Foderfråga

Ruskig

Trådstartare
Hej! Jag är inte så hästkunnig men undrar om det finns någon regel som säger att hästarnas foder inte får ta slut? Att man måste köpa nytt hö innan det gamla tagit slut.....? Inser själv att det vore en konstig regel på sommaren....Men jag hörde en diskussion där en beklagade sig att höet varit helt slut och då sade den andra att det kan stallägaren bli anmäld för och åka dit för vid inspektion. Så fråga två, är det stallägarens ansvar att hästarna sköts om? Jag menar att om någon råkar äga ett stall, men inte är hästmänniska själv, men låter hästägare hyra in sig.....Är det då stallägarens skyldighet att se till att alla hästar mår bra?

Vid foderbyte bör hästarna vänjas in på det nya partiet i minst två veckor, helst längre. Det är för att hästarnas magar inte ska få problem utan hinna ställa om sin bakterieflora i tarmarna. Risken för kolik ökar om man inte vänjer in ett nytt grovfoder*.

Om grovfodret är helt slut och hästarna inte får något grovfoder är det såklart dags att anmäla men får hästarna grovfoder som vanligt och nästa leverans av samma parti grovfoder kommer i tid så är det ju ingen fara om det är slut i några timmar. Alla har ju inte förvaringsmöjligheter för hela årets behov utan tar hem i omgångar.

Ja det är stallägarens skyldighet att hästarna sköts om ifall stallägaren hyr ut med service. Hyr du ut ett helt stall och inte har någon del i det alls tror jag inte att du är ansvarig men dumpas hästarna så blir du förmodligen ansvarig eftersom de befinner sig på din egendom.

* Grovfoder är hö, hösilage, ensilage, halm, betfiber och lucern.

Hej! Jag är inte så hästkunnig men undrar om det finns någon regel som säger att hästarnas foder inte får ta slut? Att man måste köpa nytt hö innan det gamla tagit slut.....? Inser själv att det vore en konstig regel på sommaren....Men jag hörde en diskussion där en beklagade sig att höet varit helt slut och då sade den andra att det kan stallägaren bli anmäld för och åka dit för vid inspektion. Så fråga två, är det stallägarens ansvar att hästarna sköts om? Jag menar att om någon råkar äga ett stall, men inte är hästmänniska själv, men låter hästägare hyra in sig.....Är det då stallägarens skyldighet att se till att alla hästar mår bra?
Det finns inget krav i lagstiftningen om att man måste ha foder hemma. Lagstiftningen säger att djuren ska ha mat av bra kvalitet och i den mängd dom behöver.

Om en stallägare blir ansvarig eller inte beror på i vilken lagstiftning som uthyrningen av stallplats hamnar. Hamnar den i hyreslagstiftningen och det är den som hyr som sköter allt med hästen blir inte stallägaren ansvarig.
Om stallägaren däremot tar på sig att göra vissa saker med hästen som att lägga in foder eller släppa ut på morgonen. Då får stallägaren också ansvar för att hästarna sköts på rätt sätt enligt Djurskyddslagen. Det kan bli så illa att stallägaren får själv bekosta foder och vård om en hästägare "råkar" försvinna och lämna sin häst utan tillsyn. Stallägaren kan sedan kräva hästägaren på ersättning men står ändå med ansvaret för hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 908
Senast: Lingon
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 345
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad