Foderexperter se hit! Korn?

wrangler

Trådstartare
Gärna rena fakta nu tack!

Jag har hört att korn inte är ett särskilt bra fodermedel till häst.
En person i min närhet menar att hon fått ta bort fler än en häst, pga att de utfodrats med mkt korn... Hon menar också att den "lugnande" inverkan (ja i den bemärkelsen att den inte ger explosivitet som tex havre då alltså) kornet har på många hästar-det är ju "allmänt känt" för att vara bra till heta hästar- mer handlar om ett hästana blir sega pga att de inte mår bra...

Förr var jag själv en "korn"-människa, men på senare år har jag helt uteslutit korn i mina foderstater. Är detta dumt?

Jag lägger inga åsikter eller erfarenheter i denna fråga eller det jag skriver. Jag har hört detta från några håll och vill veta om det ligger någon sanning i det! Och i vilken grad..

Är korn rent skadligt för hästar, och isåfall varför?

Eller är det nonsens?

Expertutlåtanden tack, det finns ju en del duktiga veterinärer och andra foderkunniga här! :bow:
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Nog är det nonsens.
Men man får ju utfodra med måtta då det gäller spannmål.
Så att det inte rinner över ner i grovtarmen och ställer till det.
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Det KAN faktiskt ligga någonting i det.

Nu sviker minnet mig, men jag vet att jag har läst artiklar där man lade fram just teorin att den "lugnande effekten" hos korn beror på att hästen mår dåligt. Vad jag minns poängterade artikeln att det var just en teori som inte är utredd. Jag har inte hört något nytt om det sedan dess, så det kan hända att teorin avfärdades. Eller att den ännu är obekräftad.

HH?
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

I jämförelse mend havre tas en större del av stärkelsen i korn upp i grovtarmen vilket innebär långsammare energi. Problemet med detta är risken för tarmstörningar vid höga givor alt för snabb tillvänjning. Rätt använt är korn ett ok fodermedel där havre inte fungerar.
PL
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Jag vet att M. Rundgren varit inne på den teorin. Men inte bekräftat den, eller fått den bekräftad vad jag vet i alla fall.
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Vad räknas till normala givor och vad är för mycket? Finns det nåt liknande som när det gäller hö alltså *kg hö per *kg häst.
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Vad räknas till normala givor och vad är för mycket? Finns det nåt liknande som när det gäller hö alltså *kg hö per *kg häst.

undrar jag oxå :confused: :confused:

jag lånar knappen och frågar följande fråga

när jag började ge min häst korn då fick jag svaret att man ska blöta korkrosset, för annrs så finns det risk för kolik
men nu när jag var på ett annat stall så blötte dom inte kornetutan gav det torrt.
sedan fick jag höra att dom även blöter till det hästar som behöver det kornet på kvällen om det ska ges till morgonen:confused:
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Man bör totalt inte ge mer kraftfoder än ca 0,4 kg/100 kg häst och mål.
Egentligen är det stärkelsen som är begränsande med max 0,2 kg/100 kg häst och mål, så vill man vara petig kan man räkna på kraftfodrets stärkelseinnehåll. Mängden går förmodligen att öka något med långsam tillvänjning eftersom man då ökar nedbrytningen av stärkelsen i tunntarmen.
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Största anledningen till att blöta krossat korn är att det dammar.
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Svårt att ge ngn direkt maxgiva för korn men man bör vara försiktig med att gå över 2-3 kg, givetvis med beaktande av vad Bubbla skrev.
Grovtarmen är avsedd att bryta ner hö o där får man inte de negativa effekterna. Om man får ner en massa stärkelse i en grovtarm som inte är anpassad till detta bildas mjölksyra som inte kan tas upp o som negativt påverkar miljön för bakterierna, när bakteriéfloran anpassat sig bildas istället propionsyra som kroppen tar upp o omvandlar till socker alt att mjölksyran omvandlas till propionsyra av lämpliga bakterier.
PL
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

KORN har alltid använts till hästar i många decennier, MEN på den tiden så arbetade hästen 8-10 timmar om dagen, och det var hårt.
Man hade inte det värdet i höet då, som vi har idag.
Min farfar var ansvarig för Prästgårdens hästar, och min far har berättat för mig att man gav korn till hästarna för att de skulle hålla hullet och inte tappa för mycket, under vårbruket och i skörde arbetet. Man gav 50/50 mellan havre och korn, helt och stöpte det.
Något annat som de fick var hackelse (hackad halm) blandat med hö.
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Jag uteslöt också korn efter att ha hört att den lugnande effekten berodde på att hästen blir seg eftersom korn är svårsmält och hästen inte mår bra av det.

Vad jag förstått så beror störningarna i magen många gånger på för snabb invänjning (p g a att stärkelsen rinner över till grovtarmen). Har själv testat att vänja in hästar som blivit galliga i benen eller dåliga i magen, ännu långsammare, vilket har funkat. Har dock inte märkt några större lugnande effekter av korn.
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Nej korn är inte lugnande. Däremot har det inte den effekten som havre har att vissa hästar blir heta.
Stärkelsen rinner över till grovtarmen även efter tillvänjning, däremot anpassas tarmfloran till att ta hand om den på rätt sätt.
PL
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

.
Stärkelsen rinner över till grovtarmen även efter tillvänjning, däremot anpassas tarmfloran till att ta hand om den på rätt sätt.
PL

Missade visst att skriva det. Anpassning för tarmfloran gäller såvitt jag vet all sorts foder. Bara att tarmfloran har svårare att anpassa sig till att bryta ner vissa, mer svårsmälta foder.
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Delvis KL

Jag ger min häst krossat korn men efter att ha läst här så känns det så där. Han kan tyvärr inte äta havre då han blir knasig utav det. Vad finns det som man kan ge istället för korn?
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Korn är mer "svårsmält" eftersom stärkelsen är samlad i "klumpar" i det, medan det i havre är mer fritt. Detta är anledningen till att kornet dels bryts ner sämre i tunntarmen och dels att det inte ger samma energitoppar som havre.

Man får vid tillvänjning även en viss ökning av nedbrytningen av stärkelse före grovtarmen. Även om mikroorganismanpassningen kanske är det största skälet till invänjning.
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Ofta räcker det ju att se till att fodra det ihop med betforen isåfall....
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Något som är bra med korn är att det innhåller betydligt mycket mera E-vitamin än havre.
40mg/kg mot 15mg/kg.
Och det kan ju ha betydelse för hästens lugn och muskelansättning.
 

Liknande trådar

F
Foder & Strö Hur är det med majs som foder till hästar? Funkar det, är det bra? Och nu menar jag processad majs såklart, annars går det ju inte att...
2
Svar
24
· Visningar
10 727
Senast: Lewis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp