Foderdilemma

pink_angel

Trådstartare
Hej,

Har ett 6 årigt PRE-sto som tränas aktivt och normalhårt för sin ålder, ridhus 3ggr/vecka, dressyrlektion 1gång i veckan samt uteritt 2ggr i veckan, en av dessa dagar bara skritt. Förutom i viloperioder. Hon är ca 160 cm hög och svårfödd. Men för tillfället i bra hull efter vintervilan.

Tyvärr har jag ingen analys på vårt hösilage för tillfället, men det är mkt energi och näring i det. Problemet är att jag inte kan ge för mkt då hon blir gallig och väldigt het trots att hon bara får 1 kg krafft groov i övrigt, hon äter 7kg hösilage/dag. Kan inte byta till hö då jag är enda inackorderingen och allt grovfoder köps gemensamt.
Hon står på halm förresten om det har ngn del i det hela.

Hon blir alldeles för het av de flesta krafftfoder i kombination med hösilaget, tidagre när hon åt hö (10-12kg/dag) så fick hon 2kg krafft sport och lusern.

Jag kan inte heller ge lusern för att hålla henne i hull eftersom det uppenbarligen är höga värden på höselaget.

Saker hon vägrar äta/ blir för het av:
betfor
havre
de flesta müsliblandningar

Så vad ska jag ge henne för att hålla henne lugn och i hull?
grooven funkar bra vad det gäller lugn, men fortfarande orolig för hullet.
 
Sv: Foderdilemma

7 kg hösilage är på tok för lite för en stor häst, fnns inte en chans i världen att hennes tuggtid/ätbehov är uppfyllt.
Hon måste vara konstant hungrig hela tiden vilket i sin tur stressar kroppen och kan ge magsår och andra problem.
En stressad/hungig häst upplevs av vissa som "pigg" Visserligen kan hon peta i sig lite halm men gör hon det är den smaklig, tillräckligt fräsch etc. Och går hon ute en del finns där väl inget ätbart när den lilla givan silage tagit slut?

Jag skulle ge henne mer silage.
Jag kan inte förstå varför mer silage skulle göra henne " gallig", visserligen skulle det eventuellt inträffa om kvoten i silaget är skyhög, men inte ens kanonmycket protein från grovfodret brukar innebära några problem om hästen är frisk för övrigt.
Hur är den hygieniska kvaliteten på silaget, om den är dålig kan den störa magen och ge svullna ben.
Hur länge går hon ute om dagarna,kanske behöver hon röra sig mer.

Om hon nu är lättfödd och pigg varför prövar du inte att bara ge henne en ordentligt hösilagegiva 12-14 kg. Hon kanske klarar sig utmärkt helt utan kraftfoder, även i träning
 
Sv: Foderdilemma

Säger som föregående, alldeles för lite grovfoder. Varför inte bara öka på det och ta bort kraften helt istället?

Och att hon blir het av så många fodersorter, jag köper inte det argumentet, hästen måste ju ha mat antingen den är het eller inte. Hon är kanske pigg och energisk av naturen? Hade det varit min häst hade jag tagit bort kraftfodret och ökat grovfodret till i alla fall 10-12 kg beroende lite på ts. Mer om hon inte håller hullet på den givan såklart.
 
Sv: Foderdilemma

Om hon nu är lättfödd och pigg varför prövar du inte att bara ge henne en ordentligt hösilagegiva 12-14 kg. Hon kanske klarar sig utmärkt helt utan kraftfoder, även i träning

Självklart menar jag svårfödd.

Börja med att ge henne en acceptabel grovfodergiva och utgå därifrån.
Är det som du misstänker bra proteinvärden i grovfodret är det ju enkelt att lägga till ett energirikt kraftfoder.
 
Sv: Foderdilemma

tkr 7 kg hösilage låter lite till en stor häst, beroende på hur mkt halm h*n får...
Vet inte vilken grov du använder, men om jag inte hade analys på hösilaget skulle jag använda lusern istället...
Är det muskler som är svåra att hålla lr är det hull?
Halm innehåller bara energi, men oftast mindre än hösilage/hö. men jag tkr inte du ska ta bort det, för din häst behöver tugga.
Förstår inte varför du skriver att hon inte skulle kunna äta lusern...
sen är ju vissa hästar pigga av naturen, har själv ett 5 årigt fullblod, som är väldigt pigg och framåt när man rider, men hon är för mager så då får man ju fodra upp dom, så dom håller hull.
Kan tillägga att hon äter 20-25 kg hösilage/dygn med en kvot på typ 9 + betfor och korn som jag håller på att öka upp...

Prova att ge mer grovfoder!
 
Senast ändrad:
Sv: Foderdilemma

jag hade en häst som var mycket het, när jag köpte han. När jag fick mage och allt annat under kontroll så ökade jag grovfodergivan så han aldrig var utan mat, då slutade han vara så het, han blev lugn som en filbunke. jag märkte under alla år sen att han stressade och blev het när han var hungrig, så fodra på, det tar ett tag att få dom att lugna sig.
 
Sv: Foderdilemma

Säger som de andra, 7 kg hösilage är för lite, MEN om den står på fräsch halm som du ser att den brukar gå och plocka i är det ingen fara för magen. Det är i så fall proteinintaget som blir lågt.

Jag skulle inte vara rädd för att ge lite lusern trots att silaget är kraftigt. Det är inte farligt alls att överdosera. Om hästen tappar hull= ge mera mat. Och det måste till ett extremt högt proteininnehåll i silaget om den redan får för mkt på bara 7 kg. Men om du har en häst som reagerar för just den typen av foder finns det ju alternativ. Kornkross kanske? Eller nån typ av pelleterat foder utan havre, kanske hippo cool? Innehåller mest korn och vete.

Men du måste tänka på att det är mkt farligare för njurar osv att överdosera protein som kommer från kraftfoder än grovfoder, så jag förstår inte varför du tycker det skulle vara farligare att ge lusern än nån kraftfodersort. (Jämförelsevis innehåller tex groov 10 Mj och 80 g smrp, medan lusern innehåller 8,5 Mj och 110 g smrp, så rör ihop tex 0,8 kg lusern med en dl olja så får du ungefär samma värden som ett kilo groov men mildare för magen, mmmer grovfoder att smälta) Ett av våra ston är väldigt het och känslig, men det blev som natt och dag när vi bytte ut allt kraftfoder (bla hippo cool, kornkross) mot bara lusern. Fin i hullet, blank i pälsen och fortfarande pigg, men mkt lugnare i huvudet. :) Det som är tydligt är att hon fortfarande blir svårhanterlig när hon är hungrig. Får nu 10 kg torrhö+ 1½ kg halm plus en del lusern och morötter och verkar lugn och nöjd. :) (hon är bara 152 hög, ca 450 kg) Får alltid äta lite innan träningen.

(Hon blir helt galen av en näve havre, så hon kommer aldig få se skymten av groov som i princip är pelleterad havre.)
 
Senast ändrad:
Sv: Foderdilemma

Allmänt svar....

Som jag skrev är mitt stora problem att hösilagets värden förmodigen är på tok för höga det är inte bara hon som blivit gallig och het av det. Tidigare har hon haft fri tillgång till vanligt hö men nu när vi har flyttat köps allt foder gemensamt då jag är enda inackorderingen.

Men ska prova med att ge henne lite lusern som många skriver och hoppas på att det fungerar och försöka att öka hösilagegivan lite men det händer verkligen saker så fort man ökar litegrann.

Och visst är hon en pigg häst av naturen men inte så pigg.
 
Sv: Foderdilemma

En storhäst som överlever på så lite mat är inte svårfödd. Den är lättfödd. Ge den mer silage eller låna ett släp och köp till eget grovfoder. Dina argument för att inte göra det är oväsentliga, det går att lösa, annars får du väl flytta hästen.
Varför i all friden ska du ge luzern? Så höga värden är det knappast i silaget...
 
Sv: Foderdilemma

Nu kan jag inget om din ras av häst, jag går under katergori"Islandshästar". Dessa hästar kan (då inte alla) visa tecken på överkänslighet mot viss ensilage/hösilage. Så att hästen blir gallig alt visar andra tecken tror jag inte alls är en omöjlighet.

När du skriver att hästen haft fri tillgång till hö innan, menar du att den gått på lösdrift eller bara haft så mkt hö att där varit kvar i boxen på morgonen tex?

Håller med om mer grovfoder. För att inte strula till med för mkt ändringar alt att börja i en ända för att nysta i vad som är problemet, om du upplever hösilaget som största problem vilket jag iaf skulle gjort då det är nr 1 i fodergivan, skulle jag börjat med ändringen där. Jag skulle fixat hö alt ett ensilage som du vet någon vän ha till en likadan häst som din, eller ett hö/silage som du vet har mindre syra alt lägre värden (som nu passar för din häst i storlek mm). Kanske ordna ett ensilage som är taget på ängsvall? Ekologiskt?

Jag hade även provat att ta bort kraftfodret tills jag styrt upp grovfodergivan på bästa sätt. På det sättet känns det som att du inte kan missa om hästen "går ner i varv" eller inte. Annars kanske man kan fortsätta skylla på det ena eller det andra.

Tror även på att ha halm av hög! kvalitet. Vissa hästar styr intaget och balansen själva då.

Tyvärr är det ju ett problem (upplevt det själv 3 gånger på väldigt kort tid) att stalla in med andra om hästarna inte funkar tillsammans med som i detta fallet mat. Ta ett snack med din värd och berätta hur det ligger till. Kanske är dom mer förstående för din hästs problematik än vad du tror/känner, eller så får du svart på vitt ganska snabbt om dom är motvals, då är valet kanske inte så svårt, du kanske får flytta igen.
 
Sv: Foderdilemma

jag hade en häst som var mycket het, när jag köpte han. När jag fick mage och allt annat under kontroll så ökade jag grovfodergivan så han aldrig var utan mat, då slutade han vara så het, han blev lugn som en filbunke. jag märkte under alla år sen att han stressade och blev het när han var hungrig, så fodra på, det tar ett tag att få dom att lugna sig.

Instämmer. Stress och upplevelse om pigga hästar kan motverkas med mer grovfoder. Att tugga är lugnande, skapar lugn-o-ro-hormoner i kroppen och mag/tarm får arbeta. Har ägt ett sånt sto som ovanstående berättar om med samma upplevelse.

Har dessutom upplevt lite på andra hållet. En häst med fri tillgång till hösilage, som åt hela tiden. Vresig, lätt rund-till gränsen till tjock, lat, vill inte lyssna, uttråkad (till skillnad då från ts häst). Den hästen fick gå på 5-6 silagegivor per dygn med fri tillgång till mkt bra halm som trycktes in med god aptit. Den hästen panik åt i 3 mån halm, vi trodde att vi var helt fel ute. Men sen vände det. 2 mån efter det var hästen i normalhull, åt lugnt och var fantastiskt trevlig att ha och göra med.
 
Sv: Foderdilemma

Het av ensilaget - nej, det tror jag inte på. Men, liksom andra, frågar jag mig varför du ger henne kraftfoder? En ganska viktig fråga i sammanhanget är hur länge hon går ute/dag, och i vilken typ av hage - stor eller liten och med eller utan sällskap?
 
Sv: Foderdilemma

En storhäst som överlever på så lite mat är inte svårfödd. Den är lättfödd.
Precis det här var min tanke också, klarar hon sig ens halvvettigt i hull på den här foderstaten är hon liksom de flesta PRE lättfödd inte svårfödd.

Jag tycker dock fortfarande att det är taskigt att ge vilken häst som helst så här lite grovfoder, oavsett.
Reagerar hon på grovfodret, köp ett annat bättre eftersom det helt enkelt till den hästen är ett dåligt grovfoder.
 
Sv: Foderdilemma

Hon går i hagen från 10-11 till 17-18 tiden, i en hage ungefär lika stor som en paddock med kompisar staket i staket, har glömt en viktig punkt förresten... de får hösilage i hagen, glömde det jag inte gör iordning själv så det ökar givan med 2 kg.

9 kg då alltså så det är ju lite bättre

Det är inte så att hon är mager och hon är välmusklad.
men hon har varit mager tidigare för ca. 1 år sedan och vill inte hamna där igen.

Men ja grovfodret är som sagt mitt stora problem, men stallägarna körde ett hölass till stallet idag utan min vetskap så ska nog gå och blanda lite då vi alla har haft samma problem.

Så det börjar ordna upp sig :)
 
Sv: Foderdilemma

Bäst är ju om hon får fri tillgång till stråfoder. Till natten kan du ju öka något kg om hon äter upp det, då har hon ju sysselsättning i boxen dessutom. Krafft Groov är ju egentligen inte annat än "malt fint ensilage", men visst, om de andra hästarna i stallet får kraftfoder kanske hon vill ha något, och då är nog Groov bäst för att undvika att hon blir het. Kornkross är ju ett alternativ, och om hon blir mager olja, det blir de inte heta på, men det innehåller mycket energi.
 
Sv: Foderdilemma

Hej!
Jag har och har haft ca 70-80 PRE-hästar i mitt stall genom de sista 7-8 åren. Jag har fodrat med allsköns olika foder till dessa hästar, men med erfarenhet och utprovning har jag kommit fram till att det som fungerar på ALLA PRE (under sista åren kanske 30 olika hästar) är havre eller havrebaseat fullfoder, betfor och hö. Nästan inga spanska hästar har ätit betfor, så det brukar ta en vecka att lära dem. I början får de ca 1 dl med resten av kraftfodret för att sedan öka på. De flesta av vår hästar äter ca 4 liter uppblött betfor / dag. Sedan äter de ca 3-4 kg havre & Hippo basic (totalt alltså). De flesta utfodras med hö 4 gånger / dag totalt ca 10-15 kg, beroende på hur hungriga de är. Jag upplever inte att deras arbetsvilja förändras av fodret. Vissa är lite heta, andra mera lugna i huvudet. Jag tror inte att du ska ta bort kraftfodret helt. Jag anser att vill man ha PRE-look på sin spanska häst så krävs det kraftfoder. Annars är risken att de tappar sina runda former över överlinjen och blir bukiga. Så kör på med typ fri tillgång på grovfoder och några kg kraftfoder oxå. Träna sedan på att rida din heta häst lugnt och avspänt!:laugh:
Du är varmt välkommen att kontakta mej om du vill ha tips & råd. Lycka till!
 
Sv: Foderdilemma

Menar du att hästen endast är ute 2t/dag ???????
Inte undra på att hästen är pigg när den inte får röra på sig....
 
Sv: Foderdilemma

HeJ!

Jag säjer som övriga, din häst är inte svårfödd. Hon får för lite grovfoder.

Jag hade gett henne fri tillgång på grov och tagit bort kraftfodret, med ett bra hö/silage finns ingen anledning att mula i hästen extra kraftfoder. Håll bara koll så hon får selen nog. I övrigt kan väl hennes svårföddhet förra året kommit av antingen ett mycket sämre hö (dåligt näringsvärde) eller att hon var i en tillväxtperiod? Då brukar dom behöva mer mat för att hålla vikten.

/ Lavinia, som hade en connemara som såg ut som en PRE på bara grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 594
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 983
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 901
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp