A

astran

Kommer nog tyvärr att bli tvingen att byta tvärt från hö till ensilage till mitt 6 mån föl. Vad tror ni, problem?
 
Det borde inte vara något problem, gör det successivt bara.
 
Diar fölet fortfarande?

Du riskerar tyvärr att få jätteproblem.

Kan du inte köpa in ett par - tre höbalar och ha att blanda ut med så du får en övergåång på två - tre veckor?

Annars skulle jag ge lucernhack, se om du kan få i fölis lite magtarmbalans och be en bön

men som sagt, vore det MITT föl skulle jag köpa några balar hö (det är inga problem att få tag i ju) och blanda ut succesivt.

Det kan gå jättebra, men har du otur så åker fölis på en redig kolik och det är inte kul när de är sådär små. Eller en rejäl diarre. Ju mindre de är dessto känsligare.
 
Tack för ditt svar!
Fölis ska till lösdrift så därför blir det lite svårt med smidig övergång men han får nog stå inne i det nya stallet ett litet tag innan han släpps med flocken så då kahn han ju få lite hö då. Han kommer i alla fall att vara helt avvand innan detta jobbiga foderbyte blir. :(
 
Det framgick kanske inte riktigt i mitt inlägg, men jag menade också att man ska ta det jätteförsiktigt i övergången eftersom föl har väldigt känsliga magar.
 
Det framgick kanske inte riktigt i mitt inlägg, men jag menade också att man ska ta det jätteförsiktigt i övergången eftersom föl har väldigt känsliga magar.
 
Det framgick kanske inte riktigt i mitt inlägg, men jag menade också att man ska ta det jätteförsiktigt i övergången eftersom föl har väldigt känsliga magar.
 
Sv: Re: Foderbyte

Lånar den här tråden lite. Åtminstone rubriken passar bra för mitt ärende.

Min häst går på nya krafft groov nu för jag tyckte hon började falla ur (berodde antagligen på tänderna men de är åtgärdade nu). Nu har hon blivit fin i kroppen igen, hon har svarat väldigt bra på krafften. Det blir dock väldans dyrt så jag skulle vilja byta ut en del krafft mot korn eftersom det ingår i stallhyran. Är det bara att byta rakt av, 1 kg krafft mot 1 kg krossad korn? (givetvis en gradvis och försiktig övergång). Jag förmodar att jag måste lägga till lite vitaminer? Hittills har krafften täckt proteinbehovet men jag har gett lite soja ändå eftersom hon var så tunn och omusklad tidigare.

Höanalysen ser ut så här:
Energi 9,2
Protein 32

I dagsläget ger jag henne:
9 kg hö
2kg nya krafft groov
2 dl soja

Tack för hjälpen på förhand!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
912
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 432
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
17 531
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp