G

Gilda

:banana: Hej:banana:
ill inte få en massa skit för att jag inte har analyserat hö.
Men jag undrar om jag kan öka på lusern och minska på kornet i stället.
jag ger nu morgon 4 dl betror och 2 kg korn
Kväll 4 dl vetekli,1,5 kg korn och 1 kg lusern

Hästen har nästan fri tillgång på hö fodrar med hö 3 ggr i hagen och själv klart får han även på kvällen.Vilket han oftast inte har ätit upp till morgonen........

Sv: Fodergiva

Lusern och korn är ju inte riktigt samma sak, så ökar du lusernet för att "kompensera" en minskad korngiva kommer foderstaten som helhet innehålla mer protein och/eller mindre energi (beroende på hur du räknar när du byter ut, på vikts-, protein- eller energibasis). Tror du detta passar din häst är det klart att du kan byta korn mot lusern.

Sv: Fodergiva

Om du vill samtidigt öka lite på proteinmängden så varför inte? Lusern är alltid ett bra alternativ eftersom det är GROVFODER.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 663
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama