A

aravir

Hur lång tid tar det för magen att ställa om sej från ett foder till ett annat (angående bete nu, men också överhuvudtaget)?? Har tidigare hört två veckor, läste nyss ”flera veckor”, en del säger att det inte behövs alls :crazy: Så att det är olika åsikter är jag medveten om. Men om man hellre tar det lite försiktigare så magen och hela hästen inte behöver tar stryk av det..?

Under hur lång tid bör man vänja hästen vid gräs, innan man släpper den helt på bete?!
Och hur snabbt ”kan” man utöka tiden för hur länge de äter gräs/dag?!
I den takt jag skulle vilja vänja de vid gräs nu kommer det bli dax vänja över de till höet igen innan de hunnit bli släppta på bete :crazy:

Det är ett vbl och ett russ, ingen har haft fång tidigare (så vitt jag vet) eller verkar ha speciellt känsliga magar. Russet är lite rund just nu, så med han kanske man bör vara ändå försiktigare för det..

Insåg plötsligt att jag inte längre står i ett stall där andra säger hur vi ska göra, så nu måste jag tänka själv och upptäckte då jag hur lite jag egentligen kan.. :o

//aravir

Sv: Foderbyte

Jag som har en fånghäst, är kanske överdrivet försiktig med foderbyten, men hellre det än att utsätta hästen för onödigt lidande. Jag byter foder under en period på minst 3 veckor, oavsett om det handlar om nytt parti hö, ny säck kraftfoder eller invänjning på bete. Han går visserligen på ettmagert bet, men det är ju ändå en omställning från hö till gräs. Vi har hsft våra hästar i gräshage hela vintern så det kunnat äta av det nya gräset när det kommit upp, ävenom det inte har varit speciellt mycket då det blivit rätt upptrampat i vinter. Sedan har jag släppt dem kortare stunder, kanske bara en kvart första dagen och sedan ökat succesivt så att de kan gå på lite mera gräs några timmar/dag efter ett par veckor. Vi släppte dem dygnet runt ute i början av maj, men inte på något kraftigare bete. Nattetid får de fortfarande, och kommer nog att få göra så någon månad till åtminstone, gå över till en hage där det inte växer så mycket, och sen går de dagtid på lite mera gräs och en kortare stund på ytterligare lite mera gräs. Det handlar dock hela tiden om magert bete och ingen gödslad klövervall...
Det blir ett plockande mellan olika hagar, men vad gör man inte... och mamma är hemma på dagarna och kan därmed göra detta.

Sv: Foderbyte

Angående bete är det väl bäst att ta lite i taget, speciellt om man har en häst som reagerar starkt på foderbyten. Överhuvudtaget beror det väl på vad för foder du byter från och till vad.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar