Foderhäst och lite ägarbekymmer

L

loost

Har en foderhäst sen ett par månader tillbaks, trevlig häst med bra kapacitet som jag trivs mycket bra tillsammans med!

Hästen har nu skadat sig i hagen och blivit halt. DV var ute o kollade men hittade inget fel. Trots nästan 3gradig hälta. Då kontaktade jag ägaren om att DV rekommenderade att åka till klinik samt att jag själv ville göra det då hästen är halt utan några tecken på varför. Ägarens kommentar till det var "vad ska dom kunna göra åt det?" :crazy:

Ialf klinikbesök blev det och kliniken hittade ingenting men troligtvis så trodde dom att han hade sträckt sig. Ordinerat vila och smärtstillande prep. Ingen förbättring skedde efter en tids vila och klinken kontaktades med svaret att dom visste inte vad dom mer kunde göra, men tipsade mig om en annan vet.

Åkte till denna vet och h*n hittade felet, hästen behandlades och ska nu snart sättas igång igen :)

Nu till det egentliga problemet, Jag står som bet.ansvarig och ägaren har inte velat utge vilket försäkringsbolag hästen står i och därför måste fakturorna gå igenom ägaren så bolaget kan få dom.
Ägaren visste inte att jag åkt till en ny vet och den informationsfelet för jag stå för men jag anser inte att det är av viktigare betydelse. Men nu påstår ägaren att försäkringen inte täcker den sista undersökningen, vilket kan va så, vet ej och att jag ska stå för den :cool:
Samt att ägaren har sagt att denna har betalat den första fakturan, fast att det är jag som är bet.ansvarig, för denne göra det?

Om det nu blir så att ägaren vill ha hem hästen har ägaren möjlighet till detta? då kontraktet inte gått ut samt att jag har inte gjort något kontraktbrott alls. Om ägaren tar hem hästen kan denna då kräva nått av mig, evt att jag blir ersättningskyldig på nått vis när det gäller skadan?

tack!
från en orolig fodervärd som vil ha kvar hästen och inte vill evt lämna ifrån sig en skadad häst.

Sv: Foderhäst och lite ägarbekymmer

Men fy vilken soppa, vad jag tycker synd om dig!

Jag undrar främst varför ägaren inte vill ge ut information om försäkringen på hästen? :confused: Kan det vara så illa att den är oförsäkrad? Om det är du som ska betala kostnaderna skulle jag definitivt tycka att det är skäligt att du får se försäkrings beskedet och vad som täcks osv.

jag skulle försöka få till en dialog med ägaren för att försöka lösa knutarna innan det knyter sig för mycket.

stackare - förstår att du är ledsen. :( Vad bestod skadan av som den andra vet. hittade?

För det första ska man som fodervärd ALLTID se till att kolla upp så att hästen är försäkrad innan man tar hem den. Man kan begära kopia på försäkringsavtalet.

Och som svar på dina sista frågor: Nej ägaren kan ej ta hem hästen om du ej gjort dig skyldig till kotraktsbrott. Du är bara ersättningsskyldig om det står så i kontraktet. Står det inget om det kan hon ej begära pengar efter tiden. Dock tycker jag att om hästen blev skadad hos fodervärden, skall denne stå för alla vet kostnader och dyl tills hästen är friskförklarad och igång satt. Väljer ägaren att ta hem hästen fast du bill ha den kvar, kan hon ej kräva nått av dig.

Tack båda för svaren!
Det var då som jag misstänkte att ägaren inte kan ta hem häsen då jag inte gjort kontraktsbrott! :p
Den dagen jag kollade på hästen frågade jag om försäkringen o jodå visst var han försäkrad, vilket bolag? de e nån samförsäkring jag har på honom blev svaret.
Bad ägaren att vid överlämnadet av hästen att bifoga kopia på försäkringsberevet med det hade denne glömt :crazy: så denne skulle skicka över det, men inget har kommit.
Detta samt en grej till misstännker mig att denne evt inte har hästen försäkrad är att jag skickade vet fakturorna till ägaren och fick ett svar att den första fakturan hade ägaren betalat nu och vill att jag betalar in självrisken till denne... fast att det är jag som är bet.ansvarig

Men visar det att hästen inte är försäkrad så är det ju ägaren som gjort kontraktsbrott och får väl då stå för alla kostnader??

Vad kan jag göra för att kunna kräva att jag får försäkringsbrevet, samt höll jag på att glömma Passet har jag ej heller fått :mad: men vet att det existerar då jag fick hem det för att kunna vacc hästen men ägaren krävde tillbaka det. Snäll som man är typ, skickar man baks det och enbart tog kopior på det.

Kan man göra en sån fuling att jag ringer alla tänkbara försäkringsbolag och frågar (evt utger mig för att vara ägaren, har pers.uppg från kontraktet) om hästen är försäkrad hos dom. :devil: :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar