Foderhäst efter långt uppehåll?

M

Mcmcfly

För ett par år sen tävlade jag och red intensivt. jag har varit hästägare sen jag var elva. Sen näjag växte ur min D-ponny tappade jag intresset helt. Jag stod där med en storhäst som inte passde mej ett smack. Då gav jag upp helt, sålde transport häst allt.
Men nu har jag haft ett helt hästfritt uppe håll i 1,5 år utan att ridit någonting. Och herregud vad jag saknar det! Jag vill så gärna börja igen men ridskolan vill jag inte rida på, utan det jag har tänkt är att jag kanske ska skaffa en foderhäst?
Men tycker ni det är så smart? Har man kvar all sin kunskap eller blir jag en nybörjare igen?
Och framförallt tror ni någon lämnar bort sin häst till nån som inte ridit ordentligt på nästan 2 år?
Tacksam för svar!:bump:

Sv: Foderhäst efter långt uppehåll?

Klart att du kan skaffa en foderhäst:) Du kanske kan börja med en häst över sommaren för att se om intresset finns kvar där fortfarande.

En foderhäst kan man ju alltid lämna tillbaka;)

Jag skulle då inte ha nåt emot att lämna min häst till nån som inte ridit under 2 år. Visst är man lite ringlig i början men allt kommer tillbaka igen.

Eller börja som medryttare? Ofta är det lättare att hitta en vettig medryttarhäst än foderhäst.

Det är klart att du kan. Ett och ett halvt år är ingenting. Det skulle jag inte kalla ett långt uppehåll. Jag höll upp i tretton. Mycket fanns kvar efter alla de åren. Det var mest säkerheten jag hade tappat. Men så var jag ju äldre när jag väl började igen. Om du känner dig osäker kan du kanske rida ett par gånger först på ridskola eller liknande.

Självklart!!! :laugh: Jag sålde min sista häst -99 och förra hösten tog jag upp intresset igen, har 2 hästar hemma just nu :)

jag gjorde precis som du för några årsedan. Hade haft egen häst sen jag var 10 år och hästarna var mitt liv. helt plötsligt hade jag ingen som helst lust att gå till stallet. den var bara borta. Så jag hade ett uppehåll på ca två år innan jag insåg hur mycket jag saknade hästlivet, och började hjälpa en tjej med hennes häst några gånger i veckan. det var så roligt och när ägaren sålde hästen så började jag leta foderhäst. Nu har jag haft ett underbart sto på foder i 8 månader och skall köpa henne! Är så glad att jag började igen...! :)

Vad bra det låter!:)
Men var du inte ringrostig? usch jag är rädd att jag glömt allt.

Jag hade hästuppehåll i drygt åtta år (:eek:) när jag plockade hem min foderhäst, så jag tycker inte att dina två år är någonting :p.

Har ridit sen jag var liten men pausade när jag fick barn och jobbade mycket.

Provade att låna en häst på foder som jag hade i ett stall i närheten för att se om jag hann med barn och jobb och häst. Funkade perfa :p.

Efter några år med foderhäst så köpte jag mig en egen.

Sen flyttade vi ut på landet för drygt två år sedan och nu står det fem hästar i stallet :D.
(Alla äger dock inte jag).

Det är faktiskt lite som att cykla, man kommer ihåg det så småningom.
Och man behöver ju inte ha bråttom.

Men jag hade inte skaffat egen häst i eget stall direkt. Det var jätteskönt att stå inackorderad första året så man fick uppdatera sig i lugn och ro, fick tips om "nya saker" som hänt under de åren man inte varit aktiv, vilka tränare som var bra i närheten, ett par extra ögon vid hältor och sår osv. Man behöver ju inte heller fastna för värsta vild-toringen utan ta en lite pålitligare häst-variant.

Så jag tycker absolut du kan ha en foderhäst men rekommenderar att stå inackorderad ett tag först (eller hur du nu hade tänkt, kanske inte skulle ha dem hemma?).

Du har ju haft häst förr, det fixar du, kör hårt :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 589
Senast: Halcyon
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama