Foderfånge eller belastningsfång...

J

JusticeGirl

... hur vet man vad ens häst fått?

Min tjej vart, tyvärr överviktig när hon fick fång.

Hon har gått på lösdrift i 1 år, där dom har haft fri tillgång till hösilage. Och med den här kalla vintern som varit tyckte jag det var bra. Dock slingrar hon alltid in sig hos den häst som är rang hög och får äta mer än hon borde. Inget kraftfoder mer än 1 dl havrefri musli efter arbete

Har tyvärr inte ridits så mycket, pga lite problem med hennes bäcken/rygg:(

Fången fick hon efter ca 1 vecka på bete. Betet är ett magert bete(gammal åkermark)..

Hästen är ett varmblods sto på 12 år, aldrig haft fång innan..:confused: Har haft henne sen hon var 4 år

Efter 3 månaders kämpande så är vi på rätt väg tillbaks, hoppas det forsätter så..:)

Bilder (länk)på min prinsessa:
Mars månad 2010: http://www.facebook.com/#!/photo.php?pid=6237313&fbid=456274357441&id=729792441

Ca 1 månad efter insjuknandet: http://www.facebook.com/#!/photo.php?pid=5718206&id=729792441&ref=fbx_album

Nyaste bilden tagen 16 augusti 2010: http://www.facebook.com/#!/photo.php?pid=6230185&id=729792441&ref=fbx_album

Sv: Foderfånge eller belastningsfång...

Jag har inte ngn möjlighet att se dina bilder (är ej med i fb). Men på din beskrivning skulle jag tro att din häst har fått fång pga betet i kombination med överviktig. Belastningsfång är vad jag förstår ganska ovanligt och beror nog på en mer ojämn belastning av en hov. Nu kan man nog i stort sett aldrig veta.

Men en av de vanligaste anledningarna till att ett häst får fång lär vara en fet häst på bete.

Foderfång orsakas av en rubbning i tarmfloran och drabbar ofta överviktiga hästar och ponnier. Detta leder till en inflammation i hovarna och lamellerna försvagas, mest i framhovarna pga att hästen mest belastar fram.

Belastningsfång orsakas av för hög belastning, ofta pga hälta i ett ben som då gör att hästen överbelastar ett annat ben och då blir det en mekanisk isärdragning av lamellerna.

Det verkar som din häst har drabbats av det förstnämnda. Hoppas du får god hjälp av din veterinär och hovslagare.

Tror på foderfång. Vad jag förstår är belastningsfång väldigt ovanligt, och uppstår då oftast som norpan beskriver.

Lite nyfiken, varför är den fortfarande gipsad? Är hästen röntgad?

Tror på foderfång. Vad jag förstår är belastningsfång väldigt ovanligt, och uppstår då oftast som norpan beskriver.

eller så är den vanligaste diagnosen foderfång av gammal vana.

Jo, jag tror också på foderfång, men ville veta skillnaden lite mer.

Hon är inte gipsad nu, Gipset åkte av i fredags :) då var vi på återbesök hos veterinären och tog nya röntgen plåtar.

Fick höra att det såg ut som det skulle i det här stadiet =) Han lät väldigt posetiv. Och jag har många rekomendationer till den här veterinären.

Hon ska få finadyne veckan ut, sen ska jag ha telefon kontakt med veterinären igen i slutet av nästa vecka :bump:

Första plåtarna, som togs för 5 veckor sen visade en 10 graders rotation. Ingen sänkning.

Tyvärr glömde jag fråga vad dom senste plåtarna visade. men ska ju ringa dit snart, så tänkte passa på att fråga då. Ska göra upp en liten list på frågor jag har.

I stundens hetta, så glömde jag fråga lite saker som jag ville veta. Var så fokuserad på min häst som inte ville stå still

på höger fram kanske jag ska skriva, vänster fram var det inte lika mycket på och båda bak såg okej ut! :)

Jo, jag känner igen det där med att inte komma ihåg att fråga allt när man är på klinik:). Jag brukar försöka få någon mer med mig som kan vara med och lyssna också. Man har så mycket att tänka på som det är...

Jag blir dock lite fundersam. Är det veterinären som har rekommenderat att du släpper ut hästen i hage när hon fortfarande får smärtlindrande?

Jag är inte riktigt med.
Har din häst varit sjuk sedan i mars? Och ätit smärtstillande sedan dessa?
Varför röntgades den inte tidigare?

(ursäkta mina frågor, jag undrar mest)

Jo, jag känner igen det där med att inte komma ihåg att fråga allt när man är på klinik:). Jag brukar försöka få någon mer med mig som kan vara med och lyssna också. Man har så mycket att tänka på som det är...

Jag blir dock lite fundersam. Är det veterinären som har rekommenderat att du släpper ut hästen i hage när hon fortfarande får smärtlindrande?

Ja, jag hade min syster med mig som var minna extra öron :)

Nej, jag frågade om det var ok att låta henne stå i en liten sjukhage, några timmar på dagen, för hon klarar inte av att stå inne själv. Hon stegrar och kastar sig mot boxdörren. Nu när alla hästar i vårat stall går in på natten igen så har hon ingen som vill eller kan stå inne med henne.
Veterinären höll med om att det är bättre att hon står i liten hage då. hon står där mellan 6-16. Då går en annan häst in med henne. Kräsen dam har jag dessutom. Hon vill inte ha vilket sällskap som helst heller. det är 4 hästar som är ok. Vi hade provat med stallets unghäst, men det gick inte alls. Kan vara att hon vill ha någon äldre stabill brevid sig. Hon gick tidigare med min gammla nordis, som tyvärr gick bort i sommras.

Hagen hur som helst har vi fyllt med täckbark och barkmull, för att göra den mjuk. sen är det inget gräs i den. det var yterst lite ogräs. men det skulle inte vara någon fara =)

Jag är inte riktigt med.
Har din häst varit sjuk sedan i mars? Och ätit smärtstillande sedan dessa?
Varför röntgades den inte tidigare?

(ursäkta mina frågor, jag undrar mest)

:) utan frågor får man inga svar :)

Nej, bilden från mars var mest för att visa (pinsamt nog) vilken tjokis hon var :(
Mycket pga som jag skrev tidigare så har jag inte kunna rida så mycket under hösten/vinter då hon har haft problem med bäckenet och ryggen. I mars där, när bilden är tagen så har vi precis fått ordning på ryggen och jag hde börjat jobba med lite markarbete, mycket tömmkörning och longering.

Hon blev sjuk i början av juni. Då var hon så dålig att hon absolut inte skulle flytts nånstans, och att ta henne till en klinik då, kunne ha försämrat läget mer än det skulle hjälpa, och det har jag rådfrågat med 4 olika veterinärer :)

Efter ca lite mer än en månad var hon bättre men när jag frågade veterinären om jag skulle ta henne till klinik så tyckte inte hon det behövdes. Dock hade jag inte henne från början, så hon såg aldrig hur dålig hon var från början. Den första vet. jag hade gick på semester veckan efter hästen blivit dålig.
Jag rådfrågade med min hovslagare hur jag skulle göra och hon tyckte absolut jag skulle röntga hovarna. Hon tyckte det även var konstigt att vet. inte sagt åt mig att få hennes tår kappade. Men sagt och gjort. jag ringde kliniken samma dag. veckan efter fick vi tid och därefter går vi nu :)

Vi va in, tog plåtar. fick gips. order om boxvila och daglig finadyn. var på återbesök efter exakt en månad och det går åt rätt håll :) Hurra :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 264
Senast: Pellerell
·
Hundhälsa hej jag måste bara få skriva av mig lite. Igår var jag med om något jag aldrig vill uppleva igen. Jag var på väg till Uppsala med bilen...
Svar
9
· Visningar
6 673
Senast: vallhund
·
J
Hästvård Hejsan alla Bukare! :) Under en längre tid så har jag haft "mystiska bölder" på min häst har frågat 4 olika veterinärer som inte har en...
2
Svar
28
· Visningar
6 827
Senast: trailtokan
·
Hästvård En god vän har ett halvblod som under senaste halvåret har haft mycket underliga symptom som mest kan liknas vid lindrig fång eller...
Svar
5
· Visningar
4 863
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur