldrar varit och provridit.

Stallägaren är tillfrågad och gett klartecken till att det finns plats och de är välkomna, om det nu blir häst alltså.
Bådas föräldrar har sagt att de får och att de ställer upp med det ekonomiska.

Nu i helgen ska de dit och titta igen på hästen, den här gången ska båda åka och provrida + att bådas föräldrar ska följa med.
(troligen blir det beslut också om nu båda tycker hästen är lika trevlig som den första tyckte)

Jag har egentligen inte alls med det att göra, är inte släkt eller så med tjejerna.
Men tycker väldigt mycket om de här två tjejerna och deras stora glädje över att ”få en egen” är helt underbar!

Ingen av tjejernas föräldrar är häst intresserade/hästvana ja inte djurvana överhuvudtaget,
Inga problem när det gäller hästen, det är ett litet stall med väldigt god stämning/mycket kunskap och alla tycker det här ska bli trevligt och alla ställer upp och hjälper till om det skulle behövas. (tjejerna är dessutom duktiga)

Nu till mina frågor!
Tänkte försöka hjälpa dom lite, så vad ska de fråga om och hur ska kontrakt skrivas?
Försäkring?
Vaccinationer?
Mer??

Hur är det brukligt att man gör med utrustning?
(allt kan ju gå sönder, brukar ägaren ha det försäkrat, blir tjejerna ersättnings skyldiga om något går sönder?)
förstår att de måste ta upp det med hästägaren, men vad är brukligt?

Hur lång tid är det rimligt att de skriver kontrakt för?
Vad brukar det vara?
(de har inte frågat….ja jag vet, men de är ju inte så gamla och tänker inte riktigt på allt)

skriv allt ni tycker de ska tänka på och ta upp med hästägaren.

Jag har också funderat på att ringa hästägaren och prata lite med henne…
Men tror ni att det är så bra, kan hon ta illa vid sig, vill absolut inte förstöra något för tjejerna som fullständigt strålar/bubblar över av förväntan.
Men har ju läst här om så mycket ”konstigheter” och jag tycker som sagt väldigt mycket om de här två tjejerna.

Sv: Foderhäst, vad tänka på?

Varför inte be hästägaren skicka över ett kontraktsförslag om det faller väl ut efter provridning? Då får man ju reda på vad hästägaren tänkt sig, och ärligt talat är det inte alltid förhandlingsbart. Vill ägaren att fv står för försäkringen kan det vara ett orubbligt villkor.

Ska det finnas uppsägningstid i avtalet? Förköpsrätt? Pris i så fall? Om hästen säljs till annan under kontraktstiden - vad händer då? Får hästen flyttas?

Ofta är det så att fv står för ALLA kostnader runt hästen, vaccination, försäkring (om än betalning till ägaren och inte till bolaget), utrustning som går sönder, egen utrustning etc.

Vad som är viktigt diskutera är vad som händer om hästen skadas allvarligt och veterinärförsäkringen tar slut. Vem bestämmer när hästen ska avlivas? Kan ägaren tvinga fv att betala 150 000 kr för en operation? Vems beslut gäller om hästen skadas allvarligt och någon måste bestämma om den ska avlivas?

Fundera ut worst case - och hur dessa ska tacklas.

Tack det var ett bra förslag att säga till tjejerna skriv inte på något utan ta med kontraktet, så får vi övriga läsa igenom och komma med synpunkter och disk med deras föräldrar.:idea:

Lovisaleonora_ hade bra svar.

Vad det gäller kontraktet tycker jag absolut att man ska ha en prov tid innan man skriver på ngt. Det kan ju visa sig att hästen inte var så trevlig som den verkade, att den kanske bara hade oerhörd respekt för dess ägare. Ca, 2 månader hinner man nog lära känna hästen på.
Annars säger jag bara, lycka till tjejor!

SJÄLVKLART ska man skriva på innan man hämtar hästen! Man ska aldrig lämna ut eller ta en häst utan kontrakt, då vet ju ingen vad som gäller.

Att man sedan kan skriv in uppsägningstid i kontraktet, det är ju en annan sak.

Tyckte det var ett jättebra förslag att be töserna att inte skriva på något förrän resten av stallgänget har fått läsa och disk det lite.
Vi vill ju alla deras bästa, men vi är ju trots allt vuxna och ser det kanske ur en annan vinkel.

Nu vet värken jag eller någon annan i stallet något om ägaren till hästen, hoppas hon inte tar illa upp när töserna säger detta, att de vill vänta och först visa kontraktet för oss innan de bestämer sig.

I övrigt så har vi faktiskt lite med det att göra!
Vi använder oss av varan dags systemet när det gäller ridning/körning i stallet, det vill säga en dags jobb och en dags vila för hästarna.

Och eftersom tjejerna är unga och har skolan att tänka på, så erbjöd sig två att varannan dag (vilodagen) så skitar de om att ta hand om flickornas häst.
Det innebär att de kan vara helt fria varannan dag och ägna sig åt annat.
Flickorna själva tänker lägga upp att de tar hästen varannan gång var, och då blir det ju i praktiken 4 dagar imellan för dom var.
Att detta kom upp, var för en av föräldrarna var väldigt orolig för att det skulle ta för mycket av skol arbetet och då erbjöd två av oss att ta hästen vilodagarna.

Nu vet vi ju inte om det kommer att fungera, de har ju inte fått hästen ännu, ja inget är ens bestämt än.

Min första spontana tanke är att de bör vara tydliga med att de är flera (Och inte bara två, vad jag förstod?) som ska ha hand om hästen. Så ägaren är medveten om det, annars är risken väldigt stor att det blir bråk och tjafs.
Sen kan jag inte tänka mig att det blir för mkt för någon av dem att rida 3 gånger i veckan :confused:
Fast jag är inte säker på att jag förstod det du skrev :p
Ska tjej 1 rida 4 dagar - någon annan tar hand om hästen 1 dag - tjej 2 rida 4 dagar - en annan tar hand om den 1 dag. ?

Kontraktet ska givetvis skrivas på när hästen hämtas/kommer till stallet. Kontraktspunkterna ska ägaren och fodervärdarna komma överens om tillsammans och bör fixas innan dagen D så det inte är några oklarheter och någon av dem skriver på med osäkerhet.
Se till att få med ALLT iprincip.
Vem som betalar självrisk vid skada, vad som händer om hästen blir långvarit sjuk/skadad (Om man ska skicka tillbaka den, eller behandla den tills den är frisk), vilket skick utrustningen är i och om fv ska köpa nytt om det går sönder.
Konflikter mellan hästägare och fodervärdar är ju jättevanligt, så kontraktet är ju superviktigt.

Sen tycker jag inte ni ska lägga er i för mycket, faktiskt. VILL tjejerna verkligen att någon utöver dem ska ta hand om hästen?
VILL de har er hjälp med allt runt omkring?
Att hjälpa till om de får problem är ju självklart jättebra (och att hjälpa med kontraktet), men det är ju ändå inga småbarn vi pratar om, utan 14-15åringar.
Hade jag varit i den åldern och fått min första "egna" häst så skulle inte jag vilja att alla andra styrde och ställde i allting..

Jag tycker att det enda du ska göra är att säga: "Om ni behöver hjälp, så finns jag här. Det är bara att säga till"

Jag tycker absolut inte att du ska börja styra och ställa och ge oönskade råd!
Jag skulle bli riktigt irriterad om jag var i deras sits, och en bekant börjar att lägga sig i oönskat!

Förstår vad ni menar och självklart gör vi inte så.
Jag har INTE ringt hästägaren, det var bara en tanke....
och efter vad ni skrivit kommer jag inte göra det heller, däremot har jag sagt till töserna att OM hästägaren vill ringa så får hon gärna göra det.
(föräldarna har inget häst intresse alls och flickorna är unga, så hästägaren vill kanske ha lite bekräftat:confused:, inte vet jag har aldrig haft foderhäst/lämnat på foder)

Att vi i övriga hästägare erbjöd oss att sköta hästen de dagar då han har villodagar (inte så betungande) det var för att en av tösernas far, var väldigt orolig för att det skulle ta för mycket tid för dom och skolan skulle bli lidande.
Han var på väg att säga nej till sin dotter….:eek:
Och då erbjud vi detta.

Det innebär att flickorna behöver bara komma till stallet varannan dag, men självklart får de komma varje om de vill, men de BEHÖVER inte.
Eftersom de är två och de hade tänkt ta varannan gång var så blir det ju hela 4 dagar i mellan/tös.
Och det tyckte fadern lät helt OK.
(troligen kan de inte hålla sig ifrån hästen så länge, men de har inget tvång)
Vi försöker hjälpa inte stjälpa, alla tycker mycket om dessa flickor som är glada, hjälpsamma och duktiga.
och vi har fasta rutiner i stallet, flickorna känner väl till det, de har varit här i flera år.
Så det går säckert hur bra som helst, inte det minsta orolig över det.

Som jag fattade det ska hästarna vila varannan dag, och tjej 1 rider en dag måndag, hästen vilar tisdag, tjej 2 rider nästa dag onsdag, hästen vilar torsdag, tjej 1 rider nästa dag fredag, osv...
Vilket innebär att de får rida 2 ggr var per vecka..

Till TS:
Fast är det stallet som bestämmer hur många ggr man får rida sin häst? Fattade inte riktigt den biten.. Det bestämmer man väl själv?
Om jag har inackorderingar i mitt stall så bestämmer jag väl inte vilka dagar de ska rida och vice versa?

Senast ändrad:

Jo klart man bestämer själv.
Men alla har detta schema en dags jobb, en dags vila.
Det funkar bra på våra hästar och för oss.
Hästarna går på lösdrift så de rör sig ändå.

vilodagarna är alltså väldigt enkla för oss tvåbeningar (som även vi får en dag då vi kan göra annat)
en del ger lite extra mineraler/vitaminer till sina och då får de hästarna det vilodagar också så klart.
Annars är det bara att man binder upp hästen borstar av, kratsar hovar och kollar igenom.
Säg kanske en 10 min/häst.
vi har alltid hjälps åt med detta, så om någon inte kan en villodag, tar någon annan och kollar den hästen.
Aldrig något tjafs om detta.
Så att ta flickornas häst villodagar är ju inte direkt betungande

hur flickorna kommer att göra återstår ju att se, men de har hängt i stallet i flera år, och känner till detta och sa i vart fall när det var disk med den enas far (se ovan) att de ville göra så med sin häst också.

Fast jag har väldigt svårt att förstå /tänka mig att tjejerna kommer behöva någon hjälp öht på vilodagar. Dom är ju TVÅ som ska dela på ansvaret, alltså så har dom ju hur eller hur minst 2-4 dagars hästfritt varje vecka..

Att bara vara i stallet var fjärde dag tycker jag inte låter så speciellt bra, faktiskt. JAG skulle aldrig låna ut en häst till någon som bara skulle ta hand om hästen ibland. Det är ju dessa två tjejer som ska ha huvudansvaret 7 dagar i veckan, inte massa andra tjejer.
Som sagt - var väldigt noggran med att berätta det för hästägaren så hon verkligen tycker det är ok.

Sen tycker jag återigen inte att ni ska lägga er i för mkt. Jag förstår om de inte vill/vågar säga ifrån om ni erbjuder er att ta hand om hästarna. Pappan kanske tycker det låter bra, men tycker tjejerna det? De skaffar ju trots allt foderhäst (antar jag) för att få ha en häst som sin egen. De är två på den för att inte behöva vara där varje dag. Tror inte en sekund på att de faktiskt vill ha avlastning utöver detta. :p

Håller helt med. Får en konstig känsla av detta. Att tjejerna ska "dela" hästarna med andra som lägger sig i.
Att erbjuda sin hjälp och ge råd är en sak, men att bestämma vilka dagar de ska rida och vila känns lite som att tjejerna inte får ha sin foderhäst på egna villkor utan på alla andras.
Varför kan inte tjejerna ta hand om hästen på de s k "vilodagarna? om det turas om eller är med båda 2 så går det ju snabbt att borsta och fixa. Är väl därför man vill ha häst för att ta hand om den själv.. Annars heter det ju medryttare..

Nej, nej jag måste vara urusel på att skriva…:o
Vi lägger oss inte i, vi erbjöd detta för att ena tjejens far satte sig på ”tvären”
Inte att de måste ha det så, utan om de behöver så finns vi här.
(annars hade han inte gått med på det)
Hur de kommer att göra det är ju helt som ni säger upp till dom.

Nu blir det ju en massa lov tex hela långa sommar lovet, så då kan de adlelse säkert ta hand om sin häst själva.
Men det kommer ju en höst…
Och behöver de så ställer vi alltså upp och tar deras hästar vilodagar (rida får de alt göra själva)

Detta är ett litet stall med totalt 6 personer (alla vuxna) förutom de två tjejerna och med 10 hästar (11 med tjejernas)
Vi har jättebra stämningen alla hjälper alla och flickorna har som sagt varit här i flera år och hjälpt oss (alla har haft hjälp av flickorna med allt möjligt, de har hjälpt till med allt från att mocka i hagen, ta hand om hö till att rida)

Tjejerna är duktiga/glada och väldigt lyckliga för denna chans.
Och tro mig ingen vill förstöra för dom på något sätt, tvärtom vi hoppas att det ska bli lyckat,
De är de mer än väl värda.

Inget som helst tjafs med flickorna eller övriga i stallet och är helt övertygad om att det blir det inte heller (varför skulle det bli det, vi känner ju varandra sedan flera år)

Min tanke med denna tråd var alltså enbart att få lite tips om vad de bör tänka på när det gäller foderhästens kontrakt.
Ingen av oss övriga i stallet har haft foderhäst/lämnat på foder, vi har köpt våra hästar
så ingen av oss har alltså någon som helst erfarenhet av att ha häst på foder

Nu kommer de att åka dit samtliga i helgen (tjejerna och deras föräldrar) så får vi se vad de kommer fram till, blir kanske ingen häst alls….

Vi har sagt kolla upp om hästen är försäkrad, om den behöver vacc/avmaskad nu eller när.
Kolla också upp vad som händer om någon av utrustningen går sönder.
Och försök att få prov tid typ 3 månader innan ni skriver på för längre tid.
(ägaren vill lämna ut på ett år)
och då som sagt få mer er kontraktet innan ni skriver på och låt oss läsa igenom det.
Vilket även tjejerna tyckte var en god idé

Samt så har jag då sagt att OM hästägaren vill prata med någon vuxen om stallet, så får hon gärna ringa mig.
(än har hon inte ringt och det gör hon kanske inte heller)

det är det hela, så jag tror inte att vi lägger oss i som ni skriver och tror inte heller tjejerna upplever det så (då säger de nog ifrån, de har ”skin på näsan” båda två)

När det gäller det här med varannan dag vila och varannan dag arbete för hästarna.
Som det verkar som en del har hängt upp sig på.
Så är det ett faktum att det är bra för hästarna att göra så
Bra för människor som tränar också!

Vi har dessutom våra hästar på lösdrift i stora kuperade hagar, så de står alltså inte stilla vilodagarna.
Att det dessutom då är bra för oss, man blir inte lika bunden utan har varannan dag hästfri (nästan) gör det ju inte sämre.
Och kan man inte alls komma någon dag, så är det enkelt för någon annan att ta hand om hästen den dagen.
Aldrig det minsta lilla problem med det, alla hjälper alla i vårt stall.

Tjejerna har som sagt varit här i flera år och hjälpt till, de är vanna vid detta och tycker själva att det är bra.
Inget de BEHÖVER följa och absolut inget som vi på något viss kräver att de ska göra.
Hur de kommer att göra är alltså upp till dom, men de har sagt att de ska göra likadant eftersom de kanske vill åka i väg med sina resp familjer ibland.
likaså hur de vill lägga upp tiden med hästen, om de vill komma båda varje dag eller hur de nu gör, det är ju deras sak och självklart inget vi lägger oss i.

Tror det blivet en massa misupfatningar här, är nog väldigt dålig på att skriva som sagt....

Senast ändrad:

Jag har ju haft en häst på foder för senare köp. Köpte den efter 2 månader.
Det vi hade med i kontraktet var:

Avtalstiden
Att fodervärden betalar samtliga kostnader runt hästen
Vad hästen ska användas till
Vem som står för försäkringen och vem som betalar självrisk mm
Att fodervärden ansvarar för att hästens skick inte försämras
Att om nån bryter mot avtalet ska den andre parten kunna säga upp avtalet omedelbart
Vem som ska hämta / lämna hästen
Vad för utrustning som följer med och i vilket skick det är vid överlämnandet

Hoppas det går bra för tjejerna och att de blir nöjda med hästen :)

Hej!
Något mer som är jättebra är ett avtal mellan fodervärdarna om vem som betalar vad,

Jag har själv sett med egna ögon vad som händer när två "barndomsväns-familjer" hyr häst och delar på till barnen och de sedan blir oense om vem som skulle betala vad. Det kontraktet är minst lika viktigt som det från hästägaren. Ju mer man reglerar på papper, desto mindre bråk kan det bli- och man vill ju helst vara vänner även efter foderhästen (så var inte fallet i mitt fall).

I det kontraktet för ingå hur många dagar/vecka respektive fodervärd tar hästen, vem betalar stallhyra, vem som tar vad för eventuella stallpass, hur man gör upp ekonomiskt vid inköp av mer utrustning (nåt som gått sönder tex), ska det delas eller varvar man? Om någon vill tävla på den andres dagar osv osv osv.. Allt man tror kan gå fel bör regleras och gärna lite till.

Ha det bra!

/ lavinia

Kloka ord lavinia, sånt har vi inte ens tänkt på…

Nu blev det tyvärr inget med denna häst.
Båda flickorna var där i går med sina resp föräldrar.
Men nu hade hästägaren ångrat sig och bestämt att sälja istället
Hon kunde tänka sig att sälja till tjerna, men inte på foder.
Men ingen av deras resp föräldrar gick med på köp.:(
För dyrt…

Jättetråkigt för töserna, men de får fortsätta att rida våra då och då.
Och vem vet de hittar kanske någon annan häst att ha på foder.

Vi har en ponny på foder. Ådär står ädaren på försäkringen och vi betalar till dom,antagligen för att hon vill vara säker på att hästen är försäkrad. Vilket jag tycker är bra. Vi har ett avtal på två år som sedan kan förlängas eller förkortas om ägaren tycker att vi inte sköter oss.
All utrustning vi fick med finns på papper. Klart att grejorna slits och då ersätter vi dom precis som man gör med egen häst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 603
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 408
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka