foderfunderingar

Ellyne

Trådstartare
Jag som trodde att jag hade någorlunda koll på foder och foderstater, men ibland står man ju helt handfallen. :(
Hästar är individer och det finns ingen tabellhäst, jag vet det. Men att det är så otroligt svårt!

I somras vad gräset frodigt och hästen mådde bra, höll sig fin i hullet, jättefin i pälsen och fina muskler. Sen kommer han in på stall, tappar i princip allt pga dåligt oanalyserat hö. Lyckas fodra upp så han blir ok med många kilo lusern hack.
Sen flyttade han till lösdrift, fri tillgång och nu ser han ut som en jäkla raggsocka. Han är inte smal men betydligt mer omusklad. Pälsen är sträv och han har blivit skavkänslig. Att musklerna försvunnit kan bero på hans problem med kroppen, vi började om från scratch, men har ändå ridit mkt och klättrat så han borde inte vara såå tanig.

Enligt analys borde han få i sig tillräckligt och t.o.m mer är nödvändigt.
Nu när han inte står på stall är det omöjligt att få i honom samma mängd lusern som han blev så fin på (han vill inte äta mer än 0,5-1 kg -pellets- när han inte kan stå inne i boxen och få det över natten). Så det blir lite lusern+några dl soja. 1 månad- inget händer.
Olja för pälsen funkade inte, han blev tokig.

Ibland känns det som att man inte kommer nånvart på en grovfoder-foderstat... Att man måste tillsätta kraftfoder. Det bär emot en grovfoderpredikande person som mig. "Alla" välmusklade (tävlings)hästar äter kraftfoder, eller??? :grin: :crazy:

Vad tycker ni? Vad skulle ni göra?
Tack för att ni läste allt.

Sv: foderfunderingar

Om inte grovfodret innehåller tillräckligt med protein eller energi MÅSTE man ju ta till kraft eller byta hö. I år är det proteinet som fattas hos oss. Och inte lite heller. Så det är bara att handla.

Räcker inte grovfodret måste du ju ge kraftfoder. Jag täcker också nästan hela foderstaten med grovfoder, men två av tre av mina hästar får lite kraftfoder också, och de mår inte sämre för det. Så länge basen finns i en ordentlig grovfodergiva är det ju finfint och har knappast någon större negativ påverkan på matsmältningen kan jag inte tänka mig. Hur mkt soja handlar det om då?

Kan han bara få kraftfoder en gång om dagen? Jag kan tycka att det verkar besvärligt att ha en svårfödd häst på lösdrift, blir meckigt om man trots bra grovfoder måste tillsätta mkt som de andra hästarna inte får äta, man kan ju inte ge hur mkt som helst i taget. Det bästa vore kanske att ha en stallplats med mkt utevistelse så han ändå får stå själv några timmar per dygn och äta ett par rejäla mål.

Om pälskvaliteten är dålig kan det helt klart vara brist på aminosyror(protein), men ni verkar ha analys och allt är i sin ordning. Mans får ju räkna med viss isbjörnseffekt såhär vintertid;). Dessutom ökar ju energibehovet när det blir såhär kallt, så du får kanske lägga till extra mål nu om du inte ser att hästen får i sig så mkt grovfoder att det räcker. Några tankar från mig bara..

Bra hulluppbyggande foder: krafft rehab eller groov 125, kornkross, hippo alfa, lucern(om hästen äter tillräckligt mkt), olja (verkade inte fungera bra..?) sedan kan man lägga till betfor, linfrökaka eller linfrön(stöpta), foderjäst. Helst beroende på höanalysen. Finns ju sjukt mkt olika färdigfoder att välja på också, beroende på plånbok.

Ja det är väl så, känns snopet när man väl har en analys och sen funkar det inte iaf. Det handlar inte om små felmarginaler liksom.
Har du nåt tips om kraftfoder som kan passa?

Ja det är väl så, känns snopet när man väl har en analys och sen funkar det inte iaf. Det handlar inte om små felmarginaler liksom.
Har du nåt tips om kraftfoder som kan passa?

Jaa så är det ju.. men alla mina hästar ligger långt över vad de "borde" behöva enligt tabell. Eller vad sägs om stoet som borde äta ca 60 Mj men måste ha 95-100Mj? Och det är i lugn träning ca 4-5 dagar per vecka. Eller ett annat sto som borde käka typ 50 Mj men äter 70. Den tredje borde behöva ca 65 Mj men äter också den runt 95(d-ponny). Och alla är i lagom hull och börjar tappa om jag minskar. :laugh: Och det är små rackare på 142-152 cm i mankhöjd. Så det är bara att fodra på och skriva upp vad den äter när den håller sig fin och ge det nästa år med. Finjustera får man göra ändå.

Senast ändrad:

Tack så mycket för hjälp!
Han får 3 dl soja som kanske ska ökas till 4-5 dl. Vågar inte öka på för mycket av just soja.
Han kan bara få kraftfoder när vi är där och ska rida, dvs en gång om dagen. Rent praktiskt är det lättare med foder när man har boxplats, man har mer kontroll mm. Men det känns ändå som att lösdrift är bättre för honom, utevistelsen och fri tillgång bla. När det är kallare nu kan han äta precis så mkt han vill och behöver för att hålla värmen.
Pälsen är riktigt taskig nu, ok att han blir isbjörn :) men han är känslig i pälsen också.
När det gäller foderval är det svårt att utgå efter analysen eftersom analysen säger att han borde vara tiptop. ;) Så man får fodra efter ögat bara.
Om man ska utgå efter 1-3 fodermedel (känns onödigt att proppa i honom massa olika) vilka skulle vara mest lämpliga tycker du? Mer lusern eller olja är tyvärr uteslutet.

Eftersom han bara äter 1 gång per dag är inte lusern det bästa, det krävs rätt mkt för att få ordentlig effetk och det brukar inte vara det hästarna kastar sig på direkt om de redan har fri tillgång på ett gott hösilage.

Jag skulle kanske säga såhär om man ska hårddra det:

Om proteinkvoten i silaget är över 7 (dvs smältbart råprotein/Mj):
Skulle använda ett foder för att ge "lite mer av allt", dvs inte nödvändigtvis något jätteproteinrikt: Havre, kornkross, betfor, hippo basic, hippo müsli, kanske mash från dynavena, kraffts foder (utom krafft protein eller breed) osv. Finns hundratals alternativ, tror att granngården och även mustang har en havrefri müsli som ska vara okej om temperamentet bli för svårhanterat med havre i fodret.

Ganska energirikt men med "normal" proteinhalt. Billigast är ju havre och korn. Välj en som hästen och plånboken tycker om. :)

Kvoten under sju:

Krafft rehab, breed, hippo alfa, kanske groov 125. Eller ge soja och kombinera med ett av fodermedlen jag föreslog vid lite högre kvot.

Var lite försiktig med mkt soja om kvoten redan är hög i silaget, kan vara skadligt för njurarna att få för stora givor då. Foderjäst kan ge bra effekt på pälsen, men då får du snåla en aning till med sojan då det också är proteinrikt.

Tack snälla. Kvoten är på 7,1. Ska kolla upp de olika alternativen och se vad som blir bäst.
Är det nån vits att ta lite av varje eller kan man hålla sig till 1-2kg färdigfoder? (och lite soja som vi ändå har kvar)

Nä, det blir ett himla knåpande att köpa en massa olika, det räcker bra med en sort. De flesta färdigfodren innehåller olika kombinationer av ungefär samma ingredienser ändå, så det är onödigt att köpa alltför många sorter. Hoppas det fixar sig:)

Om det är protein som behövs så kan jag tänka mig att 3 dl kan vara för lite. Det är ju inte mer än ca 200 gram. Hur stor är hästen? Du kan ge 100 gram per 100 kg häst. Jag antar att den väger mer än 200 kg.

Om du ger det i samband med att den står inne ett tag så hinner den antagligen ta upp i alla fall en del av sojan innan den äter mer grovfoder.

Han väger nästan 600 kg. Vi hade planerat öka sojan, men nu kommer vi komplettera den med kraftfoder istället. (Delvis för att han inte är jätteförtjust i den där sojan)

Varför kan ni inte fodra kraftfoder oftare? Kom överens med någon annan på lösdriften om att de tar in din häst och ger honom kraftfoder medan de rider. Annars får du helt enkelt ta dig dit själv en extra gång per dag.

Lusern i stråform i lösdriften är annars ett tips men det riskerar ju att bli uppätet av de andra.
Är det proteiner eller energi du upplever att han saknar? Krafft protein är ju en utmärkt proteinkälla om han inte gillar lusernen i pelletsform men rätt dyrt.
För energin går det att blanda på olja.

Tkr ju oxå att man ska försöka täcka så mkt som möjligt med grovfoder, men räcker det inte så får man ju ge kraftfoder, prova att ge krafft protein om den behöver mer protein? lr lite mer soja? om du inte är på maxgränsen nu?

Jag ger mina hästar Hippo alfa grov.
Jag har ett 22 årigt halvblod sto som aldrig håller hullet eller muskler om man inte ger kraftfoder utöver höet. Lika så mitt 4 åriga fullblods sto som var bra tunn men med detta foder så har hon gått upp massor i vikt samt börjat sätta muskler. Fullblodet får även korn och betfor. Halvblodet äter hippo, havre, betfor.

Troligen så var det bara analyspartiet som var bra..Annars skulle han inte se ut som han gör så tillvida han inte är full av mask eller har taskiga tänder.
Hur ser det ut med mineral -och vitaminerna?

Jag kommer sitta i samma sits som dig från 1 feb. då släpper jag ut min på lösdrift och fri tillgång. Jag har full koll på hur de andra ser ut och ungefär vad de stoppar i sig och jag kommer också behöva komplettera med protein.

Har nu hittat ett foder som fungerar i en låg dos utan att han får spelet och kommer fortsätta med det sen men i koncentrerad form.

Jag kommer också bara ge en gång om dagen när jag är där och vill ha nåt som det inte behövs så mycket av men ändå ska det fylla kraven.
Så jag kommer att ge lucernpellets och koncentrerat potatisprotein som har dubbla värdet mot kraffts p protein. På så vi behöver jag bara ge väldigt lite så både hans kropp och huvud kan få må bra. Alt är att fortsätta med kraffts protein men då blir mängden och kostnaden en helt annan.

Mineralerna täcks med grovfodret. OM jag överhuvudtaget kan lita på analysen... :crazy:

Nu ska han få krafft grund, soja och foderjäst. Får se om han tar sig.

är analysen för hela partiet hö eller bara för vissa balar? Är det årets analys?

Anledningen till att jag frågar är att jag har sett i flera stall här omkring att stallägarna snålat med analysen och bara tagit analys på en åker och inte de övriga. Det kan skilja sig markant mellan olika åkrar.

I ett stall hade de till och med strykit över 2005 års datum och skrivit dit ett nytt med bläckpenna. Jag tvivlar starkt på att värdena skulle vara identiska med tidigare års analys.

Jag har sett analysrapporten så det är årets. Det ska väl gälla hela partiet? Vet dock inte om stallägarn själv tagit analysen eller om den ingick i leveransen.
Det känns som att det fuskas lite med analyser och "man får de siffror man vill få". Och är det riktiga siffror så är de inte tillförlitliga ändå av olika anledningar. Trist. :(

Är det en bra lösdrift med plats för alla hästar i ligghallen.
En del hästar går inte gärna in i ligghallen om fel kompis står därinne.
har han täcke om det regnar och blåser.
Är inte förhållandet bra så lägger hästen mycket av energin på att hålla värmen.

Mitt sto är väldigt lättfödd och har tendenser att bli full av överskottsenergi. Trots det äter hon fler MJ än vad hon borde enligt tabell.

Valacken är inte lika lättfödd men utan att vara jättesvår. Han äter också betydligt fler MJ mot vad han borde, ändå är han aaaningens tunn/omusklad.

Helt ärligt har jag nog nästan aldrig haft en häst som inte ätit kraftfoder. Nu har vi visserligen haft tävlingshästar och hästar som tränats hårt, unghästar och nga avelsston = samtliga behöver ju oftast kraftfoder, men ändå. Ända gången ska väl ha varit de allra minsta ponnyerna när vi hade ridlekis. De gick inte så många lektioner och endast med de minsta ryttarna som inte ställde så höga krav samt att jag red dem ett par ggr/vecka. De fick lite krubbskrammel och mineraler.

Jag kan faktiskt inte förstå varför man skulle dra sig för att stödfodra med kraftfoder? Om hästen behöver mat så behöver den det, no big deal. Först och främst ger jag hö så att mina hästar får sitt tuggbehov tillfredsställt och gärna nga kilo extra så jag ser att de har mkt sysselsättning. Sedan fyller jag på med kraftfoder med det de inte kan få i sig genom höet pga av låga näringsvärden, dålig aptit eller annat.

Tabeller och beräkningar är suveränt när man vill ha en hum om vart man hamnar i foderväg men viktigast är ändå att fodra med ögat. Se till vad just din häst behöver och fodra därefter. Lär dig hur många MJ och smbrp din häst faktiskt behöver, dvs när han var som finast, hur mkt fick han då? Så mkt mat bör han ju uppenbarligen äta :)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka