_Maria_

Trådstartare
Hästen som jag är halvfodervärd på ska byta stall från uppstallad till lösdrift. Vet ju att ska man byta foder så ska detta ske succesivt men hur ska man kunna göra det när hästen ska släppas på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och dessutom ett helt annat? Nu när jag skriver så slår det mig att vi får väl åka upp till nya stället och köpa lite grovfoder och blanda ut med det "gammla"..

Jag har för mig att jag läst någon stans att det är bra att ge b-vitamin i samband med foderbyten för att hjälpa till att förhindra kolik, fång osv. Är det någon mer som hört detta??

Sv: Foderbyte

Det är bra om ni kan köpa lite av det nya grovfodret. Blanda då i minst två veckor, gärna tre.
Du kan ge vanlig bakjäst för att underlätta för magen. Börja ge minst två veckor innan och håll på i minst fyra veckor efter flytten. Man kan ge bakjäst året runt så det är inget farligt utan är enbart bra för tarmen. Börja med en fjärdedels jäst och gå upp till en hel på någon vecka eller två så att hästen vänjer sig vid smaken succesivt. Ju tidigare hästen får börja med jästen desto mindre är risken att den får någon tarmstörning.
Vissa hästar äter jästen som den är (min häst älskar det och skulle om hon fick äta det som godis :d) medans med andra får man lösa upp jästen i vatten och hälla den över något gott kraftfoder. Om du löser upp jästen så häll jästen över kraftfodret precis innan fodringen annars börjar det jäsa och blir då otjänligt som foder.

Det är alltså den vanliga blå-gula färskjästen du ska ha som finns i vanliga livsmedelsbutiker. Inte torrjäst eller foderjäst. I foderjäst är det som hjälper tarmen avdödat så det ger ingen effekt. Torrjäst finns det vad jag vet inga studier på om den hjälper och den är dessutom dyrare och alltså onödig att ge.

B-vitamin tillverkar en frisk häst själv i tarmen så det är helt onödigt att ge. Det är bara vid långvarig diarre eller annan svår tarmsjukdom som det kan behövas extra b-vitamin men då är ju veterinär ändå involverad och kan ge råd.

Sv: Foderbyte

Häst alltså. Aldrig hört förr:) Ska googla det lite och se vad man får upp. Tack för tipset!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 269
Senast: miniola
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka