foderfråga....igen :)

B

blissare

hade ju högt proteinvärde i ensilaget..ändrade runt lite i foderstaten och gav pållen havre o horsespeed..men oj va pigg han blev:crazy:
behöver ju ett foder som inte har så mkt protein..så jag kollar runt lite ,för jag får nog ta bort horsespeeden..eggersman coolmix..nån som använder det???vad tror ni? kan de va bra??eller finns det nått annat som e bra;)

Sv: foderfråga....igen :)

Hur hög är kvoten? Fungerar det att ta bort kraftfodret helt och bara ge ensilage så det täcker energibehovet? Högt kvot fungerar ju oftast så länge det kommer från grovfodret...

-kvoten? det snålades lite med analysen..om de e det du menar så vi fick bara veta energin,ts och smrp.... e ganska ny inom detta med foderstatsuträkningar......

ok..är det mellan gr/kg foder eller är det gr/kg ts?

Du fodrar väl fodret i kg, inte i kg ts? Det är alltid lättast att räkna i kg foder, men kvoten blir ju samma vad du än räknar på, per kg foder eller kg ts.

-ok
analys 1
ts 62%
smrp 43 g/kg foder
energi 6.0mj/kg foder

analys 2
ts 65%
smrp 49g/kg foder
energi 6,2mj/kg foder

Det tas in olika balar så jag vet inte riktigt vilken bal
som används..
har en lättfödd,pigg d-ponny

Kvot analys 1: 7,1

Kvot analys 2: 7,9

Bägge är bra. Har du en lättfödd ponny räcker det nog att bara ge silage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 038
Senast: Kodiak
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Rubinen
·
Foder & Strö Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama