Foderbyte?

F

Fannyyy

Hej!
Jag ska hyra häst över vinetrn och kanske lite längre, eller så köper jag hästen jag hyrt, vem vet? :d
men nu undrar jag om fodret, jag ska ju ha mitt egna foder och ska därför byta foder.
Hur tycker ni jag ska göra med foderbytet? :confused::)
Tacksam för svar!
/Fanny:D

Sv: Foderbyte+en fråga till!

Någon mer som har förslag?
Och en fråga till:
Min häst som jag ska hyra under vintern kommer någon gång i veckan, vad ska jag göra när han kommit? Ska ha få lite hö och stå inne eller ska han få komma ut i hagen? (i egen hage). När kan man börja låta honom träffa de andra hästarna?
(det blev visst lite fler frågor)
Vill ha måååånga olika svar!
/Fanny frågvis:D

Sv: Foderbyte+en fråga till!

Jag brukar försöka få hem nya hästar på eftermiddagen/kvällen så alla hästar är inne i stallet och det är lugnt för natten när den nya kusen kommer. Då låter jag nykomligen stå inne, få mat och vatten och sedan på morgonen låta den komma ut (som vanligt) när de andra går ut. På så sätt får den natten på sig att komma till ro, kanske sova lite och stressa ner på nya stället och efter resan. Man ser att den har ätit och druckit (sätt in spann så du kan kontrollera detta och inte litar blint på att hästen dricker ur vattenkopp).

För att vara på den säkra sidan brukar jag ge Kraffts mag/tarm ett par dagar för att hjälpa magen klara stress och foderbyten.

På eftermiddagen brukar jag försöka göra något med hästen, är den lugn blir det ridning, fortfarande lite uppe i varv kanske promenad, longering, tömkörning eller någon annan aktivitet där jag kan lära känna hästen från marken.

Sv: Foderbyte?

Man tackar igen!
Det känns bra att det finns hästkunniga männiksor som hjälper till med alla mina frågor! :crazy: :D

Var köper man Krafts mag/tarm?

Hör med Granngården. Har de ej hemme, kan de ta hem Krafft´s mag- tarm.

Viktigt att tänka på vid foderbyten är att det kan ta upp till tre månader innan hästen är helt ok med det nya fodret. Så försök att få med lite av det foder hästen fått innan och vänj den sedan SAKTA med nytt. Jag skulle vara jättteförsiktig med att börja med nytt kraftfoder på en gång, skulle låta hästen äta det den ätit innan för att sedan sakta men säkert byta till det du vill ge den. Blanda då så att den i början får lite av det nya och mer av det gamla.

Först när hästen kommer skulle jag låta den stå inne med hö och vatten (i hink), sedan skulle jag släppa ut den dagen efter med de andra hästarna om hästen verkar tillräckligt lugn, annars skulle den få gå i en egen hage tills den vant sig lite mer.

Lycka till!

Tack så mycket EnWisa!!
:bow: är skönt att få lite tips från mer hästkunniga än jag!:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
640
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat