Foderfisk.

KungTulle

Trådstartare
Sitter och känner mig kluven.

Nu när min Apalone ferox blivit i det närmaste fullt utväxt så vill han inte äta torrfoder alls längre....

Det enda som tänder hans aptit på allvar är FISK! På sommaren kan han också i nåder tänka sig att äta en och annan snigel.

Just nu fodrar jag med sill som jag klippt i lagom stora bitar och frusit in "löst" så det är lätt att plocka fram lagom ransoner för en måltid och tina dag för dag. Men det är ju inte riktigt bra att ge saltvattenfisk för mycket till arter som lever i sötvatten.

Här i Sjöbo finns INGEN butik som har en vettig fiskdisk längre som säljer färsk fisk. Förr hade tex konsum både gäddor, foreller och liknande firrar. Dvs sötvattensfisk.

Jag funderar starkt på att föda upp guppies eller liknande lättodlad akvariefisk för att kunna erbjuda ett sötvattensfiskalternativ till honom.

Dessutom skulle han tycka det var kul att få fiska sin mat själv= mental stimulans. Men mindre kul för fisken i fråga....

Suck!

Men jag vill ju erbjuda honom ett fullgott foderalternativ. Har man tagit fan i båten måste man ju ro det iland....jag visste ju att han inte alltid skulle vara liten och få plats i min handflata... nu har Trymon blivit STOR!!!!!

Typ nästan en halvmeter med halsen fullt ute!

Apalone ferox:

florida_softshell.jpg

04020408PD_softshell.jpg

Ska ta litet egna bilder att lägga ut.

/KT

Senast ändrad:
Sv: Foderfisk.

Här är ett par bilder tagna idag på Trymon. Ursäkta det grumliga vattnet, fotona togs strax efter hans matning, och fisk grumlar vattnet nåt kopiöst.

Jag byter hans vatten totalt 2 ggr per vecka plus har ett stort motorfilter i akvariet.

Trymonportrait2.jpg

Trymonportrait.jpg

/KT

Jaha, du tar nog priset på udda husdjur:rofl:.
Fast han var ju lite fulsöt.

Var lever sådana i naturen?

Lax, odlas dom inte i sötvatten?

Jaha, du tar nog priset på udda husdjur:rofl:.
Fast han var ju lite fulsöt.

Var lever sådana i naturen?

Lax, odlas dom inte i sötvatten?

Han är en amerikansk lädersköldpadda och arten lever i Florida. En av de vattensköldpaddor som är mest anpassade till ett liv i vatten.

/KT

Jag har nu "lurat i" folket som häckar på senior att Trymon är en floddrake....:rofl:

/KT

Men herregud vilken tank du får ha den i..
Jag hade sköldpaddor en gång i tiden, tror att det var en gulmagad och en rödörad. Var längesedan och hade inte riktigt koll. :o
Men jag hade ett 500L akvarium till de två...
Och dom åt upp mina guldfiskar. :cool:
*dumma jag*

Men herregud vilken tank du får ha den i..
Jag hade sköldpaddor en gång i tiden, tror att det var en gulmagad och en rödörad. Var längesedan och hade inte riktigt koll. :o
Men jag hade ett 500L akvarium till de två...
Och dom åt upp mina guldfiskar. :cool:
*dumma jag*

Till mina "hårda " sköldpaddor har jag en damm som är 2 x 2 meter som dom bor i om sommaren med ca 45 cm vattendjup. De bor i ett ca 400 liters kar på vintern.

Trymon är mer problematisk om somrarna för han river sönder dammduk. ( Gräver så mycket ). När det är som varmast bor han i ett badkar ute på dagarna som står lite halvskuggigt. På vintern har han ett så stort akvarium som jag har råd till.... FN ett som jag lånat på ca 400 liter.

Jag är hela tiden på jakt efter större och bättre men som sagt han skrapar och repar rutorna så man kan inte köpa nåt nytt till honom. Men det brukar gå att köpa kar som har sprickor i övre delen eller som läcker i övre delen för hyfsade priser.

Till nästa sommar funderar jag på att köpa en sån där plasttank på pall och kapa ner den till lagom höjd som han kan ha ute om sommaren. Det är ju i allafall större än ett badkar....:angel:

Eller kanske ett begagnat lätt defekt dubbelbadkar modell bubbel???

/KT

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka