Foderhäst, vad tänka på?

DarkInNight

Trådstartare
Ännu en foderhästtråd. . . :)

Jag ska ta hem en ponny på foder, den ska gå som sällskapsponny. Ej ridas, kanske lite arbete på töm och ev. köras lite lätt, men mestadels som sällskap till min häst.

Jag har aldrig behövt fundera så mycket över det här med foderhäst, kontrakt osv, men jag har läst massor av skräckhistorier här på buke där både fodervärdar och ägare drabbats hårt av att motparten inte skött sig eller helt enkelt pga kommunikationsproblem.

Jag vill att denna foderperiod ska löpa på utan problem för både ägare och fodervärd, men det är mycket att tänka på och reda ut innan det är dags.

Mycket kan gå snett med hästar, så vad bör man tänka på i förväg? Ett väl utformat fodervärdskontrakt, ja, men vad exakt vad innebär ett väl utformat fodervärdskontrakt, rent konktret?

Vad mer? Vad kan ni erfarna fodervärdar-och-foderhästarägare bidra med erfarenhetsmässigt till en foderponny-newbie? :)

Sv: Foderhäst, vad tänka på?

Ingen med några tips så här i förskott?

Jag tänkte att jag skulle slippa skriva en ny tråd om några månader som handlar om hur fördjävligt allt gått, hästen sjuk, inget avtal, elak ägare osv :p

Jag har haft ponny på foder till bonusdottern. Det funkade bra. Nu köpte vi inte honom som det var tänkt från början, men det var absolut inga problem från nån sida.
Vi använde färdigt kontrakt och fyllde i vad han skulle användas till, uppsägningstid, vem som skulle betala försäkringen, vem som skulle transportera honom om han skulle lämnas tillbaka osv. Vem som står för självrisk och vetvård osv.

Det som kan vara viktigt är väl vetbes innan och vem som står för vetbes vid ev återlämnande.
Kanske att du vill ha förtur att köpa den vid ev försäljning och pris.

Kommer inte på så mkt nu, men det kommer säkert fler tips! :)

Börja med att inhandla 2 fodervärdskontrakt. Förhandla med ägaren vad som ska gälla med försäkringen,vid skada/sjukdom.Samt övriga utgifter. Var noga med att ha vittnen och kolla gärna upp så att adress o dyl stämmer innan du skriver under.Annars så är det väl inget annat som ska skrivas in.Så till vidare du eller ägaren har övriga önskemål.

Tack!
Så bra, om det står såpass mycket vettigt i ett färdigt kontrakt.
Då ska jag ta och köpa ett :)

ev. kl/allmän fråga
Brukar man även vet.besikta även sällskapsponnys som ska vara foderponny under några månader?

Tack!
Brukar det inte finnas med två ex av kontraktet när man köper ett?
Vittnen, ja det kan ju vara bra att ha :)

Någon mer med tips?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka