Foderfråga...

Sv: Foderfråga...

Bara bra, då har de nåt i magen. Vad jag vet får hästar inte håll, så det är ingen fara.
Vore rätt opraktiskt för ett flyktdjur som äter större delen av sin vakna tid att få håll om de rör sig med mat i magen.
Så mata på bara!

Vad jag lärt mej ska de inte äta inom en timme innan man rider. Kanske är nån gammal regel?

Vad jag lärt mej ska de inte äta inom en timme innan man rider. Kanske är nån gammal regel?

Ja det är en gammal regel som egentligen gäller kraftfoder.

Till Ts
Mata på bara, fri tillgång är bäst och en häst som inte är hungrig presterar bättre.
Hästar är inte som vi som känner mättnad utan det är antalet tuggningar och tiden de tuggar som är viktig, därför är det viktigt att hästen får tillgång till mat dygnet runt så den slipper gå hungrig. Om fri tillgång inte fungerar ska varje mål ha minst 1,5 timmes tuggtid och mellanrummen mellan målen får inte vara mer än tre timmar.

En häst som har ätit presterar bättre eftersom hästens natur säger att den bör äta all vaken tid som den inte behöver fly. Att vi rider är väldigt ologiskt egentligen för hästen, varför springa när ingen fara hotar liksom;) Att den då inte är hungrig är en bra förutsättning för att få hästen med sig istället för mot sig.

När våra hästar inte har helt fri tillgång så ger vi hö två timmar innan ridning så de säkert hinner äta ordentligt.

Bara bra!

Jag har läst teorier (i Plancks böcker?) om magsår, att det skulle kunna bero på att magsyran "skvimpar omkring" i magsäcken när den inte är uppbunden i grovfodermassa.

Nedre delen av magsäcken är ju inklädd i ett skyddande lager där magsyran är tänkt att hålla sig, medan den övre delen är oskyddad. Tydligen uppstår magsår oftast ovanför detta skydd hos hästar som äter lite grovfoder.

Det är en helt annan sak med kraftfoder, det bör hästen få "vila på" innan man motionerar den om det rör sig om större mängder och hårdare träning.

Att rida en runda i skritt och trav direkt efter att hästen ätit 3 dl havre är förmodligen ofarligt... ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka