Foderhäck?

Gelina

Trådstartare
Vill gärna ha tips på lösningar för att slippa undan att fodra på marken. Ger inte fri tillgång utan uppvägda givor. Är inte ute efter att förlänga ättiden utan vill endast komma upp från marken.

Hästarna ska såklart inte kunna fastna. Framförallt en av dem är väldigt pillrig och finurlig, så finns det minsta risk att fastna gör han nog det...

Ett kort tag körde vi med lastpallar med pallkragar. Tyckte dock att hästarna slet ut allt hö direkt och så åt de ändå från marken, så det hjälpte inte så mycket.

Tak över vore ett plus, då kan jag lägga ut morgondagens foder på kvällen före.

Finns det någon variant där ätställningen är ok för hästar i olika storlekar, både mindre ponnyer och stora hästar? Eller spelar det inte så stor roll om de inte står parkerade där hela dagen? Normalt får de två givor ute om dagen, varje giva räcker ca två timmar. Resten äter de i boxen direkt på golvet.

Så vilken typ av foderhäck eller annat använder ni? Både färdigköpta och egenbyggda lösningar är av intresse :)
 
Sv: Foderhäck?

Här är mina hästar..

1476659_10152078570426797_823956837_n.jpg
 
Sv: Foderhäck?

Vi använde halvpallar med påspikade plank på sidorna. Inte högt, bara så det kom upp från marken. Tog 1 timme att göra 4 st, billigt och lätt att flytta.

Men det kräver ju att hästarna inte är vansinnigt begivna att trampa upp i konstruktionen.
 
Sv: Foderhäck?

Det har vi provat men tyckte att de slet ut allt foder och åt från marken ändå. Samt att en av dem tvunget skulle stå i lådan hela tiden. Synd, för det är ju en billig och enkel lösning.
 
Sv: Foderhäck?

Under åren har vi gått igenom massor med egenbyggda konstruktioner, utan tak, där vissa varit bättre än andra. Våra hästar går på lösdrift med ligghall, och oftast finns 3-5 hästar i samma hage, beroende på om det finns något föl eller unghäst i gruppen. Numera matar vi med rundbal.

Bland hembyggen gillar vi nog lastpall med två pallkragar på höjden bäst. Billigt, kan bli nästan gratis om kan få pallar och pallkragar, och håller oftast hela säsongen utan reparationer om man byggt dem noggrant.

Man måste dock sätta fast pallkragarna ordentligt både i pallen och med varandra, med vinkeljärn och plattjärn. Vi sätter två vinkeljärn på långsidorna och ett på kortsidorna, och lika många plattjärn.

En köpt förhållandevis billig rund foderhäck för häst i metall ärhållbarare och bättre.

I år har vi investerat i en takad foderhäck liknande den fio visar på bild.
Nästan inget spill blir det, och alla får komma fram och äta.

Mitt råd är kör med pallkragsvarianten och spara ihop till en takad metallfoderhäck! Den är så bra!
 
Sv: Foderhäck?

Bland hembyggen gillar vi nog lastpall med två pallkragar på höjden bäst. Billigt, kan bli nästan gratis om kan få pallar och pallkragar, och håller oftast hela säsongen utan reparationer om man byggt dem noggrant.

Man måste dock sätta fast pallkragarna ordentligt både i pallen och med varandra, med vinkeljärn och plattjärn. Vi sätter två vinkeljärn på långsidorna och ett på kortsidorna, och lika många plattjärn.

Syrran har gjort nåt liknande i vårt stall och då kan de ju inte dra ur höet! Gäller bara att se till att det inte är helt tätt nertill så vatten osv kan rinna ut. Annars en jättebra och billig lösning.
 
Sv: Foderhäck?

Vi har stora potatislådor av trä. Fungerar alldeles utmärkt, och håller år efter år. På de åtta år vi använt sådana har vi bara bytt ut två stycken.
 
Sv: Foderhäck?

Vi har stora potatislådor av trä. Fungerar alldeles utmärkt, och håller år efter år. På de åtta år vi använt sådana har vi bara bytt ut två stycken.

Jag har med avundsjuka tittat på andras potatislådor av trä, som använts som foderhäckar. Stadiga konstruktioner har det varit, i kraftigt virke.

Men när man bor i ett område med få potatisodlare, så har det varit lögn att få tag i sådana. Det finns aldrig några till salu på blocket eller så häromkring.

Var/hur har ni hittat era?
 
Sv: Foderhäck?

Vi har en lådfabrik bara någon mil bort.
Och så vimlar det av potatisodlare här (Bjäre) :)
 
Sv: Foderhäck?

Jag har skaffat pall och pallkragar. Enkelt, billigt och man kan få den höjd man vill. Mina hästar äter var för sig, så jag har halvpall.

Innan har jag haft en slags lådor med pall i botten som mammas exsambo fick bildelar från Tyskland på. Blir ju ungefär samma stuk som med pallkragar, men de var klara från början. Fungerat fint - men har förbrukar alla som finns nu (de käkar en del på träet mina bävrar).

Jag betalade 20 kr/st för pallkragarna och 10 kr/st för pallarna. (Har 2 pallkragar/pall, har två ponnyer, en B och en D)

Tak däremot får man ju ordna på annat vis.

STOR fördel med lösning med pall är att förutom om den frusit fast, så det är lätt att med bara människokraft (ingen maskin) flytta dem ifall det blir upptrampat runt om.
 
Sv: Foderhäck?

20130824_153645_521c59989606ee6258cf456b.jpg

Här är min konstruktion. Det ligger 2 lager med betongplattor som "golv" i lådan för att få rejäl vikt. Pallfragarna är fastspikade i stolparna. Jag flyttar den med lastmaskinen så jag har inte spikat igen de hålen. Lite överbliven takpapp på taket. Hönätet motverkar spill så det tycker jag är bra.
 
Sv: Foderhäck?

Jag använder ett badkar. På sommaren användsbadkaret som vattenkar. Nu på vintern lägger jag hö i badkaret. Har plockat bort proppen så det inte ska bli vatten ståendets i badkaret när det används som foderbord.

/Lizzie
 
Sv: Foderhäck?

Vi har också potatislådor, helt överlägset pallkragar som jag också testat. Islänningarna kan äta ur dem, men mindre än så vet jag inte.
 
Sv: Foderhäck?

Så fort stallet blir helt vårt ansvar, kommer jag köpa en foderhäck som rymmer en hel storbal, ställa den mot staketet, alltså så att tre sidor endast är tillgängliga för hästarna.
Och den fjärde sidan tillgänglig för mig med lastmaskinen, utan krångel med att åka in i hagen och grindöppnande osv.
Dyrt? Ja.
Värt det i att slippa släpa dessa eländiga höpåsar och fylla i näten i hagen? Ja!!!!!
 
Sv: Foderhäck?

KL

Tack alla som svarat! Verkar som att de flesta använder någon typ av låda. Tyvärr tror jag inte att det fungerar här, eftersom min ena häst ställer sig i lådorna och jag är rädd att han skadar sig. Gör vi dem större/högre borde han låta bli men då blir det svårt för små ponnyer att komma åt maten.

Nät vill jag inte ha, av flera anledningar.

Vi får se om vi kommer fram till något. Fortsätt gärna tipsa i tråden :)
 
Sv: Foderhäck?

KL

Tack alla som svarat! Verkar som att de flesta använder någon typ av låda. Tyvärr tror jag inte att det fungerar här, eftersom min ena häst ställer sig i lådorna och jag är rädd att han skadar sig. Gör vi dem större/högre borde han låta bli men då blir det svårt för små ponnyer att komma åt maten.

Nät vill jag inte ha, av flera anledningar.

Vi får se om vi kommer fram till något. Fortsätt gärna tipsa i tråden :)

Du kan göra en hög låda med "urtag" så små ponnyer kan äta om du är rädd att din stora ska ställa sig i lådan.

Säg att lådan är 120 cm hög. Då når en shettis på 1 m i mankhöjd inte ner i lådan. Då gör du en (eller helst flera) luckor i lådan. Där kan shettisen dra ut tussar och äta.

Ja rent teoretiskt skulle en stor häst kunna lyckas peta in ett ben där, om den ansträngde sig enormt och hittade rätt vinkel. Men det är en skaderisk med vattenhinkar, vattenkoppar, krubbor osv om man tar med alla förekommande risker.

Annars, om det fungerar, så ha en hög låda till de stora, och ett traktordäck till de små då. Eller ha traktordäck till alla, och grusa ytan under.
 
Sv: Foderhäck?

Hos förra medishästen fanns det trälådor i hagen med lock åt vardera hållet där man la i hö. Locken låstes med sprintar så att hästarna inte skulle kunna öppna dem eller att de blåste upp. På kortsidorna var det helt täckta med träskivor men långsidorna var det kompostgaller på och hästarna åt genom gallret. Sidorna med kompostgaller lutade en aning inåt så att nedre delen hamnade lite i skydd under locket. Tyvärr saknar jag bild på det.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 473
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 734
Senast: Lindah
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 039
Senast: Lobelia
·
Anläggning Hej! Här börjar planeras för att bygga ett vindskydd för att kunna ha hästar på lösdrift hemma. Nu står mina hästar hos andra på...
Svar
10
· Visningar
13 994
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp