Foderfråga igen...

igbest

Trådstartare
Jag har ju två dvärgschnauzrar, just nu äter dom Orijen men jag tycker att det är lite dyrt, jag skulle vilja ha ett lite billigare alternativ men fortfarande ett foder som är bra. Funderar lite på "färskfoder" men jag är lite skeptisk då skägget inte luktar så gott efter att dom ätit + att jag är lite dålig på att komma ihåg att ta fram ur frysen. Sen så har vi inte så stor frys heller så det ryms inte så jättemycket.

Kan man blanda torrfoder och färskfoder?

Det jag även har reagerat på Orijen är att dom har så mycket "konstiga" ingredienser i sitt foder som: röda linser, kikärter, gröna ärtor, gula ärtor, gröna linser, sillolja (2%), ärtfibrer, jams, soltorkad alfalfa, pumpa, butternutsquash, spenat, morötter, Red Deliciousäpplen, Bartlettpäron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmyntsblad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin. Jag förstår inte riktigt vad dessa tillsatser är bra för.

Jag vill gärna att det är mycket kött i maten.
Någon som kan hjälpa mig med detta?

Jag har ju två dvärgschnauzrar, just nu äter dom Orijen men jag tycker att det är lite dyrt, jag skulle vilja ha ett lite billigare alternativ men fortfarande ett foder som är bra. Funderar lite på "färskfoder" men jag är lite skeptisk då skägget inte luktar så gott efter att dom ätit + att jag är lite dålig på att komma ihåg att ta fram ur frysen. Sen så har vi inte så stor frys heller så det ryms inte så jättemycket.

Det jag även har reagerat på Orijen är att dom har så mycket "konstiga" ingredienser i sitt foder som: röda linser, kikärter, gröna ärtor, gula ärtor, gröna linser, sillolja (2%), ärtfibrer, jams, soltorkad alfalfa, pumpa, butternutsquash, spenat, morötter, Red Deliciousäpplen, Bartlettpäron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmyntsblad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin. Jag förstår inte riktigt vad dessa tillsatser är bra för.

Acana är lite billigare än orijen men ändå ganska högt i köttinnehåll.

Kolla på Purizon. Det är billigare än Acana och Orijen men samma köttinnehåll och spannmålsfritt. Dessutom tillverkas det i Tyskland och inte andra sidan jordklotet.

Jag gillar deras sort Venison and Rabbit bäst.

Annat foder som är prisvärt med okej innehåll är Simpsons spannmålsfria sorter. Tillverkas i Storbritannien.

Tack @Malibu_Stacy dom ska jjag kolla upp :)
Kolla på Purizon. Det är billigare än Acana och Orijen men samma köttinnehåll och spannmålsfritt. Dessutom tillverkas det i Tyskland och inte andra sidan jordklotet.

Jag gillar deras sort Venison and Rabbit bäst.

Annat foder som är prisvärt med okej innehåll är Simpsons spannmålsfria sorter. Tillverkas i Storbritannien.

Min erfarenhet av dvärgschnauzrar och färskfoder är att skägget luktar mest om fodret innehåller fisk. Det går ju att istället tillsätta kapslar med fiskleverolja om en vill, då luktar inte skägget. Mina föräldrar har dvärgschnauzer det var så de gjorde med deras, när hon fick smeknamnet "fisktryne" (med kärlek) så bytte de bort fodret som innehöll fisk och skägget luktade inget mer. Vi ger vår hund färskfoder och vi har en halvfrys, visserligen har vi avsatt en låda till hennes mat vilket betyder att vi har två lådor själva. Alla kanske inte har den möjligheten, vi är trots allt bara två personer och en hund i vårt hushåll. Däremot funkar det bättre för oss att förvara hundmaten i frysen där den inte syns istället för i vår tvåa där vi redan har så mycket grejer överallt!

Mush har ju såna där köttbullar, dom är ju smidiga och tinar snabbt om du skulle glömma att ta fram. Däremot är de ganska dyra i förhållande till annat färskfoder.

Jag gav min dvärg färskfoder under 8 månader och slutade pga hur otroligt äckligt hans skägg blev. Tvättade skägget ett par gånger i veckan för att hålla efter det lite med det luktade ändå illa. Då har Frasse kortare skägg än tex utställningsskäggen.

Jag provade lite olika foder, det sista nötburgare, men det blev inte så värst mycket trevligare.

Jag gav min dvärg färskfoder under 8 månader och slutade pga hur otroligt äckligt hans skägg blev. Tvättade skägget ett par gånger i veckan för att hålla efter det lite med det luktade ändå illa. Då har Frasse kortare skägg än tex utställningsskäggen.

Jag provade lite olika foder, det sista nötburgare, men det blev inte så värst mycket trevligare.

Jag håller med. Mina får färskfoder ibland men inte enbart. Förutom att det blir äckligt i skägget blir skägget också lättare missfärgat pga fukten i fodret.

Hoppas du menar fiskolja o inte fiskleverolja @Taxilock ! Fisleverolja är det våra föräldrar tvingade i oss innan A D droppar var uppfunna. Svårdoserat.

Jag håller med. Mina får färskfoder ibland men inte enbart. Förutom att det blir äckligt i skägget blir skägget också lättare missfärgat pga fukten i fodret.
Kompliterar torrfodret med rent kött då och då som lite extra "lyx" :)

bozita nordic by nature är billigare och min kräsna vovve godkände både fisk och älg, dessutom mycket svenskproducerade råvaror och rätt vettigt innehåll så vitt jag kan läsa mig till (ingen expert precis)
Min har innan ätit Acana och Four Friends men tröttnade på dem.

Ang skägg och färskfoder: tror det beror på skäggkvaliteten om det luktar eller inte. Eller sort av färskfoder.
Mina skäggvovvar luktar inte mer än någon halvtimme efter att de ätit, om det är vom i maten, annars luktar de inte alls.
Tvättar inte skäggen mer än om de ätit skit, den lukten fastnar...

Min dvärgschnauzer äter färskfoder (bravo). Tycker sällan att skägget blir skabbigt eller att han luktar. Förvisso badas han oftare pga andra anledningar men det är mindre än en gång i veckan, varierar mellan olika perioder. Det är i "hamburgare" så det är lätt att dosera och att tina snabbt.

Håller med om att de oftast inte blir äckliga av Bravo-burgarna.
Men just missfärgningen är vanlig och det fungerar inte på mina då båda ställs ut och jag dessutom avskyr när de är brunröda i skägget!

Men det händer typ någon gång varannan vecka att de får lite färskfoder eller våtfoder blandat i maten för att de älskar det!

När vi skulle byta torrfoder fick jag tips om standart, det funkade jättebra! Numera äter hon dock färskfoder men det var väl inget alternativ ;-)

Nu har jag skickat iväg en beställning på lite hundmat, det blev Purizon, dom hade dessutom lite olika provpåsar och även valpfoder, ett stort + för att de har små påsar och inte bara 13 kg säckar... Brukar sluta med att vi får slänga en massa mat för att de inte vill äta den när fodret är "gammalt"... Jag gillar 5-7kg säckar bäst ;). Sen får vi se om det faller damerna i smaken :), om jag blir less på att beställa så finns acana att köpa på orten ;)

Ang skägg och färskfoder: tror det beror på skäggkvaliteten om det luktar eller inte. Eller sort av färskfoder.
Mina skäggvovvar luktar inte mer än någon halvtimme efter att de ätit, om det är vom i maten, annars luktar de inte alls.
Tvättar inte skäggen mer än om de ätit skit, den lukten fastnar...
Fast det har väl inte med skäggkvalitén att maten kladdar fast och torkar in....och därmed börjar lukta :confused:
En schuzze har ju trots allt ganska mycket skägg. Och tätt.

Liknande trådar

Hundhälsa FODER NUMMER 1: Köttmjöl från vildsvin (30 %), köttmjöl från frigående lamm (25 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler...
2
Svar
33
· Visningar
2 976
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Vad tycker ni om dessa foder? Vilket föredrar du? FODER 1: Lammjöl från Nya Zeeland, havre, solrosolja, färsk lamm, potatis...
2
Svar
21
· Visningar
3 407
Senast: Blueeyes
·
F
Hundhälsa Jag är lite nyfiken på detta foder, och köpte en "provpåse" på 2,5 kg igår. Är det någon som testat och kan utvärdera? Lite info...
Svar
1
· Visningar
1 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka