Foderhäst med otrevligt beteende

ISABEL

Trådstartare
Min syster har en foderhäst sedan ungefär 3 veckor tillbaka. Det är ett 12 årigt sto av rasen Estnisk sporthäst. Hon är tidigare tävlad på SM-nivå i gymkhana men är väl mer eller mindre grundutbildad i ridningen. Hon bär sig i alla gångarter men har i dagsläget noll kondition och styrka då hon stått i flera år och endast ridits sporadiskt.

Hur som helst så har hon varit en klocka på alla sätt och vis sedan syrran fick hem henne för ungefär 3 veckor sedan. Hennes ägare sa dock att man inte kunde gå in till henne i boxen om man inte tog på henne grimman direkt. Hon kunde annars vända upp rumpan och kicka och visst, det stämmer. Det beteendet har hon visat från första stund hos min syster, men häromdan visade hon även det beteendet när jag ledde henne och min syster gick strax bakom henne. Hon kickade inte bara en gång utan flera gånger och även om syrran sedan gick 5-6 meter bakom henne gick hon hela tiden och höll ett öga på henne med bakåtstrukna öron.

Hon har även en olat att hon ska buffa och klia av sig när man ridit och hon är skummig i munnen. Det tillåter vi givetvis inte, men hon försöker.

Idag skulle min syster rida barbacka på henne. Det har hon gjort två gånger tidigare. Hon ledde iväg henne från stallet och skulle hoppa upp på henne från en sten. När hon ställt henne bra intill en sten, drar hon plötsligt tyglarna ur händerna på syrran och vänder sig mot henne och ställer sig på bakbenen. Frambenen viftar hon, vad syrran uppfattar det som, hotfullt mot henne. Syrran blev så paff att hon inte visste vad hon skulle göra. Hon hade inte alls varit sur innan utan det kom som "en blixt från en klar himmel". Syrran vågade knappt ta i henne efteråt men gjorde det i alla fall och ledde in henne på ridbanan igen och gick med henne där några varv för att sedan släppa ut henne i hagen igen.

Hon undrar nu vad det är med hästen? I ridningen är hon ALLTID pigg och framåt, med öronen framåt. Aldrig någon protest! Hon lyssnar på minsta hjälperna och är verkligen en kanonfin ridhäst. Men från marken har hon nu mer och mer börjat visa en dominant(?) sida. Handlar det om att hon inte blivit ordentligt uppfostrad av sin ägare? Testar hon syrran? Eller vad handlar det om? Syrran är ingen nybörjare. Hon är 40 plus och haft flera hästar innan.

Tacksam för era tankar och tips!
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Hur som helst så har hon varit en klocka på alla sätt och vis sedan syrran fick hem henne för ungefär 3 veckor sedan. Hennes ägare sa dock att man inte kunde gå in till henne i boxen om man inte tog på henne grimman direkt. Hon kunde annars vända upp rumpan och kicka och visst, det stämmer. Det beteendet har hon visat från första stund hos min syster, men häromdan visade hon även det beteendet när jag ledde henne och min syster gick strax bakom henne. Hon kickade inte bara en gång utan flera gånger och även om syrran sedan gick 5-6 meter bakom henne gick hon hela tiden och höll ett öga på henne med bakåtstrukna öron.

Hon har även en olat att hon ska buffa och klia av sig när man ridit och hon är skummig i munnen. Det tillåter vi givetvis inte, men hon försöker.

Idag skulle min syster rida barbacka på henne. Det har hon gjort två gånger tidigare. Hon ledde iväg henne från stallet och skulle hoppa upp på henne från en sten. När hon ställt henne bra intill en sten, drar hon plötsligt tyglarna ur händerna på syrran och vänder sig mot henne och ställer sig på bakbenen. Frambenen viftar hon, vad syrran uppfattar det som, hotfullt mot henne. Syrran blev så paff att hon inte visste vad hon skulle göra. Hon hade inte alls varit sur innan utan det kom som "en blixt från en klar himmel". Syrran vågade knappt ta i henne efteråt men gjorde det i alla fall och ledde in henne på ridbanan igen och gick med henne där några varv för att sedan släppa ut henne i hagen igen.

Hon undrar nu vad det är med hästen? I ridningen är hon ALLTID pigg och framåt, med öronen framåt. Aldrig någon protest! Hon lyssnar på minsta hjälperna och är verkligen en kanonfin ridhäst. Men från marken har hon nu mer och mer börjat visa en dominant(?) sida. Handlar det om att hon inte blivit ordentligt uppfostrad av sin ägare? Testar hon syrran? Eller vad handlar det om? Syrran är ingen nybörjare. Hon är 40 plus och haft flera hästar innan.

Tacksam för era tankar och tips!

Rätt kul att du tror att det är ägaren som inte uppfostrat hästen ordentligt :D
Allting kommer ner till kommunikationen med hästen. Vem är det som bestämmer av de två ?
Hästar kommunicerar helt tiden med människor men de flesta (95%) kan inte läsa av en häst. Vem tänker på att svansviftningen är en varning när man går bakom tex ?
Det din syrra måste göra är att :
1. Studera hästar. Lära sig hur hästar kommunicerar.
Hästar har en hierarki och de "puschar" varandra och människor för att sätta sig över en. Det är så hierarkin etableras. Din syster är helt enkelt lägre i rang än hästen. Grattis :D
2. Börja markarbeta hästen INNAN hon hoppar upp. Lära sig hur man stannar en häst med kroppsspråket, får hästen att bli mer uppmärksam helt enkelt.

Behöver du fler tips:
http://www.youtube.com/user/horseawareness/videos
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Min syster har en foderhäst sedan ungefär 3 veckor tillbaka. Det är ett 12 årigt sto av rasen Estnisk sporthäst. Hon är tidigare tävlad på SM-nivå i gymkhana men är väl mer eller mindre grundutbildad i ridningen. Hon bär sig i alla gångarter men har i dagsläget noll kondition och styrka då hon stått i flera år och endast ridits sporadiskt.

Hur som helst så har hon varit en klocka på alla sätt och vis sedan syrran fick hem henne för ungefär 3 veckor sedan. Hennes ägare sa dock att man inte kunde gå in till henne i boxen om man inte tog på henne grimman direkt. Hon kunde annars vända upp rumpan och kicka och visst, det stämmer. Det beteendet har hon visat från första stund hos min syster, men häromdan visade hon även det beteendet när jag ledde henne och min syster gick strax bakom henne. Hon kickade inte bara en gång utan flera gånger och även om syrran sedan gick 5-6 meter bakom henne gick hon hela tiden och höll ett öga på henne med bakåtstrukna öron.

Hon har även en olat att hon ska buffa och klia av sig när man ridit och hon är skummig i munnen. Det tillåter vi givetvis inte, men hon försöker.

Idag skulle min syster rida barbacka på henne. Det har hon gjort två gånger tidigare. Hon ledde iväg henne från stallet och skulle hoppa upp på henne från en sten. När hon ställt henne bra intill en sten, drar hon plötsligt tyglarna ur händerna på syrran och vänder sig mot henne och ställer sig på bakbenen. Frambenen viftar hon, vad syrran uppfattar det som, hotfullt mot henne. Syrran blev så paff att hon inte visste vad hon skulle göra. Hon hade inte alls varit sur innan utan det kom som "en blixt från en klar himmel". Syrran vågade knappt ta i henne efteråt men gjorde det i alla fall och ledde in henne på ridbanan igen och gick med henne där några varv för att sedan släppa ut henne i hagen igen.

Hon undrar nu vad det är med hästen? I ridningen är hon ALLTID pigg och framåt, med öronen framåt. Aldrig någon protest! Hon lyssnar på minsta hjälperna och är verkligen en kanonfin ridhäst. Men från marken har hon nu mer och mer börjat visa en dominant(?) sida. Handlar det om att hon inte blivit ordentligt uppfostrad av sin ägare? Testar hon syrran? Eller vad handlar det om? Syrran är ingen nybörjare. Hon är 40 plus och haft flera hästar innan.

Tacksam för era tankar och tips!

Har ni kanske redan tänkt på... men har ni kollat att hon inte har ont någonstans? Hon är ju förmodligen inte musklad nämnvärt med den lilla ridning som vart innan ni fick henne? Igångsättningen hur har ni gjort med den tar låång tid att sätta igång en häst som vilat länge går det för fort kan allt möjligt börja spöka.
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Personligen skulle jag ge hästen lite mer tid att komma tillrätta i sitt nya hem och med sina nya människor men om beteendet inte upphör inom rimlig tid skulle jag lämna tillbaka hästen. Jag skulle inte riskera min hälsa eller slösa min tid på en häst som är farlig och som jag dessutom inte äger. Kanske inte det svaret du ville ha men det är lite så jag resonerar.
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

usch vad tråkigt när det blir så!

Jag håller med föregående talare, lämna tillbaka den om det inte löser sig inom en rimlig framtid.
Det är inte värt det när det inte är ens egen häst!
Visst kan det bero på att hästen försöker "sätta" sig på din syster, men hur kul är det om man skaffat sig en foderhäst som man hade tänkt skulle vara lugnt och trevlig och som sen inte är det man förväntat sig.

Har ni kollat med ägaren? denne kanske har lite tips:)
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Lustigt för det kan ju vara ngt fysiskt fel men då löser sig det också bara de dominant backar hästen så den vet vem som är chef :D?
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Nej, det löser ETT problem.

Det är det här jag menar med att folk ska hålla på och försvara hästars beteende.
När ska folk förstå att det inte funkar med mänsklig psykologi på hästar ?
Visst, det kan vara ett fysiskt fel, men varför låter det så, så fort någon har problem med sin häst ?
Jo, för att man vill slippa ta ansvar. Man vill slippa se över "Vad är det för fel jag gör egentligen ? Kan jag ändra något med mig själv och hur jag hanterar min häst ?"
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Hej!

Utan att vara alltför tråkig så finns det faktiskt hästar som inte fixar att man är på marken och håller på. Min kompis hade en sån, hon hade flera mycket duktiga NH-personer ute och ALLA ansåg att hästen borde tas bort för "den var galen". Hon fortsatte dock hantera den på "vanligt svenskt sätt" (med lite extra försiktighet) och då funkade hästen många gånger bättre (och i många år framåt).

Med det sagt tycker jag inte att ni själva ska försöka "ta kommandot" över hästen, utan faktiskt ta hjälp. En häst som så tydligt visar att den inte vill ha någon bakom sig (eller framför sig?) kan bli riktigt farlig- vilket ni nog också insett. Det låter som om det inte litar på er, men det är svårt att få en hästs förtroende när de har den här typen av problem med människor.

Hade det varit min hade jag försökt hitta en duktig hästvänlig tränare som kunde hjälpa mig med problemet, nu är hästen inte er så ni borde nog fundera på att lämna tillbaka den.

/Lavinia,
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

*Knapplån*

Tacksam om alla här kan föra diskussion på mogen nivå utan hink och spade, om vems sätt som är bäst eller inte. Själv har jag aldrig behövt tvinga min häst eller mina sköthästar att flytta på fötterna för att visa att det är jag som bestämmer. Jag visar de djur jag hanterar den respekt de förtjänar och de väljer då förhoppningsvis att lyssna på mig, vare sig jag går snett o vint, har krycka i handen eller parkerar rullatorn utanför box och eller hage, för att gå in och rätta till täcke eller annan hantering. Jag försöker helt enkelt inte göra stor affär, utan gör vad jag ska. Fungerar det inte, skäms jag inte för det utan ber om hjälp.

Med vänliga hälsningar

Moderator, för närvarande hästlös och därför bara människa
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Knapplån
Med bakgrund som gymkhanaponny så kan den associera lite annorlunda, tänker på den misslyckade uppsittningen.
Tänk på att den är van vid att man slänger sig upp och sen snabbt iväg. Den kanske älskar den detta och blir ivrig, eller så avskyr den det egentligen, och ser sin chans att slippa. Särskilt om den uppfattar din syster som en vekare flockledare än sina förra ägare.

Om det är en bra häst så tycker jag att man ska jobba med den efter dens förutsättningar. Finns det möjlighet att låta bli att gå i baken på den osv så gör inte det. Förutsätter dock att man har den installad där det fungerar, och att inte barn ska vara nära den.
Sånt som måste göras med den måste din syster ta igenom. Alltså typ kratsa hovar eller vad man nu kan tänka sig.
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Knapplån
Med bakgrund som gymkhanaponny så kan den associera lite annorlunda, tänker på den misslyckade uppsittningen.
Tänk på att den är van vid att man slänger sig upp och sen snabbt iväg. Den kanske älskar den detta och blir ivrig, eller så avskyr den det egentligen, och ser sin chans att slippa. Särskilt om den uppfattar din syster som en vekare flockledare än sina förra ägare.

Om det är en bra häst så tycker jag att man ska jobba med den efter dens förutsättningar. Finns det möjlighet att låta bli att gå i baken på den osv så gör inte det. Förutsätter dock att man har den installad där det fungerar, och att inte barn ska vara nära den.
Sånt som måste göras med den måste din syster ta igenom. Alltså typ kratsa hovar eller vad man nu kan tänka sig.

Smart tänkt med kopplingen mellan gymkana och barbackauppsittningen! Hade jag aldrig tänkt på!
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Min syster är 40 år gammal och har haft egna hästar sedan hon var riktigt ung, liksom jag som är 25 år gammal. Vi har haft alla möjliga typer av hästar tidigare, men aldrig någon häst som stegrat sig eller sparkat mot människor.

Jag har varit och tagit hand om henne själv 3-4 gånger och hon har aldrig lagt öronen bakåt åt mig. Hon lyssnar på minsta vink och är jättetrevlig. Hon står alltid lugnt och stilla vid uppsittning. I ridningen är hon mer lat än pigg, åtminstone om man rider på ridbanan där det är jobbigt. ;) I skogen går hon mer framåt, men är absolut inte stark eller dum på något sätt. Det var sist när syrran kom förbi stallet och jag precis ridit färdigt, som vi skulle in i stallet och hon gick bakom henne, som hon blev SKITSUR och sparkade mot syrran ett par gånger.

Dagen efter skulle syrran rida henne barbacka och när syrran då ska hoppa upp från en sten, drar hon tyglarna ur händerna på henne och reser sig upp och slår med frambenen mot henne. Det tyckte syrran var otäckt och hon blev rätt chockad för precis innan hade hon lugnt och stilla stått och tuggat gräs. Blev hon SÅ sur för att hon inte fick äta, eller? :cautious:

Syrran har pratat med ägaren som blev rätt chockad. Hon ska tydligen aldrig stegrat sig eller sparkat mot människor innan. Hon tyckte att vi skulle vara noga med att inte ge henne godis eller låta henne äta ute när man rider. Om det skulle hjälpa, har jag ingen aning om men syrran ska ge det en chans.

Givetvis tar syrran det lugnt med hästen. Hon rider kanske henne 2-3 dagar i veckan och det är inga direkta krav som ställs. Hon vill mer bygga upp konditionen.
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Jag har haft liknande problem när jag skulle sälja mitt sto. Med nästa ägare började Hon stegra sig i stallgången,vägrade tränsas, kunde inte longeras i ett varv osv osv.
Det slutade med att vi fick ta tillbaka hästen och hon har aldrig betett sig såhär med vaeken mig eller min pappa. Vi behandlar hästen med respekt och konsekvent hantering. NH har vi också hållt på med lite. Tror detta faktiskt bara handlar om att hästen ser sig som ranghög i jämförelse med din syster. Vårt sto beter sig nu exemplariskt, sen är det ju inte lätt att sätta fingret på vad man gör rätt respektive fel när man är i situationen själv.

Jag skulle nog ta ut en tränare inom NH o börja med att jobba hästen ifrån marken.
lycka till!
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Hon har även en olat att hon ska buffa och klia av sig när man ridit och hon är skummig i munnen. Det tillåter vi givetvis inte, men hon försöker.

När en häst skummar mycket i munnen så sitter bettet inte bra och hästen försöker oftast klia sig efter man ridit när tränset tycker på dom känsliga nerverna i ansiktet. Det är någonting jag läst, försökte hitta fakta om VART jag läst det men har inte tid att sitta och läsa igen massor just nu ! Kan leta referens på detta sen om så önskas ! :)
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

När en häst skummar mycket i munnen så sitter bettet inte bra och hästen försöker oftast klia sig efter man ridit när tränset tycker på dom känsliga nerverna i ansiktet. Det är någonting jag läst, försökte hitta fakta om VART jag läst det men har inte tid att sitta och läsa igen massor just nu ! Kan leta referens på detta sen om så önskas ! :)

VAR har du läst det? Det första jag fick lära mig, innan jag ens slutade med blöja, var att hästar som skummar i munnen trivs och arbetar bra.

Läs själv här vad experterna säger: http://equipage.se/index.php?option...919:varför-skummar-hästen-i-munnen?&Itemid=93
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Det kommer att komma ut en NH-tränare framöver och när syrran berättade om hästen per telefon, berättade NH-tränaren att hennes beteendet säkerligen kommer av att hon under flera år inte haft några rutiner (hon har ju bara gått i hagen och ridits lite då och då) men nu har hon fasta rutiner med in- och utsläpp morgon och kväll, fodringar tre gånger om dagen och ridning nästan dagligen.

I helgen ska jag rida och ta hand om henne. Med mig har hon aldrig gjort något, så jag hoppas att det ska gå bra i helgen. :)

Tack för er hjälp!
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Det låter ju som om hästens krav ökats ganska drastiskt - även om de inte är höga. Jag skulle nog hålla ett öga på ryggen och kroppen i övrigt för att utesluta att hästen har träningsverk eller nåt sånt. Dessutom kan hon ju vara lite mentalt slut efter miljöombyte och annat. Mycket tid i hagen och fler vilodagar än en emellanåt så att hon får återhämta sig ordentligt behövs nog.
 
Sv: Foderhäst med otrevligt beteende

Hennes ägare sa dock att man inte kunde gå in till henne i boxen om man inte tog på henne grimman direkt. Hon kunde annars vända upp rumpan och kicka och visst, det stämmer

O sen
Syrran har pratat med ägaren som blev rätt chockad. Hon ska tydligen aldrig stegrat sig eller sparkat mot människor innan
:crazy:
Börja med att locka på hästen så den kommer med huvudet först. Var en trevlig prick.
Solklart har den varit med om ngt obehagligt.

att den kliar sig mot folk är en sak som de fortsätter att göra, för att de har fått göra så.

håll inte på att konstra till det med NH.. på ett sto som redan är lite..
Förutsätt inte att allt går bra, utan ta nya saker vartefter hon blir trygg med er.

Jag har en 13 åring hos mig nu som jag behandlar som en 2-3 åring o alla olater är snart bortblåsta. Gör om- gör rätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 829
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 150
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 804
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp