Foderfång.

coari

Trådstartare
Kan ngn här svara mig hur foderfång utvecklar sig och hur diagnosticera man att det är just foder fång.??

Sv: Foderfång.

Det finns nog lika många åsikter och teorier om fång som det finns veterinärer och hovslagare. Här är mina (baserade på lästa forskningsresultat och erfarenheter som hovslagare);

Hästens matsmältningssystem är väldigt känsligt för omställningar. I tarmarna finns bakterier som hjälper till att bryta ner fodret och dessa måste finnas i rätt mängd för att kunna ta hand om det hästen äter. Sockerarten fruktos, som enligt senare rön anses kunna vara en bov i dramat, bryts normalt ner i tunntarmen. Fruktos består dock av ganska stora molekyler och finns inte rätt mängd bakterier, dvs de hinner inte bryta ner fruktosen, så följer den med resten av fodret vidare till grovtarmen. Här störs jäsningsprocessen, bakterierna som finns här dör pga sänkt pH och avger gifter - hästen blir förgiftad, får fång. Att hästen plötsligt får i sig en stor mängd socker behöver inte bero på att du gett den ett paket bitsocker. När växterna i hagen växer så består byggstenarna till stor del av fruktos som bildas genom fotosyntesen (du vet - solljuset omvandlas till byggmaterial). På dagen samlar den material och på natten växer den. OM det finns tillräckligt med näring, värme och vatten!!! Fattas något av detta så ackumuleras sockret i växten som väntar tills alla komponenter finns och den kan växa vidare. Det är därför det växer så det knakar när det kommer regn efter en torkperiod. Du kan ju lista ut då hur mycket socker det finns i växten precis innan den börjar växa! Likaså innehåller växterna mer socker på kvällen än på morgonen. Den nedre delen av växten (närmast marken) innehåller mer socker än toppen (fara vid hårt nerbetade hagar).

Nu är ju inte alla hästar lika känsliga och fång kan bero på många fler orsaker än så här, så det här var bara en liten del. Det finns ett antal växter som man vet framkallar fång direkt och en del av dessa växer i våra hagar. Finns det annat att äta så ratar hästarna det onyttiga men många hästar som haft fång får ju gå i hagar där det inte finns så mycket mat. Då äter de av växterna som de annars skulle ratat.

Det blev ett jättelångt inlägg och ändå är det väldigt förenklat och mycket saknas. Men du kanske har fått något nyttigt ur det.

Ja, just det - ställa diagnos :)!

Att det just beror på fodret är svårt att vara säker på, man får väl använda lite detektiv- och tankearbet för att lista ut vad som orsakat fång (och ibland blir man inte klokare för det). Symptomen på fång är i alla fall värme i hovarna, förstärkt puls (känn på kotan) och ovillighet att gå, framför allt att vända. Hästen försöker oftast att avlasta ffa framhovarna och står därför med kroppsvikten förskjuten bakåt. Vanligast är att båda framhovarna drabbas men även bak- eller bara en framhov kan drabbas. Sjukdomen sitter ju egentligen inte bara i hovarna men det är där det syns tydligast pga blodgenomströmningen där. I svåra fall kan hästen också svettas, flämta och få feber. Ju tidigare behandling sätts in desto större är chansen att hästen ska klara sig utan bestående men. Antiinflammatoriskt, smärtstillande, mjuk bädd att stå på och stillhet brukar vara behandlingen. Se också till att ha en duktig hovslagare, det kan påverka mycket!

Om en häst har fång och då förstärkt puls, hur länge har den i så fall märkbar puls i hovarna? Har den det ett dygn, flera dygn eller bara ett tag? Min häst har haft tecken på lindrig fång i bakhovarna och hon kan ibland ha märkbar puls (vet ej om den är förstärkt) i någon bakhov en kortare tid - ex en timme efter det att hon har kommit in. Hon har då inga andra symptom, är inte speciellt varm eller öm eller halt.
Är det något att oroa sig för? Detta med fång verkar mycket förvirrande.

Förstärkt puls kan ju ha andra orsaker också, går h*n barfota i bak?
Hästar med tunn sula som blir ömma av att gå barfota kan också ha puls, hovbölder ger puls osv. Känn ofta på hästens puls så lär du dig känna skillnaden mellan normal och förstärkt. Jämför också med de andra benen. Känn med pekfinger eller långfinger, med tummen kan man ibland känna sin egen puls. Förstärkt puls innebär att det dunkar hårdare, inte snabbare.
Verkar långsökt att din häst skulle ha fång men det är svårt (och dumt:crazy: ) att uttala sig om hovar man inte sett. Fast jag har aldrig varit med om att en häst haft fång i bak utan att haft det i fram också. Men är du orolig så prata med din hovslagare eller veterinär!

Man har väl mer koll på hästen än på barnen:angel:

Man vet dess normaltemp mockar varje dag, så man märker ju om avföringen inte är OK= störd tarmflora.

Undrar hur man märker det på lösdrifter:confused:

Har aldrig gett så mkt Probimin som det senaste året- vid varje hagbyte o höleverans.

Man har väl mer koll på hästen än på barnen:angel:

Man vet dess normaltemp mockar varje dag, så man märker ju om avföringen inte är OK= störd tarmflora.

Undrar hur man märker det på lösdrifter:confused:

I vår lösdrift tas alla hästarna in på stall en gång per dygn för att få tillskott, en tuss extra hö och visiteras. De står då inne såpass lång stund att alla hinner lägga en hög. Så då fick vi koll på den också! :)

Har man som jag bara två på lösdriften och sköter dem dessutom själv varje dag med att fodra, mocka och vattna så märks det direkt om ngn skulle vara dålig i magen.

Fast alla har nog inte sån koll:crazy:
Kul att du är tillbaka:) Har saknat Oopsie oxå:crazy:

Mockar (3ggr/dag) och visiterar varje dag, så på den punkten skiljer det nog inte så mycket mot innomhushästar...

Jag uttryckte mig nog lite oklart. Hovslagaren upptäckte att hon hade haft fång när han verkade henne sist för tre veckor sedan. I somras var hon skodd runt om men from november endast fram. Enligt honom var det bara i bakhovarna. Jag tycker själv att det är konstigt och har läst mkt om fång. Det är dessutom konstigt att jag inte har märkt det på henne. Jag har ridit henne regelbundet nästan hela sommaren och hösten med en vila på 3 veckor i november.Jag vet att man bör röntga och kommer att göra det. Men det jag undrar över just nu är om det är så att om, en häst har förstärkt puls pga fång har den det då hela tiden? Eftersom hon bara har haft det ca tre em när jag har tagit in henne kan det ju vara som hon har gått på den hårda marken? Jag har försökt att känna efter pulsen annars men lyckas inte hitta den. Det är i alla fall stor skillnad mot de få gånger jag har kännt den.

Jag har pratat med tre hovslagare och två veterinärer (dock ej om min fråga här) och alla säger att jag inte ska oroa mig. Jag kommer att ta ut en hovslagare med lång erfarenhet om några dagar. Men allt jag läser skrämmer upp mig ändå.

Kan ngn här svara mig hur foderfång utvecklar sig och hur diagnosticera man att det är just foder fång.??

Hej alla och tack för svar. MEN min fråga va och är fortfarande hur foderfång utvecklar sig och hur diagnosticerar man att det ÄR JUST foder fång??

Fång som sådant är jag ganska välinformerad om likväl vilka olika typer av fång som existerar.

Däremot så är jag helt novis på hur just man diagnostiserar foder fång.

Tacksam för svar.:bow:

Jag vill också gärna veta men undrar om det går att avgöra om det är just foderfång? Det går kanske att utesluta belastningsfång?

Belastningsfång kommer oftast på en hov, foderfång oftast på båda fram (obs oftast!). Annars får man som jag skrev ovan tänka till vid varje fall och försöka lista ut vad som orsakat sjukdomen. Har hästen kommit lös och skenat (bel fång), brukar den stå och sparka i väggen (bel fång), yttre skador på hoven (bel fång), smet den ut i grannens åker (foderfång, särskilt i en rågåker), hur ser betet ut, har den haft fång tidigare osv. Bättre svar än så kan jag inte ge.

Frågan om hur fång utvecklas förstår jag nog inte om det inte räckte med svaret jag gav ovan. Eller kanske vill ni bara ha fler åsikter?

Hej alla och tack för svar. MEN min fråga va och är fortfarande hur foderfång utvecklar sig och hur diagnosticerar man att det ÄR JUST foder fång??

Fång som sådant är jag ganska välinformerad om likväl vilka olika typer av fång som existerar.

Däremot så är jag helt novis på hur just man diagnostiserar foder fång.

Tacksam för svar.:bow:

Har du svårt att bestämma dig?
I ena tråden så är du expert på att diagnostisera fång i den andra novis.

Vad jag såg så fick du bara en kryptisk kommentar på O W´s mail.
Det var ju intressant att han håller med om att röntgendiagnos inte är användbart för att skilja mellan belastnings och foderrelaterad fång. Eftersom han är ansvarig för utbildningsmaterialet vad det gäller fång i Block II

Ja när han inte ifrågasätter mina yrkeskunskaper för att jag inte delar hans syn på utevistelse så försöker han insinuera att jag hittat på mejlet.
PL

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
37
· Visningar
2 484
Senast: EZMK
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 264
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 030
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross